כשנקלטים חדשים מדמיינים את החיים בקיבוץ, הם חושבים על חוויית הילדות שהם מעניקים לילדיהם: מרחבים פתוחים טבע, סביבה בטוחה ובעיקר חינוך איכותי, ערכי וקהילתי. בעוד שכל אלה הם אכן חלק מהחיים בקיבוץ, הרי שבפועל המפגש בין הנקלטים למסגרות החינוכיות בקיבוץ מלווה גם בקשיים, מתחים ופערי ציפיות.
1 צפייה בגלריה
אמא וילד בקיבוץ
אמא וילד בקיבוץ
אמא וילד בקיבוץ
(צילום: אסא ארנון)
במפגש זום שהתקיים לפני שבועיים, בהובלת צוות משותף של אגף חינוך ומחלקת צמיחה ופיתוח קהילה באגף חברה וקהילה, נפגשו כ-150 ממלאי תפקידים מתחומי החינוך והקליטה ללמידה ושיח עמיתים על הסוגיות הרבות המעסיקות קיבוצים קולטים בממשק עם מערכת החינוך. הצוות המארגן כלל את אורי פלד נקש ונועה צור ברוש (חינוך) ואיילת הריס וענת מרלא חפץ (צמיחה ופיתוח קהילה).
המפגש נפתח בשיחה פתוחה עם צוות מקיבוץ תל קציר: מנהלת צמ"ד עפרי גולדמן, רכזת הקליטה אורנה אביגד ורכזת החינוך החברתי הדר אביגד, על האתגרים עימם הן מתמודדות כקיבוץ שנמצא בקליטה מתמדת בשנים האחרונות. הדוברות הדגישו את חשיבות חוויית הקליטה של הילדים כמרכיב משמעותי בחוויית הקליטה וההשתלבות של הוריהם ואת הצורך להפנות משאבים, חשיבה ותשומת לב לתהליכים הללו.
אורי פלד נקש וענת מרלא חפץ הציגו עקרונות וכלים לעבודה מסונכרנת וטובה בין ממלאות וממלאי התפקידים, הצוותים וכלל המערכות, כאשר בבסיס ההצלחה עומדת היכולת להסכים על הנחות יסוד משותפות: הקליטה היא משימה כלל קיבוצית ומערכת החינוך היא ציר מרכזי ומשמעותי בתוכה. אמון, תיאום ורתימה מהווים מפתחות חיוניים בדרך. הכלים שהוצגו התבססו על סקר מקדים שהופץ בקרב המשתתפים לקראת המפגש.
קראו גם:
בדיון שנערך בקבוצות בחדרי הזום קיימו המשתתפים שיח על מה שמעסיק אותם במיוחד בממשק חינוך-קליטה והציגו פתרונות ודוגמאות לדברים שמסייעים להם להצליח. הדוגמאות נאספו על לוח וירטואלי משותף.
בחלקו האחרון של המפגש הציגו מנהלת צמ"ד מגבולות, מעיין ברעם, ומנהלת החינוך בקיבוץ, אלונה בקנין, את התהליך של כתיבת תכנית עבודה משותפת לחינוך ולקליטה, מתוך הפנמה של החשיבות האסטרטגית של שני התחומים והחיבור ביניהם.

בשילוב ידיים: החוברת

במפגש הושקה החוברת: "בשילוב ידיים": עקרונות וכלים לשיתוף פעולה מיטבי בנושא קליטה בין מערכות החינוך, מערכות הקליטה והנהלת הקיבוץ" שנכתבה על ידי הצוות המארגן ובשיתוף ממלאות וממלאי תפקידים מהקיבוצים.
לסיכום, נעה צור ברוש, מנהלת הגן הקיבוצי באגף חינוך, ציינה כי השונות בין הקיבוצים יוצרת מאגר מידע גדול אשר יוצר מעגל שותפים בין-קיבוצי ומרחיב את המעגל הפנימי של הקיבוץ, כאשר שיתוף הפעולה בין בעלי התפקידים, ההבנה שתהליך הקליטה בגיל הרך ובחינוך החברתי הוא שונה, מתן תשומת לב למשמעות שיש לעיצוב הסביבה הפיזית בתוך הקיבוץ והכשרת הצוותים אשר עובדים וקולטים בפועל את הילדים (בכל גיל).
איילת הריס (צמיחה ופיתוח קהילה) הוסיפה כי חשוב לזכור שתהליך הקליטה לא מסתיים עם כניסת המשפחה לביתה החדש והמעבר לקיבוץ, ורצוי לזכור שהשנה הראשונה בקליטה חשובה מאוד להצלחה המשותפת וכאשר מעגל השותפים בקיבוץ הוא רחב ומשתף פעולה כך סיכויי ההצלחה עולים.
כחלק מתהליך הכתיבה נאספו מספר דוגמאות לפרקטיקות מקיבוצים. את כל המצגות ותוצרי הכנס ניתן למצוא בכתבה באתר האינטרנט של התנועה הקיבוצית או באתר שיק - שיתוף ידע קיבוצי.
ועכשיו תורכם: יש לכם דוגמאות וחומרים כתובים משלכם? שלחו למייל: anat@tkz.co.il ונעלה אותם לאתר שיקום לטובת כלל הקיבוצים! מזמינים אתכם להתייעץ ולהתלבט אתנו ועם מעגל השותפים הארצי של בעלי התפקידים המקבילים אליכם בקיבוצים.