לוחמי גדוד 890 של חטיבת הצנחנים, שלחמו במלחמת יום הכיפורים, נפגשו השבוע במועדון היוצר לנכי צה"ל והלומי קרב בגן שמואל אותו הקים אגף שיקום נכים במשרד הביטחון.
הלוחמים הגיעו מרחבי הארץ כדי לשוחח עם עודד עפר, מי שנפצע בקרב על החווה הסינית כחלק מהלחימה של גדוד 890 ביום הכיפורים.
1 צפייה בגלריה
"מקווה שיהיה לי כוח לקום כל בוקר". ורנר (מימין) עם משיטה, צילום: אגף דוברות והסברה משרד הביטחון
"מקווה שיהיה לי כוח לקום כל בוקר". ורנר (מימין) עם משיטה, צילום: אגף דוברות והסברה משרד הביטחון
"מקווה שיהיה לי כוח לקום כל בוקר". ורנר (מימין) עם משיטה, צילום: אגף דוברות והסברה משרד הביטחון
את האירוע הוביל לצד עפר חברו לצוות מעוזיה סגל, נכה צה"ל קטוע רגליים ויד, שנפצע מפגיעת פגז מרגמה ברמת הגולן במאי 1974.
סגל, שלא השתתף בקרבות בחווה הסינית, נחשב לאחד מפצועי צה"ל הקשים ביותר. הוא מהווה בסיפור חייו מופת לשיקום ולהמשך החיים לאחר פציעה קשה במיוחד.
במפגש הלוחמים סיפרו המשתתפים ממקור ראשון על סיפור הלחימה, על החברות האמיצה שנמשכת שנים ארוכות ועל רוח הצוות של הימים ההם.
אחד מחברי המועדון שנכחו גם כן היה חגי ורנר, בן רמות מנשה, לוחם סיירת מטכ"ל שנפצע באורח קשה בקרב על החרמון. כדור שנורה לעברו של ורנר פגע בראשו מצד ימין, מה שהוביל לשיתוק מלא של פלג גופו השמאל עמו הוא חי עד היום.
ורנר, חבר פעיל במועדון למעלה מ-20 שנה, מגיע למקום שלוש פעמים בשבוע. שם הוא יוצר, עובד ומשמש כחבר פעיל. "זוהי מסגרת חברתית ותעסוקתית משמעותית המסייעת לשיפור איכות החיים שלי", הבהיר ורנר, "ואני מקווה שיהיה לי מספיק כוח לקום בכל בוקר מחדש ולעשות את הפעילות שתוכננה עבורי".
מועדון היוצר בקיבוץ גן שמואל הוקם על ידי אגף שיקום נכים במשרד הביטחון, ופועל בשיתוף עם אוניברסיטת בר אילן למעלה מ-25 שנה.
48 נכי צה"ל והלומי קרב משתתפים בתוכניות שיקום פרטניות המשלבות פעילות במועדון, יחד עם טיפולים נוספים (רפואיים ופרא-רפואיים). מדי יום מגיעים למועדון למעלה מ-30 מהפצועים, והמועדון מהווה חלק משמעותי בשגרת חייהם ובשיקומם.
צפו בחגי ורנר משחזר את פציעתו ובדבריו של חזי משיטה:
באירוע המרגש השתתף גם ראש אגף שיקום נכים במשרד הביטחון, תת אלוף (מיל') חזי משיטה. בשיחה עם הלוחמים אמר משיטה: "כאן הוא המקום שלכם להרגיש שיש לאן לקום בכל בוקר ולהרגיש חיוניים בעיני עצמכם ובעיני הסביבה הקרובה והרחוקה.
"כאן אתם יכולים לעשות וליצור. אני שמח שנפלה בחלקי הזכות לבקר במועדון היוצר שנמצא במקום פסטורלי. אחרי הביקור הזה אני מבין למה כיף לכם לבוא לפה בכל יום, ולעשות את הדברים הנפלאים שאתם עושים".