אני אוהב את האקשן ואת האדרנלין בעבודה", אומר השבוע רפ"ק סלבה בונצ'וק (33), קצין המבצעים בתחנת המשטרה בעפולה ומי שאחראי על מבצע איסוף האמל"ח (אמצעי לחימה) שמוצא את דרכו אל העבריינים באחת הגזרות הכי גדולות בישראל, אבל גם הכי פחות מתוקשרות.
רפ"ק בונצ'וק: "מתחילת השנה עצרנו כבר 35 איש שהתעסקו עם אמצעי לחימה לא חוקיים. מתוכם עשרה אנשים נשלחו כבר לרצות עונשי מאסר. אני מרגיש שאני בשליחות למען הציבור ולמען המדינה".
1 צפייה בגלריה
רפ"ק סלבה
רפ"ק סלבה
רפ"ק סלבה
(צילום: שרון צור)
קראו גם:

מגיבים מהר לירי

תחנת משטרת עפולה פועלת במרחב העמקים ואחראית על השטח הנמצא בין צומת מגידו עד כפר תבור בחלקה הצפון מזרחי ובאזור הצפוני עד מרגלות הרי נצרת, איכסאל, שיבלי, דבורייה ואום אל-גנם. בחלק המזרחי אחראית התחנה על השטח מבית שאן ועד קיבוץ תל יוסף כולל הכפרים שנמצאים מצפון - נעורה, טייבה, טמרה ומסר. בחלקה הדרומי גובל השטח עליו אחראית תחנת המשטרה בעפולה עם גדר המערכת שמפרידה בין ישראל לרשות הפלסטינית.
נשק לא חוקי הנמצא בידיים עברייניות הפך כבר לבעיה לאומית. מגפה של ממש שלא פעם נגמרת במקרי פציעה ורצח. במובן הזה רפ"ק בונצ'וק מנסה להקדים תרופה ולתפוס את הנשק לפני שיירה.
בונצ'וק: "הפעילות שלנו מתחלקת לכמה מישורים. במישור המודיעיני מתבצעות חקירות ובדיקות מודיעיניות לגבי מי שמחזיק אמל"ח. במקביל מתנהל גם הציר היוזם: שוטרים שעובדים בפעילות יזומה של חיכוך יומיומי ביעדים ומקומות שאנחנו יודעים שהיו בהם אירועי עבר. הציר השלישי הוא ציר התגובה: כאשר מתקבלת התרעה על אירוע ירי, השוטרים יודעים לבוא לזירה ולהגיב מהר ובזמן תוך נחישות וחתירה למגע כדי לתפוס את הפושעים 'על חם'".
באירוע ירי נדרשים השוטרים להגיב במהירות וביעילות. "עוד לפני האירוע אנחנו מתחילים בפריסה בהתאם לניתוחי שטח ותמונת מצב מודיעינית והערכת מצב", מפרט בונצ'וק. "לפעמים אנחנו תופסים מישהו אחרי שירה והוא נמצא בבריחה מהזירה, עדיין עם הנשק. יש מקרים בהם השוטרים מגיעים לזירה, תופסים ממצאים ומיד ניגשים לבית החשוד, עוצרים אותו ומוצאים את הכלים שאיתם הוא ביצע את הירי. זה עניין של דקות ספורות מתחילת האירוע".
בנוסף לפעילות הגלויה בתפיסת אמל"ח, פועלים השוטרים כל העת גם בפעילות סמויה הכוללת מארבים ותצפיות מודיעיניות. "אנחנו מפעילים מארבים ותצפיות במקומות שבהם אנחנו יודעים להגיב על בסיס ניתוח והיכרות השטח", הוא אומר. "יש מקרים בהם אנחנו מזהים ירי שנקרא בשפה המקצועית 'ניסוי כלים'. לפעמים אדם קונה כלי נשק והולך ליער ומבצע ניסוי כלים על מנת לבדוק אם הוא קנה נשק טוב, גם במקומות כאלה אנחנו נמצאים בפעילות סמויה".

סיטואציות מורכבות במיוחד

רפ"ק בונצ'וק, תושב קיבוץ גניגר, עובר לדבר במספרים. מנתוני המשטרה עולה כי מתחילת השנה נתפסו מספר רב של נשקים מסוג רובים מסוג קרל גוסטב, רובים מסוג קלצ'ניקוב ורובי ציד. כמו כן נתפסו גם מחסניות מכל הסוגים ואלפי כדורים, רימוני רסס, אקדחי זיקוק, רימוני הלם, ומטעני חבלה חלקם תקניים וחלקם מאולתרים.
מתי הייתה התפיסה הכי גדולה שלכם?
"אחת התפיסות הכי גדולות שלנו הייתה לאחרונה באחד הכפרים באזור. השוטרים הגיעו מיד אחרי אירוע ירי. הצלחנו לזהות מיהו החשוד, הגענו לביתו ועצרנו אותו יחד עם אחרים. הוא נתפס עם רובה קלנצ'יקוב, אקדח וגם תחמושת ומחסניות ורעלות לפנים. זו הייתה תפיסה מאוד גדולה".
כמה מאמץ משקיעה המשטרה בתפיסת האמל"ח?
"יעד המלחמה באלימות ובתוכו תפיסת האמל"ח הם בראש סדר העדיפויות שלנו. בכל שעה, כל מקום וכל מצב. זה היעד מספר אחד של משטרת ישראל וכמובן גם של משטרת עפולה. אם מתקבלת ידיעה על איזשהו אמל"ח לא חוקי אנחנו לא מחכים למחר בבוקר".
"תפיסת האמל"ח הוא בראש סדר העדיפויות שלנו. זה היעד מספר אחד של משטרת ישראל וכמובן גם של משטרת עפולה. אם מתקבלת ידיעה על אמל"ח לא חוקי אנחנו לא מחכים למחר בבוקר"
לפעמים המאבק לתפוס את הנשק הלא חוקי כולל גם סיכון חיים של שוטרים. רפ"ק בונצ'וק: "שוטר שיוצא למשימה אולי יש בתוך תוכו איזשהו פחד אבל אנחנו מחונכים ומתורגלים לרוץ קדימה. אין סיטואציה שבה אתה אומר לשוטר שיש אירוע ירי והוא אומר לך שהוא מפחד ולא רוצה ללכת. השוטרים שלנו חדורי מוטיבציה, לוחמניים, נחושים ומוכנים".
קרה שנקלעתם לחילופי אש?
"כן. אלה סיטואציות מורכבות מאוד, אבל אנחנו מכשירים את השוטרים גם למצבים כאלה".
איזה יעד הצבתם לעצמכם מבחינת תפיסת אמל"ח?
"יעדים נומינליים של מספרים קיימים בכל התחומים. בתחום האמל"ח והאלימות היעד הוא להגיע לכמה שיותר תפיסות וכמה שיותר עבריינים שנכנסים לכלא. הכוונה היא להשתפר משנה לשנה. אין מצב שיש אלימות ברחובות ואנחנו נגיד 'לא, אנחנו כבר תפסנו מספיק'. זו לא משוואה שקיימת. אין רף שאתה מגיע אליו ואומר 'זהו סיימנו'".
מאות אמצעי לחימה נתפסו במחוז הצפוני מתחילת שנת2021:
213 רובים ואקדחים
154 רימונים
34 מטענים
288 בקבוקי תבערה
233 כוורות זיקוקים