"כמו שאף אחד בבית הזה לא מושלם גם אף אחד בקהילה לא מושלם וצריך ללמוד לקבל זה את זה וללמוד לחיות בהבנה אחד עם השני. תהיו פתוחים איתנו, תתנו לנו תשומת לב ואהבה, ונחזיר לכם בחזרה". כך הסבירו בפשטות איתמר ונפתלי, שחיים ב"בית לחיים" בקיבוץ 'עין הנציב', למשתתפי כנס "בית לחיים בקיבוץ – משמעות לקהילה".
1 צפייה בגלריה
בית לחיים בקיבוץ עין הנצי"ב
בית לחיים בקיבוץ עין הנצי"ב
בית לחיים בקיבוץ עין הנצי"ב
(צילום: באדיבות התנועה הקיבוצית)
היוזמה לכנס והפקתו הייתה של מספר שותפים לדרך - אסף בית אריה ממחלקת המעורבות החברתית בקיבוץ הדתי, שיר גורן מאגף צעירים ומעורבות בחברה בתנועה הקיבוצית וד"ר אילת גלס, ראשת אגף חברה וקהילה בתנועה.
כ-170 מנהלות ומנהלי קיבוצים, מובילי וחברי ועדות צרכים מיוחדים, צוותי מעורבות חברתית וכל מי שהנושא קרוב ללבו התכנסו בזום כדי ללמוד, לעורר ולחזק מודעות לחשיבות ולתועלת שיש בהקמת בית לחיים בקיבוץ לאנשים ולנשים עם מוגבלויות.

מהו בית בקיבוץ?

בית בקיבוץ בו גרים מספר שותפים או שותפות, הוא אחד הפתרונות לאנשים עם מוגבלויות. הבית מותאם למי שגר בו, הן מבחינת המבנה והחלוקה לחדרים והן מבחינת הליווי המקצועי. היתרון המובהק במיקומו של בית כזה בקיבוץ הוא האפשרות לחיבורים בין האנשים החיים בו לבין הקהילה הקיבוצית, כמו משפחות מאמצות, פעילות תרבות משותפות לכולם ועוד. גם האפשרות של אנשי מקצוע מתחומי הטיפול מקרב החברים לעבוד בבית כזה מהווה יתרון נוסף לכולם.
קראו גם:
ד"ר אילת גלס, שהנחתה את הכנס, הסבירה: "חשיבות קיום המפגש בימים אלו מגיעה מכך שהקורונה מחדדת לנו את התחושה לגבי העוצמה של הקהילה הקיבוצית, ואת התובנה לגבי ערבות הדדית כמרכיב זהות שלנו. בית לחיים מייצר ומחזק משמעות לקהילה. החלטנו לקיים את המפגש בעקבות ההחלטה של רמ"י להכיר ב"בית לחיים" כשימוש חברתי, דבר שהסיר חסם גדול בהקמתם של בתים לאנשים ונשים עם מוגבלויות דווקא אצלנו".

הקיבוצים הם מקום טבעי להקמת בתים לחיים

את הכנס פתחו שר העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים, ח"כ איציק שמולי שמתפקד גם בתור מ"מ השר לשוויון חברתי ועו"ס גדעון שלום, ראש מינהל המוגבלויות במשרד. שניהם דיברו על כך שהמשרד מעודד מזה זמן מגורים של גברים ונשים עם מוגבלויות בקהילה, וקיימות דוגמאות במרחב הכפרי בכלל ובקיבוצים בפרט.
השר שמולי הדגיש שבעיניו הקיבוצים הם מקום טבעי להקמת בתים לחיים, בשל החוסן והלכידות של הקהילות הקיבוציות ובשל הערבות ההדדית שמקיימים חברי הקיבוצים בחיי היומיום שלהם. שיתוף הפעולה בין המשרד לבין תנועת הקיבוץ הדתי והתנועה הקיבוצית חשוב ומאפשר לחזק את החוליות שצריכות חיזוק מחד, ולקיבוצים לחזק את מעורבותם בחברה הישראלית, מאידך.
אמיתי פורת, מזכ"ל הקיבוץ הדתי, ברך על המהלך ושיבח את שיתוף הפעולה בין שתי התנועות הקיבוציות.
לאחר הברכות, פתח פרופ' יורם יובל את הרצאתו בתמונה מבר המצווה של בנו, שהינו בעל צרכים מיוחדים. התובנות מהרצאתו המרתקת לגבי למה כדאי להקים בית לחיים בקיבוץ בדרך אל האושר, היו עמוקות. האושר מורכב לדבריו מהנאה + משמעות, ומסקנתו מהמחקר ומהחיים היא שמרכיב המשמעות הוא הדומיננטי בהשפעתו על תחושת האושר שלנו.
בהמשך, ריגשו מספר דיירות ודיירים מהבתים ב'מירב' ו'בעין הנציב' שסיפרו בסרטון על חייהם בבית ובקיבוץ, ומיד אחריהם ראיין עפרי רביב, ראש אגף צעירים ומעורבות בחברה של התנועה הקיבוצית, את נעה קליין, מנהלת הבית לחיים בקיבוץ 'עין הנציב' ואת גיא לפידות, מקיבוץ 'הרדוף', שמנהל את "קמה" - העמותה שמפעילה את הבית לחיים ב'עין הנציב'. הם שיתפו בתהליך ההקמה, באתגרים ובהשפעה החיובית שיש לבית על הקיבוץ.

מצב של "win-win"

אחריהם דיבר אסף בית אריה, שהיה שותף פעיל בהקמת הבית בקבוצת יבנה: "זה מצב של "win-win", כולם נהנים, דיירי ודיירות הבית נהנים מדיור הולם ומקהילה מחבקת והקיבוץ נהנה מהמשמעות ומחיזוק החוסן הקהילתי.
בעקבות מה שחוויתי בקיבוץ שלי, התחברתי לנושא והייתה לי הזכות להיות מעורב בהקמת מספר בתים כאלה במסגרת עבודתי בקיבוץ הדתי. אני מלווה קיבוצים בכל השלבים, החל מהדיון הראשוני על הרעיון, דרך תהליך קבלת ההחלטות בהנהלה ועבור לשיתוף הציבור עד לאישור הקמת הבית באספה ובקלפי. זה לא תהליך קצר. אחרי שמתקבלת ההחלטה המסע נמשך עם משרד הרווחה, עם הגורמים המפעילים, המועצה ועם גורמים רבים נוספים. צברנו ניסיון ונשמח לחלוק אותו".
לסיום שיתפה אשת חינוך והיזמת החברתית, עדי אלטשולר, חוויות ותובנות מהקמת תנועת הנוער הראשונה והיחידה מסוגה בעולם לילדים ונוער עם ובלי צרכים מיוחדים, "כנפיים של קרמבו", ומהמיזם העכשווי שלה "בתי ספר מכילים", ונתנה השראה איך ניתן להפוך חלום למציאות.
ד"ר אילת גלס סיכמה את הכנס: "אנחנו עומדים לרשותכם לענות, לתמוך וללוות אתכם ואתכן כשתהפכו את החלום למציאות, ואנחנו מצפים שעוד השנה יתחילו תהליכים להקמת בית לחיים בעוד קיבוצים, כי זה מי שאנחנו וזה אחד מהביטויים לקהילה קיבוצית במיטבה".
לצפייה בהקלטת הכנס – היכנסו לאתר התנועה הקיבוצית