השבוע נערך מפגש היכרות חגיגי ב"זום" בין משתתפי תוכנית "כרם" – תוכנית חדשנית דו-שנתית העוסקת בחיבור שבין הזהות האישית, הקיבוצית והיהודית - להנהלת התנועה הקיבוצית. המפגש נועד להעמקת ההיכרות של התוכנית עם הנהגת התנועה, ודנו בו בשאלת הזהות היהודית והקשר שלה לקיבוץ ולפעילות של המשתתפים והמשתתפות.
2 צפייה בגלריה
משתתפי ומשתתפות תוכנית "כרם" ביום סיור בגליל התחתון
משתתפי ומשתתפות תוכנית "כרם" ביום סיור בגליל התחתון
משתתפי ומשתתפות תוכנית "כרם" ביום סיור בגליל התחתון
(צילום: באדיבות התנועה הקיבוצית)
"כרם" היא יוזמה המשותפת לתנועה הקיבוצית, בינ"ה והמדרשה באורנים, מבית היוצר של "כזה ראה וחדש". זהו המחזור הראשון של התוכנית ומשתתפים בו 21 חברי וחברות קיבוצים, כולם וכולן בעמדות הובלה בהווה או בהתהוות. התוכנית מבקשת להחזיר למרכז השיח הקיבוצי את שאלת הזהות שלנו: הזהות האישית, הזהות הקיבוצית והתנועתית, ובאילו אופנים אנחנו חלק מהחברה הישראלית והעם היהודי ומנחה אותה דותן אריאלי, מקיבוץ שער העמקים.
קראו גם:
תחילת המפגש הוקדש להיכרות של המשתתפים עם הנהלת התנועה, ולאחריה בירכה מנהלת "כזה ראה וחדש", אילה ויצנר: "בתקופה זו שבה החברה הישראלית כל כך משוסעת ומקוטבת, קיטוב שלעיתים קרובות נובע דווקא מתוך תפיסת היהדות והישראליות שלנו, לקיבוצים יש תפקיד חשוב. עלינו לנסח את עמדותינו בבהירות ומתוך ידע, ולהשמיע קול בהיר וחד במרחב הציבורי. תכנית כרם נולדה בדיוק מתוך התחושה שקול זה חסר היום בחברה הישראלית והעם היהודי".
המשנה למזכ"ל התנועה, גיל לין, בירך גם הוא: "בשנת 2017, כשדיברנו על תפקידה של התנועה הקיבוצית בחברה הישראלית, אחד הנושאים המרכזיים שעלו היה זה, וכך הוחלט:
"התנועה הקיבוצית תפעל להובלה ולסימון הדרך לבניית קהילתיות יהודית ישראלית מודרנית כמענה לצורך החיוני בשייכות ובהשתייכות לקהילה בחברה הישראלית בת זמננו. קהילתיות זו מתבטאת הן בחינוך הקיבוצי, הן בתפיסת הרווחה והדאגה לכל יחיד בה והן בפן התרבותי. גיבוש תרבותנו היהודית הייחודית תאפשר העמקת החיבורים עם כל חלקי החברה הישראלית והעם היהודי".
אתם, משתתפי תכנית 'כרם', עוסקים בזה ואתכם כבר לא צריך לשכנע, אבל מכאן ואילך האחריות עוברת אליכם. איך להטמיע את זה בקיבוצים, איך להרחיב ולהעמיק את החשיבה ואת ההבנה ולהפכה לנחלת הכלל. אגב, השמועות על התוכנית ועל הצלחתה כפי הנראה כבר מתחילות לזלוג לרחוב הקיבוצי, וכבר עכשיו יש לנו רשימה של מועמדים רבים נוספים שפנו להשתתף במחזור הבא. בהצלחה לכם ולכולנו".
דבי ברא"ס, ראשת אגף חינוך בתנועה אמרה: "כזה ראה וחדש" צמחה מתוך "שבילים" - החינוך החברתי באגף החינוך, תכנית שהצליחה לעורר מעגלי שותפים הולכים ומתרחבים בתנועה הקיבוצית ומעוררת עניין גם בקרב ארגונים שעוסקים בהתחדשות יהודית. המפגש בין הנהלת התנועה ומשתתפי תכנית כרם מעידים על הרלוונטיות של "כזה ראה וחדש" בהוויה הקיבוצית ועל ההכרה של הנהלת התנועה בחשיבות העשייה של "כזה ראה וחדש" עם הקיבוצים וחברי הקיבוצים. זו בהחלט הזדמנות להודות לכל מי שהיה חלק ב"כזה ראה וחדש" מרגע ההתנעה ולאורך כל הדרך".
לאחר ההיכרות והברכות עברו הנוכחים ללימוד קצר של קטע ממסכת סנהדרין המופיעה במשנה ובתלמוד. לאחר הלימוד התחלקו משתתפי התוכנית ביחד עם הנהלת התנועה ל"חדרים" בזום ודיברו על שאלת הזהות היהודית והקשר שלה לקיבוץ ולפעילות של המשתתפים.
2 צפייה בגלריה
"הדור שהקים את הקיבוצים הראשונים הכיר היטב את המקורות". ניר מאיר
"הדור שהקים את הקיבוצים הראשונים הכיר היטב את המקורות". ניר מאיר
"הדור שהקים את הקיבוצים הראשונים הכיר היטב את המקורות". ניר מאיר
(צילום: דנה בר-און)
לבסוף בירך מזכ"ל התנועה, ניר מאיר, לפני שמשתתפי 'כרם' המשיכו במפגשם: "הדור שהקים את הקיבוצים הראשונים הכיר היטב את המקורות, מרד בהם ויצר אינטרפרטציה משלו. הדור השני שימר את מה שיצר הדור הראשון והדור השלישי כבר שימר רק חלק ממנה וכבר לא מכיר חלקים גדולים ממנה. כדאי שהשיח בחברה הקיבוצית ישתרע לרוחב ולא לעומק. לא צריך להמציא את היהדות מחדש בשנת 2021 אבל צריך לחזור אל היסודות ולחפש דרכים לחזק את הזהות היהודית הקיבוצית תוך התבססות על המסורות הקיבוציות".