הורים לתלמידים בבית הספר 'דרך התבור' יצאו במחאה נגד ההחלטה שהתקבלה בוועדה פנימית של משרד החינוך שקבעה כי ילדיהם ימשיכו להתחנך במבנה הזמני במתחם בית הספר ביבנאל, זאת במקום הסיכומים שהושגו, לדבריהם, לפיהם הילדים יעברו כבר בתחילת שנת הלימודים הקרובה למבנה הקבע של בית הספר בקיבוץ עין דור.
1 צפייה בגלריה
הפגנת ההורים השבוע ליד בניין המועצה
הפגנת ההורים השבוע ליד בניין המועצה
הפגנת ההורים השבוע ליד בניין המועצה
(צילום: פרטי )

להחזיר עטרה ליושנה

היוזמה להקמת בית הספר 'דרך התבור' החלה לפני כ־8 שנים, כאשר קבוצת הורים התאגדה להקים בית ספר מתקדם ואיכותי, שנותן מענה לילדי האשכול המזרחי של המועצה וכל היישובים בסביבה. "אנחנו בתוך תהליך של מסע חינוכי שנמשך כבר מ־2014 כדי להחזיר את החינוך הקיבוצי חזרה לקיבוצים", אומר אלון יפת, אב לילד בבית ספר ושותף בצוות ההורים שהקים את בית הספר, "תוכנית הלימודים היא תוכנית לימודים של משרד החינוך. השוני בא לידי ביטוי בהוויה היומיומית של הלמידה; יום הלימודים מחבר אליו את החינוך הבלתי פורמלי של הקיבוצים ובונה את בית החינוך חזרה משמונה עד ארבע. יש הסתכלות מלאה על הילדים לאורך כל היום. יש למועצה חזון של החזרת החינוך ההתיישבותי לעמק יזרעאל והפרויקט עולה בקנה אחד עם החזון הזה ומהווה פרויקט דגל עבור המועצה".
קראו גם:
בשלוש השנים האחרונות היוזמה קרמה עור וגידים וניתן לבית הספר מבנה זמני בתוך בית ספר נפתלי שביבניאל, מתוך הבטחה כי בבוא העת, כשיבשילו התנאים, בית הספר יעבור למבנה קבע בקיבוץ עין דור.
יפת: "לפני שלוש שנים התחלנו את הצמיחה שלנו ביבנאל כדי לתת תמיכה ראשונית לילדים הראשונים שנקלטו מתוך הבנה - גם מול משרד החינוך וגם מול המועצה - שאנחנו נהיה שם כשנה-שנתיים ואז נעבור לעין דור. התהליך המשיך תוך כדי השנים האלה והשנה היינו בהבנות מלאות שאנחנו עוברים בשנת הלימודים הקרובה לעין דור. המועצה כבר התארגנה וכל הקיבוץ עבר את תהליך ההצבעות וקיבל את כל האישורים עבור המבנים והקרקעות".

נשארו בהלם

בשבוע שעבר חלה תפנית שהפתיעה את ההורים כאשר לאחר שכבר הוקצו משאבים לשיפוץ מבנה הקבע בעין דור ולאחר שנרשמו כ־120 ילדים לשנת הלימודים הקרובה, הוחלט בוועדה של מינהל הפיתוח של משרד החינוך שהתכנסה שלא לאשר את המעבר.
"ברגע האחרון פתאום הכל התמוטט", אומר יפת, "לא אישרו את המעבר ונשארנו בהלם. זה קרה אחרי שגייסנו כבר את כל הצוותים ואת כל מה שצריך. גם המועצה נמצאת בתוך ההיערכות הזו. זה די הפתיע את כולנו. לפני כמה חודשים משרד החינוך אמר למועצה שהוא יאשר שלוחה לבית הספר במקום בית ספר עצמאי עם סמל מוסד. לאורך כל השנה היינו תחת הבנה מלאה שאין חלופות אחרות ואנחנו מגיעים לעין דור בכל מקרה. החלופה של השלוחה היא פחות טובה, אבל מטבענו אנחנו לא באים למלחמות עם משרד החינוך, אנחנו מוכנים להתפשר על הרבה דברים כל עוד הילדים לא נפגעים. כרגע אנחנו עוברים לשלב שאנחנו מבינים שלהמשיך בצורה הזו זה כבר פוגע בילדים והופך להיות יותר בעייתי. זה קו אדום מבחינתנו".
מה הצעדים שאתם מתכוננים לנקוט עכשיו?
"השבתנו את הלימודים ביומיים האחרונים. אנחנו בקשר הדוק עם המועצה שנמצאת לגמרי איתנו. המועצה ביקשה ועדת ערר בשבוע הבא על ההחלטה של משרד החינוך ואנחנו מקווים שבוועדת הערר ההחלטה תתהפך חזרה. אנחנו אובדי עצות, אין לנו מושג איך אנחנו יכולים להתקיים עוד שנה אחת בבית הספר ביבנאל כי גם התשתיות והכיתות שם לא מתאימות. אם יחליטו שהם רוצים שנמשיך שם, יצטרכו להשקיע מאות אלפי שקלים בהוספת כיתות".
עיקר הטענות שלכם הן בעצם כלפי משרד החינוך?
"כן, כרגע משרד החינוך הוא זה שעוצר את התהליך; גם מועצת יבנאל שלא ברור איך הם קשורים לכל הסיפור. הם ביקשו שאנחנו נעזוב ועכשיו הבנתי שהם מבקשים פתאום שנישאר. ליבנאל יש בעיה כי ברגע שנעזוב את בית הספר, יכול להיות שבית הספר שם ייסגר. אני חושב שמחזיקים אותנו שם בכוח כדי שבית הספר לא ייסגר".

תגובות

מהמועצה האזורית עמק יזרעאל נמסר בתגובה: "המועצה האזורית עמק יזרעאל תומכת בעמדת ההורים ופועלת בשיתוף פעולה עמם תוך שקיפות מלאה. המועצה כבר תקצבה והחלה בעבודות הבינוי הנדרשות לצורך הקמת השלוחה בעין דור, בתמיכתה של מנהלת מחוז צפון במשרד החינוך. נערך דיון בנושא בוועדה של משרד החינוך, אליו לא זומנו נציגי המועצה, ובמסגרתו הבקשה סורבה. בתחילת השבוע שוחח ראש המועצה אייל בצר עם ראש הוועדה שהבטיח לקיים דיון נוסף בנושא, בנוכחות נציגי המועצה ומנהלת המחוז".
ממשרד החינוך נמסר בתגובה: "ועדה מקצועית של המשרד דנה בנושא הקמת בית ספר יסודי חדש בעמק יזרעאל, בשל גידול טבעי במספרי התלמידים בכלל הרשות. היות שהרשות לא ביצעה שינוי באזורי רישום, הוועדה דחתה את בקשת הרשות. לכשהרשות תבצע שינוי באזורי הרישום כמתחייב מהתקנות, תישקל הבקשה מחדש. התלמידים מעמק יזרעאל למדו עד כה בבית ספר נפתלי ביבנאל וימשיכו ללמוד שם גם בשנת הלימודים הבאה".
מהמועצה המקומית יבנאל נמסר בתגובה: "המועצה רצה לריצות ארוכות למען תושבים חדשים ולא לשמש דירה להשכיר למועצת עמק יזרעאל, אבל בגלל המצוקה של ראש המועצה אייל בצר נסייע בעוד שנה. המועצה ביקשה ועדת ערר בשבוע הבא על ההחלטה של משרד החינוך ואנחנו מקווים שבוועדת הערר ההחלטה תתהפך חזרה. אנחנו אובדי עצות, אין לנו מושג איך אנחנו יכולים להתקיים עוד שנה אחת בבית הספר ביבנאל כי גם התשתיות והכיתות שם לא מתאימות".
לעדכונים - חדשות הקיבוץ