עשרות תושבים - יהודים וערבים - המתגוררים בסמוך לנחל ציפורי (בחלקו הצפוני של עמק יזרעאל בואכה הגליל התחתון) הגיעו ביום רביעי השבוע בשעת בוקר מוקדמת למפגש בוש בכעביה כדי להסתער על הטיילת והנחל ולנקות את ערמות הלכלוך שנאחזו בצמחייה הסמוכה ואת כל מה שהושלך למי הנחל עצמו.
2 צפייה בגלריה
מנקים את הנחל
מנקים את הנחל
מנקים את הנחל
(רשות ניקוז ונחלים קישון)
המשימה הניצבת בפני החבורה שהתגייסה למבצע אינה פשוטה: לפנות מנחל ציפורי ומסביבתו טונות של אשפה אשר הושלכה בעבר, נלכדה בצמחייה, שקעה בקרקעית או פשוט הייתה כבדה מכדי שניתן יהיה לסלק אותה.
אחד מיוזמי המבצע, צאלי צלאל, הוא חבר בקבוצה של רוכבי סוסים, אשר מתייסרים כבר תקופה ארוכה בגלל מראה האשפה שהפכה לחלק בלתי נפרד מהנוף במקומות שונים. לדבריו: "כולנו, תושבי עמק יזרעאל, כעביה, טבאש-חג'ג'רה, ביר אל מכסור ועוד – באנו כדי לפנות כמויות אשפה, שאיני יודע אם נאספו אי פעם במבצע ניקיון בישראל.
"אני לא בטוח כמה אנשים מודעים לכך שבסמוך לתוואי נחל ציפורי יש מספיק מכשירי חשמל בשביל לפתוח חנות מוצרי אלקטרוניקה בקניון. אוטובוסים, מיניבוסים, מיטות, מזרונים, שולחנות וכסאות ובעצם – מה לא".
קראו עוד>>>
הפעילות התקיימה לאורך קטע באורך 16 ק"מ. בין שמשית במזרח לטחנת הנזירים במערב. בכל מקטע של הנחל הוצבו מתנדבים/ות שאליהם הצטרף מלווה מטעם קק"ל, רשות הטבע והגנים או רשות ניקוז ונחלים קישון. הכוונה היא ליצור היכרות וזיקה ארוכת טווח בין המתנדבות/ים לבין הקטעים שאותם הם מנקים.
דביר גרינברג מיוזמי פרויקט 'עמק נקי ובטוח' שלקח חלק במבצע ניקוי הנחל: "אנחנו פועלים בהרבה חזיתות והפרויקט הזה של ניקיון נחל ציפורי הוא אחד מעשרות יוזמות שקרו בשלושת החודשים האחרונים מאז התחלנו ביוזמת עמק נקי ובטוח.
2 צפייה בגלריה
מנקים ביחד את אזור הנחל
מנקים ביחד את אזור הנחל
מנקים ביחד את אזור הנחל
(רשות ניקוז ונחלים קישון)
צאלי צלאל יוזם המבצע לניקוי הנחל הצליח לרתום את כל הרשויות למבצע יום הניקיון כדי לנקות גם את המקומות שלא מגיעים אליהם יום יום בניקיון של הנחל. בנוסף גייסנו כלים כבדים לפינוי ערמות פסולת שהושלכו באזור באופן לא חוקי במשך שנים".
המסר העיקרי לדברי גרינברג, מעבר להתנדבות ניקיון הנחל, הוא הסדרת נושא השלכת הפסולת ושינוי מהותי באכיפה. "היום לתושבי היישובים באזור אין פתרון למכונת הכביסה ולספה שהם צריכים לזרוק והם נאלצים לזרוק אותם בשטח", טען, "מעבר לזה שאין מספיק פקחים במשרד להגנת הסביבה גם לא ממצים את כל מה שהחוק מאפשר וגם ברשויות המקומיות לא אוכפים את הפתרונות האלה.
"צריך שיהיה יום מסודר לפינוי פסולת כבדה ונקודות איסוף בכל יישוב ליד הבית. גם האכיפה על כל מי שזורק בשטח פסולת בניין צריכה להיות נחרצת.
"במסגרת הפרויקט 'עמק נקי ובטוח' אנחנו פועלים בכל החזיתות: יש לנו זרוע אחת של הסברה וניקיון שבה פועלים מתנדבים שמאמצים תאי שטח ועושים עבודת הסברה מקצועית למטיילים איך לשמור על השטח נקי וזרוע נוספת של אכיפה וחקיקה הכוללת תשעה צוותים שעובדים עם הרשויות על שיפור סמכויות האכיפה. פשוט מגוחך עד כמה רשת האכיפה מלאה בחורים.
"יש לנו תוכניות לשינוי בכנסת של כל מיני חוקים הנוגעים לאכיפה ורעיונות לשלב בחוקים קיימים סעיפים שייתנו יותר כוח וסמכות לאכיפה".
עם סיומו של המבצע מקווים יוזמיו לרתום את המשרד להגנת הסביבה למבצע נוסף שבו תפונה האשפה מכל סביבתו של הנחל, כולל אזורים מרוחקים יותר, ובעיקר – ערמות אשפת הבנייה הרבות באזור.
ראש האגף לאיכות הסביבה במועצה האזורית עמק יזרעאל אסי אליה: "שטח המועצה הוא עצום ומתפרס על 350,000 דונם. מדובר בשטחים פתוחים של מדינת ישראל ולא של עמק יזרעאל והם משמשים לרווחת כל הציבור היהודי והערבי במדינה.
"אנחנו מברכים על כל יוזמה ונתמוך בכל יוזמה שתגרום לשטחים הירוקים שלנו להישאר ירוקים, יפים ומזמינים גם לנו וגם לדורות הבאים. אני מלא הערכה ליוזמה של 'עמק נקי ובטוח' שכבר הפכו להיות חברים ושותפים שלנו ונעשה כל שביכולתנו כדי לעודד ולהעצים את הפעילויות האלה.
"המהלך הזה מצטרף למהלכים נוספים שאנחנו עושים, בעיקר בנושא הגברת אכיפה באמצעות מצלמות ורחפנים שכבר נמצאים פה בפעילות".
מנכ"ל רשות ניקוז ונחלים קישון חיים חמי אמר: "אנחנו עושים מסביב לשעון לכל אורך השנה ומשקיעים כל משאב אפשרי, כדי לעודד אנשים לקחת איתם את האשפה כאשר הם מסיימים את הבילוי ויוצאים בחזרה הביתה.
"אני רוצה לומר מילים חמות לצאלי צלאל ולקבוצת הרוכבים וגם לדביר גרינברג ולקבוצת המתנדבים 'עמק נקי ובטוח' שרתמו אותנו, את קק"ל, את רט"ג, את המועצות עמק יזרעאל וכעביה טבאש חג'ג'רה ועוד שורה של גופים משמעותיים שנרתמו לטובת נחל ציפורי".
לעדכונים: חדשות הקיבוץ