שלושת ימי הסגר בסוף השבוע שעבר, חסימות הכבישים באזור עוטף עזה, ופתיחת מבצע "עלות השחר" ביום שישי האחרון הכניסו שוב בפעם המי יודע כמה את תושבי העוטף לכוננות ספיגה.
4 צפייה בגלריה
משפחת לוי
משפחת לוי
משפחת לוי
(צילום פרטי)
אם בהסלמות הקודמות התפנו תושבי היישובים הסמוכים לגדר המערכת עם רצועת עזה במסגרת יוזמות מקומיות של היישובים, הרי שהפעם, בשונה מפעמים קודמות, כבר הופעלה תוכנית מסודרת של רשות החירום הלאומית (רח"ל) במשרד הביטחון בשם "מרחק בטוח אזרחי". התוכנית גובשה בחודשים האחרונים בעבודת מטה רחבה עם ראשי הרשויות בעוטף עזה ואושרה באחרונה על ידי שר הביטחון, בני גנץ. התוכנית מאפשרת לכל ראש רשות לסייע לתושבי העוטף שחפצים בכך להתפנות מבתיהם למתקני הארחה באזורים בטוחים יותר המרוחקים מאזור הנגב המערבי.
על פי הנתונים, כ־4,600 תושבי 11 היישובים במועצה האזורית אשכול מוגדרים כמי שמתגוררים ביישובים צמודי גדר וכלולים באותה תוכנית של משרד הביטחון ליציאה להפגה ולהתרעננות בעת חירום.
נכון לסגירת הגיליון, למעלה מ־1,500 מהם יצאו להפגה במהלך ימי המבצע.

"תחושת מועקה ולחץ כבד"

משפחת לוי מקיבוץ ניר יצחק שוהים במלון דניאל בים המלח
"בפעמים קודמות של הסלמות", מספרת שלומית לוי, שהיא ובעלה חיים, תושבי קיבוץ ניר יצחק, הסמוך לגדר המערכת עם רצועת עזה, ובנם הקטן אריאל בן הארבע וחצי יחד עם הילדים הבוגרים יותר, עשו את השבוע בהפגה במלון "דניאל ים המלח".
"ראינו שיותר מלילה אחד להישאר בקיבוץ במציאות כזו זה לא הוגן כלפי הילדים ובעיקר כלפי הילד הקטן. זה בלתי נסבל כשאתה סוגר את הילד הקטן בבית וכששומעים את האזעקות ואת הדי הפיצוצים. במבצע 'שומר החומות' היינו בבית בשני הלילות הראשונים ואחר כך עזבנו. מאז קיבלנו החלטה גורפת שבמבצע הבא אנחנו מתפנים מיד ולא מחכים. הפעם זו היתה הפעם הראשונה שמדובר בפינוי 'על מלא".
איך מתמודדים עם מציאות כזו?
"בסך הכל, הקיבוץ זה גן עדן. החיים כאן מקסימים, אבל אי אפשר להתרגל לסבבי הלחימה. כשמדובר בילדים צעירים, אין שום צורך לחוות את הטראומה הזו, ולכן מתפנים למקום בטוח יותר. לא תמיד זה נוח".
כלומר?
"בשבוע שעבר חזרתי מחופשה בכנרת וחיכתה לי תוכנית עבודה לשבוע הזה, אבל סבב הלחימה הנוכחי טרף את כל הקלפים".
שלומית, מתרגמת אנגלית־עברית, וחיים הוא איש מכירות של אזור דרום אמריקה מטעם חברת "צ.ל.פ" המתמחית בייצור אריזות מזון, הגיעו למלון "דניאל ים המלח" יחד עם משפחות נוספות מהקיבוץ.
"זה לא נוח להיזרק מהבית שלך גם אם אתה בבית מלון", מציינת שלומית לוי, "כולנו היינו מעדיפים לחזור הביתה, אבל השיקול הוא חשיפת הילדים למציאות הביטחונית. כמובן, שיש געגועים לשגרה שלנו. זה לא נעשה קל מפעם לפעם. הפעם הרגשתי מועקה ולחץ יותר כבד בהשוואה לעבר. הפעם זה העיק עליי יותר מבעבר בשל חוסר הוודאות".

"ניקח אוויר לפני שנחזור"

משפחת קלדרון, קיבוץ סופה שוהים בכפר סבא
שרון קלדרון, בעלה ניסן ובנם רון, תושבי קיבוץ סופה, שבמועצה האזורית אשכול, הסמוך לגדר המערכת עם רצועת עזה, יצאו עוד ביום שישי בבוקר, שעות אחדות לפני תחילת מבצע "עלות השחר", להפגה ולהתרעננות במרכז הארץ.

4 צפייה בגלריה
משפחת קלדרון
משפחת קלדרון
משפחת קלדרון
(צילום פרטי)

"אנחנו כבר 22 שנה חיים במציאות ביטחונית כזו", מציינת שרון קלדרון, "וכאשר יש הסלמה באזור, אנחנו יוצאים להפגה. אחרי שלושה ימים בשבוע שעבר של סגר על היישוב שלנו, כשהכבישים סגורים, ראינו שזה גדול עלינו, ובחרנו לצאת לסוף שבוע במרכז הארץ, שמתוקף הנסיבות התארך בכמה ימים".
משפחת קלדרון עשתה השבוע את פרק ההפגה וההתרעננות אצל אמה של שרון בכפר סבא, תוך כוונה לחשב מסלול מחדש, כהגדרתה של שרון.
תסבירי?
"אמא שלי גרה בדירה קטנה בכפר סבא. קצת קשה ולחוץ להיות כמה נפשות בדירה כזו. אנחנו צריכים את המרחב שלנו, אז אנחנו מחפשים לאן לעבור לאור המצב הזה. אמא שלי היא מהממת, אבל זה קשה".
איך עוברת עליכם תקופת ההפגה הזו?
"סוף השבוע האחרון היה רגוע. בתחילת השבוע הזה כבר עברנו ל'חלק האומנותי', כלומר לחיפוש אטרקציות ופעילויות חלופיות במקום לשבת כל היום מול מסך הטלוויזיה ולהיחשף לדיווחים מהאזור שלנו".
שרון וניסן קלדרון עוסקים בתחום ההגברה ותאורה לאירועים. "כרגע", מספרת שרון, "אנחנו מושבתים מעבודה. עקב המצב קיבלנו לא מעט ביטולים של אירועים. ניקח קצת אוויר לפני שנחזור. מניסיון העבר אנחנו יודעים שגם כשמכריזים על הפסקת אש, זו לא בדיוק ערובה לסיום הלחימה".

"בלתי אפשרי לרוץ לממ"דים עם שני תינוקות"

משפחת לילינטל מקיבוץ עין השלושה שוהים בערד
בימים כתיקונם, גל לילינטל משמשת כמורה בבית ספר יסודי באופקים, ואילו בעלה דניאל הוא מהנדס מכונות שעובד באזור התעשייה עומר. גל ודניאל, הורים לשני פעוטים, יהונתן (שנה וחצי) ועמית (חמישה חודשים), תושבי קיבוץ עין השלושה, השוכן אף הוא סמוך לגדר המערכת עם רצועת עזה, יצאו בשבת האחרונה, למחרת תחילת מבצע "עלות השחר", לתקופת הפגה לאחר שהאזעקות ואירועי הירי הלכו ותכפו.

4 צפייה בגלריה
משפחת לילינטל
משפחת לילינטל
משפחת לילינטל
(צילום פרטי)

תחילה הם עשו את ההפגה אצל אמא של גל במושב מבועים, לא הרחק מנתיבות, ובהמשך השבוע הם המשיכו לערד, שם הם התאכסנו בבית מלון בעיר במסגרת תוכנית של המועצה האזורית אשכול להוצאת תושבים מהאזור להפגה בעתות חירום.
"זה בלתי אפשרי לרוץ לממ"דים עם שני תינוקות", סיפרה השבוע גל לילינטל, "זה פשוט מפחיד. אנחנו בסך הכל קצת יותר משנה בעין השלושה וזו לנו ההסלמה השנייה בתוך שנה. זה לא נעים וגם קשה כשאתה עם שני תינוקות. הגענו לקיבוץ בתקופה של מבצע 'שומר החומות' ובטרם נקלטנו בקיבוץ, כבר יצאנו אז להפגה".
לפני שהגיעו לקיבוץ עין השלושה התגוררה משפחת לילינטל במושב גילת. "היה לנו חשש לעבור לעין השלושה, שכל כך קרוב לגדר המערכת עם רצועת עזה", מספרת גל לילינטל, "אבל שמענו מחברים שלנו שזה מקום נהדר, מקום של 99 אחוז גן עדן ואחוז אחד של גיהינום. החלטנו לחוות את זה וראינו שזה אכן כך. אם מורידים את ההסלמות הביטחוניות, המקום הזה מדהים כדי לגדל ילדים. זו קהילה חזקה וטובה, ואנחנו מאוד נהנים לגור כאן. התארגנו כמה משפחות בנות אותו גיל כדי לצאת ביחד להפגה הזו, כך שיהיה לנו נעים, מה גם שהתינוקות שלנו הם באותו גיל של התינוקות של המשפחות שיצאו איתנו".
מהן התחושות כשאתם מחוץ לקיבוץ? מתגעגעים כבר לחזור הביתה?
"קודם כל, לא נעים לנו בשביל אותם אלה שנשארו בקיבוץ ולא יצאו להפגה. מצד שני, זה שאתה נמצא הרחק מהלחימה באזור שלנו זה נותן לך תחושה יותר טובה, תחושה שאתה בטוח יותר. ברור שיש כבר געגועים לקיבוץ שאנחנו כל כך אוהבים. עם כל הכבוד להפגה ולהתרעננות, זה לא דומה בכלל לחיים שלנו בקיבוץ, לשקט ולמרחבים הירוקים. אנחנו מקווים לחזור הביתה כמה שיותר מוקדם".
"מניסיון של השנה שעברה", מציינת גל לילינטל, "זה ייקח כמה ימים עד שנחזור הביתה. אנחנו לוקחים בחשבון, שייתכן שלאחר תקופה מסוימת, שוב תהיה הסלמה, ושוב נצטרך לארוז תיקים ולצאת להפגה פעם נוספת, אבל זה שווה ומשתלם לגור בקיבוץ שלנו. זה גן עדן אמיתי לכולנו. גם ברגעים האלה מרגישים את העזרה ואת הערבות ההדדית האחד לשני. יש דאגה קהילתית לכולם. זה שווה את הכל".

"החלטנו לעזוב מיד"

משפחת יאנקוב מקיבוץ מגן שוהים בעין גדי
כבר 14 שנים מתגוררים זויה ורוסם יאנקוב בקיבוץ מגן שבמועצה האזורית אשכול. זויה, מורה בבית הספר היסודי האזורי "שחר אשכול", ורוסם, מבקר איכות במפעל "מגן אקו אנרג'י" שבקיבוץ, לא היו מוכנים שילדיהם הקטנים ליאו (5) ולני (בת שנה) יהיו חשופים לאזעקות, לרעשי הרקע ולקולות הפיצוצים, ולדבריהם, "לא היינו מוכנים לפצוע להם את נפשם".

4 צפייה בגלריה
משפחת יאנקוב
משפחת יאנקוב
משפחת יאנקוב
(צילום פרטי)

"לא היינו מוכנים שתהיה להם טראומה מכל המציאות הזו", מספרת זויה יאנקוב, שהיא ובעלה ושני ילדיהם הקטנים עשו את השבוע בבית ההארחה בעין גדי שלחוף ים המלח, אנחנו חווינו לא אחת במהלך השנים הסלמות ביטחוניות. כשהיינו בלי ילדים לא התפנינו מהקיבוץ וגם לא הרגשנו צורך להתפנות. כאשר יש ילדים, זה משנה את המשוואה. החשש והחרדה גורמים לך לארוז ולהתפנות עד יעבור זעם".
לא היו לבטים בטרם התקבלה ההחלטה על יציאה להפגה?
"לא היה שום היסוס. זה התגבש אצלנו עוד בתקופת מבצע 'שומר החומות' לפני קצת יותר משנה. אז היינו שלושה ימים בקיבוץ ושמונה ימים אצל חברים באזור מודיעין, אבל הפעם החלטנו לעזוב מיד ולא לחכות".
לדברי זויה יאנקוב, "הפעם גם יש הבדל לעומת הפעמים הקודמות של סבבי הלחימה. "במבצע 'שומר החומות' בשנה שעברה", היא מציינת, "היינו תלויים בחברים וברצון טוב של אנשים טובים שהתגייסו לעזור לנו ולאנשי העוטף. הפעם זו היתה תכנית מסודרת לפינוי. ידענו לאן אנחנו מתפנים. זה גם המקום להביע את הערכתנו הגדולה שלא מובנת מאליה לקיבוץ, למועצת אשכול, לחברת 'אורטל תיירות' ולמלון עין גדי על ההתגייסות המדהימה לעזור לתושבי העוטף. הפעם לא נזקקנו לטובות מאף אחד ושירחמו עלינו. הפעם זה היה פינוי מסודר".
מהן התחושות במציאות כזו של הסלמות ביטחוניות חוזרות ונישנות?
"זה הפך כבר לריטואל קבוע כמעט כל שנה. כשאין פתרון קבוע ביננו לבין הצד השני, אז אנחנו 'חוטף עזה' ולא 'עוטף עזה'. אחותי ובעלה נשארו בקיבוץ ויש לנו גם הרבה חברים שנשארו בקיבוץ. אתה כל הזמן חושב על הבית שלך. זו בעצם חופשה כפויה שיצאת אליה לא מרצון, אבל אין לך ברירה אחרת. אנחנו רוצים לחזור הבית כמה שיותר מהר. כולנו צריכים שקט ושגרה. אנחנו מחכים לזה".

הפוגה לילדים

השר לפיתוח הפריפריה, הנגב והגליל, עודד פורר, קידם הקצאת תקציב מהירה על מנת לאפשר לילדים לצאת לפעילויות קיץ מהנות
בעקבות הגבלות התנועה המחמירות ושיבוש שגרת החיים ביישובי עוטף עזה בסוף השבוע שעבר והכניסה למבצע "עלות השחר" בעיצומו של החופש הגדול, הוחלט במשרד לפיתוח הפריפריה, הנגב והגליל על הקצאת תקציב של כשני מיליון שקלים שיוקצה לרשויות המקומיות בעוטף עזה לטובת הפוגה והתרעננות באמצעות ימי כיף הכוללים אטרקציות, טיולים, לונה פארק, מוזיאונים ופארקי מים לילדי יישובי עוטף עזה.
"תושבי הדרום ועוטף עזה, בכלל, וילדי עוטף עזה, בפרט", אמר השר לפיתוח הפריפריה, הנגב והגליל, עודד פורר, "סובלים מהסבב הנוכחי בעיצומו של החופש הגדול. לא נשלים עם מציאות בה ילד עוטף עזה לא ייהנו מפעילויות של קיץ, ולכן קידמתי יחד עם גורמי המקצוע במשרד הקצאת תקציב מהירה על מנת לאפשר לילדים לצאת לפעילויות קיץ מהנות שיחזירו להם את החיוך".
לדברי מנכ"ל המשרד לפיתוח הפריפריה, הנגב והגליל, אילן שוחט, "המשרד יקצה תקציב עבור מתן הפוגה לילדים ביישובי העוטף הנמצאים במצב לא פשוט בימים אלה. אנחנו עומדים בקשר ישיר עם ראשי המועצות והעיריות ונלווה אותם ככל שיידרש".
בתוך כך נרשמו השבוע מספר יוזמות של הפגה לטובת תושבי עוטף עזה.
כך, למשל, פתחה השבוע רשות הטבע והגנים את הגנים הלאומיים שמורות הטבע וחניוני הלילה בחינם לתושבי האזור כדי שיוכלו להתאוורר ולהירגע בחיק הטבע. "היציאה לטבע", ציינה רעיה שורקי, מנכ"לית רשות הטבע והגנים, "היא מרשם בדוק ובעל יתרונות נפשיים, בריאותיים ופיזיים. לכן שמורות הטבע והגנים הלאומיים יכולים להוות מקום להירגעות למשפחות מיישובי הדרום שעוברות ימים מורכבים ומתוחים".
הקרן הקיימת לישראל הזמינה את תושבי עוטף עזה להגיע לבקר ללא תשלום באגמון החולה וליהנות גם מביקור במרכז המבקרים במקום שכולל תצפית על האגמון ועמק החולה.
חברת התעופה "ארקיע" במסגרת שיתוף פעולה עם המועצות האזוריות אשכול וחוף אשקלון איפשרה לתושבי המועצות לממש במהלך ימי המבצע חופשה בת שלושה עד ארבעה ימים ללא עלות, כולל טיסה ומלון ביעדים שונים, בהם קפריסין, רודוס, כרתים, בורגס או קורפו.
קראו גם:
עמותת "תיירות ירוחם" נרתמה לטובת תושבי עוטף עזה והציעה השבוע לתושבי העוטף מקומות לינה ופעילויות שונות, בהן סיורים רכובים ורגליים ואירוע "ליל ירח מלא" בפארק אגם ירוחם ותצפיות כוכבים, במחירים מסובסדים ומוזלים.