"במקביל לרוח ההתנדבות מעוררת ההשראה אנו נחשפים גם למקרים נעימים פחות", אומרת עו"ד קארין שמעון.
2 צפייה בגלריה
המשכנתא תחכה, והארנונה גם
המשכנתא תחכה, והארנונה גם
המשכנתא תחכה, והארנונה גם
(צילום: shutterstock)
"לאחרונה שמענו על חייל מילואים שפינה דירה שכורה בהתאם לחוזה, אולם בעל הדירה סירב להחזיר לו פיקדון של אלפי שקלים. בעל דירה אחר דרש את דמי השכירות משוכרת שמוגדרת כנעדרת.
על רקע המקרים האלו, ולאור המצב החריג שלא מאפשר לרבים לנהל שגרת חיים רגילה, נחקק ב-18.10.23 "חוק דחיית מועדים (הוראת שעה – חרבות ברזל)" שנועד לעגן בחוק את דחיית מועדי תשלום לאוכלוסיה זכאית".
מי הזכאים?
מי שמשרת כחייל, שוטר, סוהר, כבאי, נעדר, מי שמתגורר ביישוב שפונה (ישובי עוטף ישראל וצפון הארץ שפונו), מי שאושפז בבית חולים לשבוע לפחות בשל פציעה הנובעת מפעולת איבה, עובד או מתנדב בגוף הצלה, וגם: בני הזוג של כל אלו. הפירוט המלא מובא בחוק.

2 צפייה בגלריה
עו"ד קארין שמעון
עו"ד קארין שמעון
עו"ד קארין שמעון
(צילום: דורון לצטר)

מהן הזכויות שמגיעות לאותם זכאים?
כל מי שנכנס להגדרת "זכאי", כמו למשל, משרת מילואים שאמור לשלם דמי שכירות, יכול לדחות ב-30 יום את התשלום, בהנחה שהוא עומד בתנאים שנקבעו. כדי לממש את הזכות על החייל להודיע למשכיר על דחיית התשלום, וכך הוא הופך לזכאי לדחיית התשלום לפי החוק. מספיקה הצהרת החייל – והיא הופכת אותו לזכאי כל עוד לא הוכח אחרת (למעט מקרים שהוחרגו מהחוק).
ארנונה ותשלומים לרשויות
הזכאים יכולים לדחות ארנונה ותשלומים שמועדם בין ה־7.10.23-7.11.23, ב-30 ימים, בכפוף למשלוח הודעה לרשות.

קראו גם:

הלוואות ומשכנתאות
בנק ישראל פרסם מתווה שאומץ על ידי הבנקים ומתייחס לשתי קבוצות של לקוחות:
המעגל הראשון: אזרחים ועסקים המתגוררים או פועלים בטווח של עד 30 ק"מ מרצועת עזה, אזרחים שפונו מביתם, אזרחים שגויסו למילואים בצו 8, או בעלי קרבה ראשונה להרוגי מלחמה או חטופים או נעדרים: אלו זכאים לדחיית תשלומי הלוואות (קרן וריבית) בשלושה חודשים ללא חיוב בריבית ועמלות; וגם לפטור לשלושה חודשים מעמלות בגין פעולות ספציפיות בחשבון.
המעגל השני: יתר לקוחות הבנקים – יוכלו לדחות הלוואות (קרן וריבית) למשך שלושה חודשים ללא חיוב בעמלות אך הדבר כרוך בריבית.
הדחיות וההטבות אינן אוטומטיות: על הלקוח להודיע לבנק על השתייכותו לקבוצה הרלוונטית ובקשתו תיבחן. המועד האחרון להגשת בקשה: 31.12.23. דחיית תשלומי ההלוואות היא בהתאם לסכומים ולתנאים שפרסם בנק ישראל.
מתלבטים לגבי קיומה של זכות או מימושה? פונים המוגדרים כ"זכאים" על פי החוק או כ"מעגל ראשון" על פי מתווה בנק ישראל, מוזמנים לפנות לעו"ד קארין שמעון, בטל. 073-7296123 ולקבל סיוע משפטי ראשוני ללא עלות.