מזכירות התנועה הקיבוצית אישרה השבוע, לאחר דיון מעמיק, כי על התנועה הקיבוצית לפעול לכך שיוקם קיבוץ חדש במידה ותצא לפועל תכניתה של שרת הפנים, איילת שקד, לה שותפים גם שר הבינוי והשיכון, זאב אלקין, ורשות מקרקעי ישראל להקמת 11 ישובים חדשים בנגב ובגולן.
3 צפייה בגלריה
הצריף באום ג'וני בשנת 1910
הצריף באום ג'וני בשנת 1910
הצריף באום ג'וני ב-1910 מקום ההתיישבות הראשון של מקימי קבוצת דגניה א' לפני שהתיישבו בנקודת הקבע של הקיבוץ
(צילום: אברהם סוסקין (באדיבות התנועה הקיבוצית))
הדוברים בדיון התחלקו לשניים: מרבית חברי המזכירות סברו כי אם לאחר 20 שנה החליטה ממשלת ישראל לחזור ולהקים יישובים חדשים כמדיניות - התנועה הקיבוצית כתנועה מיישבת חייבת להיות שם, כיוון שזהו חלק מהזהות שלנו ואין אנו יכולים לעמוד מנגד ולא לקחת חלק במאמץ. לעומתם, היו גם כאלו אשר סברו כי הדבר מוקדם מדי ועדיף להתרכז בחיזוק ועיבוי הקיבוצים הקיימים. ברקע הדיון עמדה גם הודעתה של תנועת המושבים כי היא מעוניינת להקים שני מושבים חדשים.
קראו גם:
בהתאם להחלטת המזכירות, יפנה מזכ"ל התנועה הקיבוצית לשרת הפנים ויבקש להיפגש עמה על מנת לדון בנושא ולנסות לרתום אותה לכך.
במהלך הישיבה אמר מזכ"ל התנועה, בין היתר: "לקחתי חלק פעיל מאוד בהר עמשא שהיה הניסיון האחרון להקמת קיבוץ בישראל. הניסיון הזה לא צלח מסיבה אחת – ממשלת ישראל החליטה בשנת 1993 לאחר המלצת "ועדת תכנון 2020" לא להקים יישובים חדשים, אלא רק לחזק קיימים ולהשקיע את המשאבים והתשומות שלה בקליטת עלייה ממדינות חבר העמים שזה עתה התפרקו. כל היישובים שהוקמו בזמן שחלף מאז לא היו כתוצאה של החלטת ממשלה אלא מלחצים ואילוצים.
התנועה הקיבוצית היא התנועה המיישבת הוותיקה ביותר בישראל מאז הקמת דגניה בשנת 1910 והייתה שותפה מלאה לבניית הארץ ויישוב הגבולות. כל השנים גרסתי כי ברגע שתחליט הממשלה לחדש את מאמץ ההתיישבות, אנו מוכרחים להיות שם. אם ממשלת ישראל החליטה היום כי בתוכנית העבודה שלה הקמת יישובים חדשים חוזר להיות ערך מרכזי - אנחנו מתייצבים למשימה".
3 צפייה בגלריה
 שכונה חדשה בקיבוץ - במרבית הקיבוצים הנקלטים החדשים מתמודדים עם האתגר הכלכלי של בניית בית
 שכונה חדשה בקיבוץ - במרבית הקיבוצים הנקלטים החדשים מתמודדים עם האתגר הכלכלי של בניית בית
שכונה חדשה בקיבוץ. הגיע הזמן גם לקיבוץ חדש
(צילום: באדיבות התנועה הקיבוצית)
בתחילת אוקטובר הודיעה שרת הפנים, איילת שקד, כי הורתה להכין הצעה להחלטת הממשלה בנוגע להקמת עשרה יישובים חדשים בנגב וכי צוותי העבודה החלו להתקדם בנושא מול הגורמים הרלוונטיים. לגבי חלק מהיישובים התקבלה בעבר החלטת ממשלה להקימם, אבל התכניות לא קודמו.
השרה שקד אמרה בנושא: "אנחנו רוצים להקים יישובים חדשים בנגב וברמת הגולן. בכניסתי לתפקיד שמתי לי למטרה להגשים את חזונו של בן גוריון ליישוב הנגב. ההתיישבות היא תמצית הציונות ומי שחושב שהמלאכה תמה, טועה ובגדול. לצערי, בעשר השנים האחרונות נקבעה מדיניות שגויה לפיה אין לבנות ישובים חדשים אלא לעבות את הקיימים בלבד.
3 צפייה בגלריה
שרת הפנים, איילת שקד
שרת הפנים, איילת שקד
שרת הפנים, איילת שקד
(צילום: יריב כץ)
זוהי מדיניות שנכונה אולי למרכז הארץ, ודאי שלא לנגב. אסור לנו לאפשר את המשך המצב הקיים. מהלך הקמת היישובים הוא צעד אסטרטגי למדינת ישראל – הן להגדלת כמות התושבים בנגב והפרחת השממה, והן לשמירה על אדמות המדינה".
השקה שקד כבר נפגשה בנושא עם שר הבינוי והשיכון, זאב אלקין, במקביל הודיעו גם ברשות מקרקעי ישראל כי הם מגבשים תוכנית לבניית תשעה יישובים חדשים בנגב, שניים בגולן – והרחבת ארבעה נוספים.
לעדכונים - חדשות הקיבוץ