סוף סוף בשורה טובה לקיבוץ הראל: לאחר ציפייה של עשור וחוסר יכולת להתפתח ולקלוט משפחות חדשות ושריפה שפגעה קשות בקיבוץ בשנת 2019, החליטה הוועדה המחוזית של ירושלים לתכנון ובנייה להפקיד תוכנית להסדרת קיבוץ הראל.
התוכנית המוצעת תהווה את המסגרת תכנונית לפיתוח קיבוץ הראל ותאפשר את התחדשותו. התכנית המוצעת קובעת ייעודי קרקע, זכויות בניה ושימושים שונים ובהם מגורים, מבני משק, תיירות, נופש וספורט ומבני ציבור.
2 צפייה בגלריה
קיבוץ הראל אחרי השריפה
קיבוץ הראל אחרי השריפה
קיבוץ הראל אחרי השריפה
(צילום: באדיבות התנועה הקיבוצית)
בלב התוכנית שני נושאים חשובים וקריטיים להראל: הגדלה והרחבת היישוב לפי תמ"א 35 ואישור אזור תעסוקה שאמור להיות מנוף כלכלי עתידי.
קראו גם:
קיבוץ הראל עוסק בנושא התב"ע כבר יותר מעשור, ונתקל בקשיים רבים שמנעו ממנו להתפתח, לצמוח ולקלוט משפחות חדשות, כמו גם הוצאות כלכליות גדולות אשר היוו את החלק הארי בתקציב הקיבוץ.
פריצת הדרך הושגה בשנתיים האחרונות תחת ההנהלה הנוכחית בהנהגתו של יו"ר הקיבוץ, יאיר מנע (ניר עם), ובעזרת הרוח הגבית מצד חברי וחברות הקיבוץ, וביתר שאת לאחר השריפה הגדולה שהתרחשה בחודש מאי של שנת 2019 אשר פגעה קשות בתשתיות הקיבוץ, שרפה כליל חמישה בתים וגרמה נזקים כבדים לחמישה בתים נוספים.
קיבוץ הראל נוסד בשנת 1948 אך סבל ממשברים פוליטיים וחברתיים, ופורק פעמיים באופן זמני. בשנת 1978 החל גלגולו השלישי של הקיבוץ, אך הוא נותר קטן במספר חבריו, למרות שבמשך השנים עברו בו מאות אנשים, רובם עולים ובני גרעינים ישראלים, לתקופות ארוכות.
משנת 2005 הוא פועל במודל של קיבוץ מתחדש. בין חברי הקיבוץ בראשיתו היו מספר אישים שהתבלטו אחר כך באמנות והתקשורת הישראלית, ובהם יעקב אגמון, אלימלך רם, בני אמדורסקי, עמיקם גורביץ' ודני קרוון.
2 צפייה בגלריה
קיבוץ הראל אחרי השריפה
קיבוץ הראל אחרי השריפה
קיבוץ הראל אחרי השריפה
(צילום: באדיבות התנועה הקיבוצית)
אבי פליישמן, חבר הנהלת הראל ונציגה במליאת המועצה האזורית ומועצת התנועה הקיבוצית, מספר: "למדנו והבנו שיש לנהל מו"מ ענייני עם מוסדות התכנון, להקשיב להם ולמלא אחרי הוראות ובקשות שלהם, תוך שמירה על ייחודו וייעודו של הקיבוץ, והסתבר לכולנו שהדבר אפשרי.
שכרנו את שירותיו של נימי יפה (נתיב הל"ה) אשר ניהל וקידם במקצועיות בשנה האחרונה את נושא התב"ע. בנוסף לענייני התב"ע, הקיבוץ עבר אירוע מטלטל בדמות שריפת ענק וגם מזה התאוששנו ושיקמנו אותו בעזרתם של הרבה קיבוצים והנהגת התנועה הקיבוצית.
אנצל במה זו כדי להגיד להם תודה ענקית. להראל (ולא רק לו) יש כיפת ברזל רחבה ומוצקה מהארגונים והמוסדות המקיפים אותו: המועצה האזורית מטה יהודה בראשות ניב ויזל, התנועה הקיבוצית בראשות המזכ"ל ניר מאיר, משקי הדרום בראשות וביטוח חקלאי. כל אלה עזרו לנו לעמוד על הרגליים ולהגיע ליום הזה".
מהוועדה המחוזית נמסר כי מדובר בתוכנית לתוספת של 244 יחידות דיור בצפיפות גבוהה ביחס למרחב הכפרי, התוכנית מציעה צפיפות ממוצעת של כמעט 5 יחידות דיור לדונם ובחלק מתאי השטח אף צפיפות גבוהה יותר. כן מוצע בתוכנית בינוי של שלוש וארבע קומות ברקמת הישוב הקיים, תוך חידוש הבינוי הקיים. בנוסף, התוכנית כוללת הנחיות לשמירה על השטחים הפתוחים העוטפים את היישוב, לרבות שטחים חקלאיים ושטחי יער.
מתכננת מחוז ירושלים במינהל התכנון, שירה תלמי באבאי: "מדובר בתוכנית בעלת חשיבות ביצירת אופק להתחדשות הקיבוץ לשנים הבאות. התוכנית תיתן מענה לצורכי השיקום והפיתוח ליישוב. צפיפות הבינוי שנקבעה בתוכנית, עולה בקנה אחד עם המדיניות המחוז לציפוף גם במרחב הכפרי, על מנת לשמור על השטחים הפתוחים".
לעדכונים - חדשות הקיבוץ