בבית הספר לחינוך מיוחד 'מרכז אלון' בקיבוץ אלונים תיפתח בשנת הלימודים הקרובה לראשונה חטיבת ביניים. בבית הספר המיועד לתלמידות ותלמידים בעלי קשיים רגשיים והתנהגותיים, בעיות קשב וריכוז ולקויות למידה התחנכו עד היום ילדים ונערים בגילים 21-15.
1 צפייה בגלריה
מנהלת בית הספר מרב שרון. דואגים לרווחת התלמידים
מנהלת בית הספר מרב שרון. דואגים לרווחת התלמידים
מנהלת בית הספר מרב שרון. דואגים לרווחת התלמידים
(צילום: שרון צור)
עכשיו הוא הוגדר כבית ספר צומח ובשנה הבאה ייפתחו שתי כיתות ז'-ח' בחטיבת הביניים ובשנה שלאחריה תיפתח כיתה נוספת, וכך לראשונה יינתן מענה לתלמידות ותלמידים מכיתה ז' ועד י"ב.
מרכז אלון הוקם לפני כ־30 שנה כמרכז למידה בשעות אחר הצהריים, ביוזמתן של ארבע נשים מקיבוץ אלונים, שביקשו להקים מסגרת אלטרנטיבית לטיפוח כישורי למידה אצל ילדים ובני נוער המוגדרים כבעלי לקויות למידה וצרכים מיוחדים. במהלך השנים גדל המרכז והוכר כבית-ספר גם בשעות הבוקר והרחיב את מגוון השירותים אותם הוא נותן. מאז 2017 הוא משתייך לרשת בתי-הספר של מכון ברנקו וייס והוא נותן מענה לילדים ובני נוער המגיעים מכל אזור הצפון.
ההחלטה להרחבת בית-הספר כך שיכלול גם חטיבת ביניים התקבלה בהובלת אגף החינוך במועצה האזורית עמק יזרעאל שזיהה חוסר וצורך במסגרת מתאימה לילדי חטיבת הביניים. "נעשתה אלינו פנייה מאגף החינוך של המועצה מתוך ראייה שאנחנו יכולים לתת מענה מתאים לילדים האלה ואנחנו הרמנו את הכפפה בשמחה רבה", אומרת מרב שרון שמתחילה את השנה העשירית כמנהלת בית הספר, "לכן בשנה הבאה נפתחת חטיבת הביניים שתיתן מענה לילדים מכל מחוז הצפון אבל יהיו בה לא מעט ילדים מעמק יזרעאל".
בשנת הלימודים הבאה ייפתחו כאמור שתי כיתות רב גיליות בהן ילמדו 20 תלמידים ובעוד שנתיים תיפתח הכיתה השלישית. בית הספר כולו יכלול כ־170 תלמידים.
קראו גם >>
המשנה החינוכית של מרכז אלון ושל שרון כמנהלת בית הספר הוא היחס האישי לכל תלמיד. "אנחנו מאמינים שהתלמידים שלנו הם בני אדם ולא רק תלמידים, לכן אנחנו מאוד דואגים לרווחתם האישית. יש לנו מערך טיפולי נרחב שנותן מענה רגשי גם לתלמידים. אנחנו מאמינים בעבודה מערכתית שמשלבת גם את ההורים וגם את כל מי שמעורב בטיפול בילד ואנחנו יוצאים יחד איתם למסע משותף שמבוסס על דיאלוג ושיח. אנחנו משוחחים עם התלמידים ועוזרים להם ללמוד את החוזקות שלהם וגם את הדברים שבהם הם זקוקים לעזרה".
הייחודיות של מרכז אלון, בשונה מבתי ספר אחרים לחינוך מיוחד, היא במבנה הארגוני שלו. בית הספר מחולק לארבעה מבנים שונים אליהם מחולקים התלמידים. "אנחנו מחלקים את הילדים לכמה תוכניות על פי אפיון משותף ועל פי האופן שבו הקשיים הרגשיים שלהם באים לידי ביטוי. זה הייחוד של בית הספר, זה מבנה ארגוני שלא קיים בשום בית ספר כמו שלנו. גם העובדה שאנחנו נמצאים בלב קיבוץ בסביבה ירוקה ומטופחת להפליא, מסייעת לתלמידים להרגיש טוב. יש תחושה של בית: אנחנו מתייחסים לבית-הספר כאל בית ואנחנו מעבירים את זה לתלמידים".