נגע "פסילת ההדר האסייתית", הגורם למחלת הגרינינג בפירות הדר, וגורם להשמדתם - אותר ב-750 דונם של פרדסים בעמק חפר. בעקבות זאת החל מתווה פעולה להשמדתו. אלא שהדבר גורם לנזקים גדולים לחקלאים מהאזור.
1 צפייה בגלריה
שלט אזהרה בעמק חפר
שלט אזהרה בעמק חפר
שלט אזהרה בעמק חפר
(צילום: אלבום פרטי)
"המזיק זוהה באחת החלקות ליד צומת בית ליד. הוא אותר באזור מאוד מצומצם בעמק חפר ובעקבות מציאתו עושים סקרים נוספים לאיתור המזיק במקומות נוספים", מסביר דניאל קלוסקי, מזכיר ארגון מגדלי ההדרים ופרדסן.
לדבריו, ''הוחלט על מתווה פעולה ארוך טווח הכולל תוכנית הדברה רחבה ועמוסה במסגרתה אסור לבעלי הפרדסים הללו לעבד את החלקות הנ"ל בשום צורה. ואין אפשרות לשווק את הפירות מאחר ונעשה שימוש בחומרי הדברה יחסית אגרסיביים של ריסוס כל שבועיים. חלק מהחלקות העזובות נעקרו, ובשאר החלקות יבול של שתי עונות מושמד. בנוסף, מי שלא חייב להסתובב בשטח הנגוע לא מסתובב ומתנדבי עמותת 'השומר החדש' יעזרו להוריד לאט לאט את הפירות שכן נשארו".
קראו גם:
הנגע גורם לשרשרת של פגיעות. לא רק הפרדסנים שלא הרוויחו, אלא גם הכוורנים נפגעים. ואחריהם מגדלי האבוקדו. הסיבה: בעקבות הריסוסים יש פגיעה בדבורים ונפגעת ההאבקה של עצי האבוקדו.
"מי שמגדל בנוסף לפירות הדר גם אבוקדו, יבחין בירידה בגידולים כי למרות שהכוורות הורחקו, דבורה יכולה לעוף למרחקים ארוכים ולכן היא תנסה להגיע לאזורים פורים מבחינת הדרים, כולל אלו שעברו ריסוס'', מסביר פרדסן שנפגע מהמזיק.
"נכון שנקבל פיצויים מהקרן לנזקי טבע, אבל אנחנו מקווים לקבל פיצוי נוסף ממועצת ההדרים כי הייתה לנו שנה של עיבוד הפרדס ללא שיווק הפירות וגם בשנה הבאה לא נוכל לעשות את זה. הפיצוי זה בשביל שנוכל לשקם את הפרדס לאחר הטיפול", אומר הפרדסן קובי רייך, המחזיק 100 דונם של פרדס באזור הפגוע. לדבריו, ''המזיק לא פוגע בפרי אלא בעץ אבל בגלל הריסוס אסור לשווק את הפרי. כשנחזור לטיפול רגיל, נוכל לשווק את התוצרת כרגיל''.
"מאז ינואר פעלנו תחת צו של הגנת הצומח, מה שאומר שהטיפולים הוחמרו וכל פרי שלא נקטף עד אז או שהיה אמור להיקטף עד סוף אפריל, לא יהיה ראוי לשיווק", מספר שאולי גור, פרדסן ותיק. "בנוסף, לאור הטיפולים הדרסטיים שעושים השנה גם היבול של השנה הבאה לא יהיה ראוי לשיווק. אם המזיק הזה ייכנס לעוד פרדסים זה יהווה איום על הענף בארץ. ולכן, אם המחיר של הטיפול יעזור וימגר את הטפיל, אז ניצחנו ואם לא, לפחות אנחנו יודעים שניסינו. אני חושש מאוד כי הנזק הוא עצום. גידולים שלמים נהרסים".
"בנוסף להדברת הפרדסים שהחלה החורף, השירותים להגנת הצומח פיזרו שלטים בשטח המזהירים את הציבור לא לאכול ולא להיכנס לפרדסים. חלק מהשילוט הגדול בנושא, נתרם על ידי מועצת עמק חפר". מספר קלוסקי.
ממשרד החקלאות נמסר: "המשרד הכין תוכנית מפורטת לביעור הפסילה במטרה להכחידה. התכנית תכלול ריסוסים בכ-750 דונם פרדסים באזור עמק חפר הנגוע החל מחודשי החורף ולאורך השנה".
ממועצת עמק חפר נמסר: "הוועדה החקלאית של המועצה עומדת בקשר עם הפרדסנים והכוורנים, על מנת לסייע להם ככל הנדרש. במקביל, הוועדה פועלת מול גורמי משרד החקלאות, על מנת להבטיח שהפרויקט יתבצע לאורך כל הדרך בתיאום מלא עם החקלאים ובאופן הבטוח ביותר".
שלומית ציוני, מנהלת השירותים להגנת הצומח ולביקורת (בפועל): "בינתיים, לא גילינו עוד אזורים נגועים, אך מפקחי המשרד ממשיכים כל הזמן בפעולות למיגורה דרך הדברה שתוביל להכחדת המזיק לפני שייגרם נזק גדול. אם לא נצליח להכחיד את הנגע במבצע הממוקד הזה, יהיה זה איום ממשי על ענף ההדרים המקומי עד כדי הכחדתו, כפי שקרה במקומות אחרים בעולם".
כל העדכונים - חדשות קיבוץ