דני ברץ, מנהל שיווק במפעל "צמח תערובות" מקיבוץ דגניה א' מספר על השבת שלו ולא מוותר על שישי בבוקר: "בוקר שישי הוא הזמן שלי, לבד בבית.
1 צפייה בגלריה
דני ברץ. רכיבת אופניים בשבת
דני ברץ. רכיבת אופניים בשבת
דני ברץ. רכיבת אופניים בשבת
(ליאור פוזניאק)
"אורה, אשתי, אחות במרפאה לרוב עובדת בשישי, והילדים נמצאים (בימי שגרה) במסגרות עד הצהריים. כך שיש לי כמה שעות של שקט בבית, לשתות קפה ולקפל כביסה (שלושה בנים זה המון בגדים). ובשעה עשר וחצי, באופן קבוע, אני מתחיל באימון של שעתיים בהרמת משקולות ב'קרוס דה וואלי', שהפך כמעט לביתי השני.
"בצהריים מגיעים הילדים האהובים שלנו, אנו סועדים יחדיו ארוחת צהריים, משחקים, מדברים או נחים. בשבת בוקר, אני נוהג כבר מספר שנים לצאת לרכב על אופניים ולשמחתי, בשנה האחרונה הצטרף בני יותם בן ה-9, כך שאת השבתות אנו מבלים יחדיו, וזהו בילוי נפלא וחשוב לי מאוד, ואני מקווה שגם אימרי ונהר, הקטנים יותר, יצטרפו בקרוב לרכיבות משפחתיות בשטח, בדרכים החקלאיות ובחורשות באזור".
מי מכין את הארוחה ביום שישי בערב? ומה מבשלים?
ברץ, נשוי ללאורה ואב ליותם, אימרי ונהר, מספר כי "בדרך כלל בשישי אנו נפגשים וסועדים עם המשפחה המורחבת. לפעמים שלי ולפעמים של אשתי. כל אחד מביא תבשיל או קינוח, והמיקום משתנה. אני אוהב מאוד לבשל ובמיוחד בימי שישי.
"בילדותי, חייתי עם משפחתי ארבע שנים באיטליה, והטעמים והמאכלים נשארו איתי, כך שרוב האוכל אצלנו הוא איטלקי או עם השפעה איטלקית. אני מכין אוסובוקו, ריזוטו, ארוסטו (שזה כמו רוסטביף עם תיבול מיוחד) פולנטה ועוד. אחד הילדים שלנו רגיש לגלוטן, אז פיצה ופסטה אוכלים אצלנו קצת פחות.
"אני מאוד אוהב לצלות בשר על האש, כמעט בכול סוף שבוע. אני בוחר היטב את הבשרים אצל הקצב המעולה שלנו, שבמקצועו המקורי הוא בוקר, ומבין היבט בבשר. פגשתי אותו במסגרת תפקידי הקודם במפעל 'צמח תערובות', כמדריך הזנה. פיתחנו יחד מזון ייחודי לעגלות, ובזכות הפיתוח הייחודי של המזון הזה, הבשר שלו הכי טעים. בכלל אני מאוד אוהב לקנות את האוכל ישירות מהחקלאים: אם זה בשר, דגים, גבינות פירות וירקות. לשמחתי באזור שלנו מגדלים כמעט הכול, וכך אפשר למצוא מוצרים מעולים וטריים בלי להתרחק יותר מידי, וככה לפנק את הבית עם מאכלים לכבוד שבת".
קראו עוד:
אתה מצליח לנוח?
"מנוחה לראש, פחות לגוף. יש בסוף השבוע כל כך הרבה דברים שאני רוצה לעשות, ושלא הספקתי במהלך השבוע האינטנסיבי ב'צמח תערובות'. אני לא רוצה לוותר על כלום. בשבת בדרך כלל אנחנו נוסעים לטייל עם הילדים, ברמת הגולן והגליל. בחורף גם מבקרים באתרי מורשת, ותצפיות על הגבול עם סוריה ולבנון. עם שלושה בנים תמיד יש עניין לשמוע סיפורים על היסטוריה ומלחמות ישראל. בקיץ כמובן מבלים בכינרת או בבריכה, העיקר שיהיו מים קרירים ואפשרות להוציא אנרגיה, שלושה בנים זה המון אנרגיה".
אתה הולך לבית כנסת?
"לא. אנחנו משפחה חילונית. אנחנו גם לא מדליקים נרות ולא עושים קידוש, אך בהחלט שרים וחוגגים את השבת במשפחתיות, אהבה ושמחה".
זיכרון ילדות מיוחד מהשבת?
"אני זוכר שכילד היינו מתאספים כל המשפחה לארוחת צהריים בביתם של סבא וסבתא, ההורים של אמא, בקיבוץ כנרת. הבית היה תמיד מלא באנשים: סבא, סבתא ודודים. עם השנים נוספו גם בנות זוג ובני דודים עד שהבית כבר היה צר מלהכיל. מנת הדגל של שבת בצהריים הייתה הצ'יפס המיוחד והטעים של סבא, שכה אהבנו. בכל שבת החל משעות הבוקר סבא כבר היה מקלף, חותך ומטגן תפוחי אדמה, עד לארוחת הצהריים.
"ככול שהמשפחה גדלה כמות הצ'יפס גדלה בהתאם. באירועים מיוחדים, היו מכינים צ'ולנט (חמין) ממתכון סודי שסבתא רבא שלי הביאה מהעיירה בה נולדה, דיסנה, בבלארוס.
"לאחר ארוחת הצהריים כולנו נהגנו לפטפט, לצחוק, וגם להירדם בסלון, מול סרט ששודר בערוץ הקיבוץ (מזכרת מהקיבוץ של פעם), בזמנים בהם לא היו כבלים או לוויין, והערוץ היחידי שניתן היה לצפות בו, לא שידר בשבת, וכך נהנינו משידורי הערוץ הפנימי של הקיבוץ, ששידר בימי שבת סרטים מצוירים בבוקר וסרט קולנוע בצהריים".
לעידכונים: חדשות הקיבוץ