"זו ממש לא תופעה חדשה אלא התנהגות של שנים מצד אנשים שמגיעים לחלקות של תושבי הכפר ולוקחים מכל הבא ליד", מספר השבוע יו"ר ועד כפר ביל"ו דורון ליבנה, "רק שכעת בתקופת הקורונה, בעיקר בסופי השבוע, התופעה מתגברת. אנשים יוצאים להתאוורר במרחב הכפרי, ומרשים לעצמם לקחת מהיבול, וגם להרוס אותו".
2 צפייה בגלריה
נזק גדול
נזק גדול
נזק גדול
(צילום פרטי)
קראו גם:
לדברי ליבנה, רשימת הנזקים שנגרמים לחקלאים היא ארוכה. "יש נסיעה של טרקטורונים על החלקות, ואנשים באים וקוטפים כאוות נפשם, שקית או שתיים או ארגזים בטנדר, אפילו בעזות מצח", הוא מספר. "אז יש תירוצים, אומרים לי: 'תגיד תודה, אני מעשר לך', או 'מגיע לי', ו'זה לפי התורה', עזות המצח וקלות הדעת שזה הגיע אליו, כאילו בכלל אין הבנה שזה של מישהו, שמישהו עבד על זה, הזיע על זה, זה בכלל לא מעניין אף אחד, שלא לדבר על הנזק, כשקוטפים בלי מזמרות יש נזק מצטבר".
2 צפייה בגלריה
מטיילים במטעים ובשדות וקוטפים
מטיילים במטעים ובשדות וקוטפים
מטיילים במטעים ובשדות וקוטפים
(צילום פרטי)
איך אפשר להילחם בתופעה?
"רק באכיפה ובחוק. הגשנו תלונה במשטרה ואנחנו מצפים שמשטרת ישראל תטפל בדברים האלה. בנוסף, הוגשו תלונות רבות לגורמי האכיפה ובסוף המשטרה היא זו שצריכה לטפל ולאכוף".
ליבנה מספר שאפילו בשבת האחרונה הוגשה תלונה בנושא, אחרי שימים ספורים לאחר שתילת עצי זית, בא מישהו ופשוט לקח לעצמו כמה מהם. "כולם מוזמנים וברוכים לנשום אוויר וליהנות מהטבע", אומר ליבנה, "אנחנו מבינים שלאנשים קשה להיות סגורים בבית ומי שגר קרוב למרחב הכפרי יכול לטייל וליהנות מהמרחב הפתוח, אבל רק לטייל ולא לעשות נזק".
גם רן שדה, חקלאי מכפר ביל"ו, חווה את התופעה. "מצאתי להפתעתי אנשים שפשוט באו לעשות מסיק על עצי הזית שלי, זה תמיד היה אבל עכשיו עם הקורונה זה התגבר", הוא מספר ומוסיף שהשטחים מתוחמים כדי למנוע כניסה של רכבים וטנדרים שעלולים לבצע גניבות גדולות, "בסופי השבוע אנשים מטיילים להם ועל הדרך קוטפים, ואנחנו מוצאים שקיות עם שאריות של פירות. פשוט עושים שם פיקניק.
"זה כמו שאכנס לחצר של בית של מישהו זר ואתחיל לאכול לו את התפוזים שהוא מגדל בחצר או את המנגו. פה זה חמור עוד יותר כי זו הפרנסה שלנו"
"בסוף זה הכל עניין של חינוך. אל תיגע במה שלא שלך", אומר שדה בכעס. "זה כמו שאכנס לחצר של בית של מישהו זר ואתחיל לאכול לו את התפוזים שהוא מגדל בחצר או את המנגו. פה זה חמור עוד יותר כי זו הפרנסה שלנו. אנחנו משקיעים בזה ומגדלים כל השנה, ואז מגיעה עונת הקטיף ואנשים מטיילים ועושים פיקניק ו'בוא ניקח קצת הביתה'. די, צריך להפסיק עם התופעה הזו. וואלה תטיילו, תיהנו מהנוף, אבל למה לקחת את הפרי? זה לא לעניין".
מהמשטרה נמסר: משטרת ישראל משקיעה בטיפול בפשיעה חקלאית מגוון כוחות, משאבים ומאמצים, זאת חרף שיעורה הקטן יחסית מסך הפשיעה. בשנים האחרונות הוקמה במג"ב יחידת חקירות ומודיעין ארצית שפועלת לצד אלפי שוטרים ומתנדבים הפועלים בשטח כל העת. המשטרה פועלת נגד גנבי התוצרת הן באופן יזום והן בעקבות כל דיווח ותלונה בנושא, כמו כן גם באירועים שצויינו במשמר הגבול חוקרים בימים אלה מספר חשודים בביצוע הגניבות וההזקים באיזור רחובות.
בשנת 2020 הוגשו 150 כתבי אישום בגין פשיעה חקלאית שכמעט חצי מתוכם בגין גניבות תוצרת חקלאית. לצד יתר המשימות המוטלות לפתחנו, נמשיך להיאבק בפשיעה החקלאית בנחישות, בכדי להגן על רכושם של כל החקלאים, בכל זמן ובכל מקום".