הערבה הדרומית מספקת תוצרת חקלאית ומשמשת כענף הכלכלי העיקרי של האזור המדברי, וזאת למרות האקלים הקיצוני בערבה, המאופיין בטמפרטורות גבוהות מאוד בקיץ ומעט גשם בחורף. שיתוף פעולה עם אגודת המים מנסה לספק פתרונות לחקלאות ולכלכלה של האזור כולו.
אגודת המים ערדום נוסדה בשנת 1978 על ידי כל קיבוצי הערבה הדרומית: אילות, אליפז, סמר, יטבתה, גרופית, קטורה, לוטן, יהל, נווה חריף, נאות סמדר ובשיתוף המפעלים האזוריים ערדום. היא הוקמה כדי למצוא פתרונות חדשניים למחסור במשאבים טבעיים ולסייע למקסם את הפוטנציאל.
1 צפייה בגלריה
החקלאים טוענים לפערים בין ההסכמים לטיוטה
החקלאים טוענים לפערים בין ההסכמים לטיוטה
מחפשים פתרונות חדשניים
(צילום אילוסטרציה: Shutterstock)
קראו גם:
בשנים האחרונות התפתחה בערבה חקלאות מתקדמת. כך למשל ביטבתה ישנה תחנת מחקר ופיתוח חקלאית, הפועלת מזה שנים רבות במטרה לבדוק את התאמתם של גידולים שונים לאזור. נכון להיום, היישובים מצליחים לגדל תמרים, בצל, תפוח אדמה, פלפל, אבטיח, מלון, מנגו ועוד. אולם, כאמור, לסוגיית המים עדיין נמצא פתרון.
"רוב המים המיועדים לחקלאות הם מים מליחים אשר רמת המוליכות שלהם משפיעה לרעה בתחומי צימוח, יבול ואיכות התוצרת", מסבירים באגודת המים. "בנוסף לכך, לערבה הדרומית מסופקים רק 55% מכמות המים המתוכננת והמאושרת על ידי הרשות לתכנון במשרד החקלאות. כמו כן, נפח האגירה הקיים למים המליחים אינו עונה על צרכי החקלאים ומגביל את שטחי המטע והמזרע".
על מנת לקדם פתרונות יעילים החלו לפעול שיתופי פעולה בין האגודה, המועצה האזורית, רשות המים, מקורות, ובתיאום עם ארגון מים לישראל. בהתאם לכך, מדינת ישראל ערכה מספר תוכניות פיתוח להשלמת אספקת המים לחקלאות בערבה הדרומית.
מנהל אגודת המים אבי רמות: "נכון להיום מיושמות תוכניות 2030 למים שפירים ולמים מליחים, נבנים שלושה מאגרים חדשים, מונחים קווים ונבנות תחנות שאיבה נוספות. בנוסף, במתקן ההתפלה באילת הולך ונבנה מודול נוסף להתפלת מי ים. לאחרונה סומנו מיקומים לארבעה קידוחים מליחים חדשים. שיתוף הפעולה של אגודת המים עם רשות המים וחברת מקורות מאפשרים לנו לפתח ולהגדיל הפעילות החקלאית בערבה לטובת ההתישבות, החקלאות והציונות".
כל העדכונים - חדשות קיבוץ