חזרתם ללימודים של אלפי התלמידים במוסדות החינוך בעוטף עזה בעוד ימים אחדים לא תהיה דומה כהוא זה לפתיחת שנת לימודים כבעבר. בצל משבר הקורונה, מצד אחד, וההסלמה הביטחונית באזור, מצד שני, שנת הלימודים החדשה תיראה אחרת לגמרי.

תנאי לחימה

"המציאות הזו", אומרת זמירה בן־יוסף, מנהלת בית הספר התיכון האזורי 'נופי הבשור' במועצה האזורית אשכול, "היא לא נורמלית. זו תקופה הזויה לגמרי, לנו יש ערך מוסף. גם משבר הקורונה וגם מצב ביטחוני לא פשוט, כשיש מסביבנו בלוני תבערה ונפץ ושריפות בשדות וביערות באזור. גם כשהקורונה נחתה עלינו הרגשנו שאנחנו במצב של לוחמה שצריך להתמודד איתה. המיומנות שלנו בעתות חירום סייעה לנו להתמודד בתקופה של הקורונה".
3 צפייה בגלריה
רום יהושוע, תום רוזנטל ואמרי חיימי
רום יהושוע, תום רוזנטל ואמרי חיימי
רום יהושוע, תום רוזנטל ואמרי חיימי
( צילומים פרטיים)
קראו גם:
כיצד מתארגנים לקראת החזרה ללימודים?
"במהלך כל החופש הגדול למדו המורים בבית הספר את נושא הלמידה מרחוק, כך שהם יוכלו להעביר זאת גם לתלמידים. אנחנו מקפידים על כך משום שבתנאי לחימה זו תהיה התקשורת שלנו עם התלמידים. כולנו לומדים תוך כדי תנועה, גם בימי מלחמה וגם בימי הקורונה".
יש הפעם היערכות מיוחדת?
"החלטנו לפגוש את התלמידים ארבע פעמים בשבוע כדי למנוע מהם את הבידוד לאורך זמן. הם ילמדו במשמרות בקפסולות מתחלפות. אנחנו יודעים שבתחילת השנה יש לשים לב לתלמידים רגישים שמפתחים חרדות נוכח המצב המורכב של לחימה וקורונה. בעיקר מדובר בתלמידים שבאים מהיישובים סמוכי הגדר. אין היסטריה או איבוד עשתונות".

הזדמנות לשנות

לדברי עידית גרינס, מורה ורכזת חברתית בבית הספר 'נופי הבשור', "אני רואה במציאות הנוכחית הזדמנות ללמוד בצורה אחרת. כבר הרבה שנים מדברים על עדכון דרכי הלמידה בקבוצות יותר קטנות ולמידה היברידית ודיגיטלית ולא רק פרונטלית".
מדובר בשנת לימודים לא רגילה בהשוואה לשנים קודמות?
"זה נכון. אנחנו מאפשרים לתלמידים להגיע לבית הספר ארבע פעמים בשבוע כדי לעודד מפגש חברתי ביניהם. הכוונה היא לתת לתלמיד מעטפת חברתית ורגשית. זה יחזק אותו בלמידה. אנחנו לא מוותרים על אף תלמיד. התלמידים עדיין במקום בו הם זקוקים לתיווך פרונטלי של המורה. בגל הראשון של הקורונה לא היתה חובת השתתפות בשיעורים, הפעם זה כבר שונה. הפעם זו כבר חובה".
3 צפייה בגלריה
עידית גרינס
עידית גרינס
עידית גרינס
(צילום פרטי)
איך מתמודדים עם מציאות של קורונה והסלמה ביטחונית?
"נתאים את עצמנו למציאות הזו. אנחנו נאפשר לימודים תוך הבנה שאנחנו לא חיים בחלל ריק. זו תהיה שנה שאינה דומה לשנים קודמות. נצטרך לתעדף תכני לימוד שונים. תידרש פה הרבה יצירתיות מצידם של המורים. בכל מקרה, יש התרגשות גדולה מתוך רצון לחזור לשגרה מסוימת, לאחר החופש הגדול שהיה מוגבל מאד בגלל המצב".

חוסר ודאות

אמרי חיימי (16) מקיבוץ ניר יצחק עולה לכיתה י"א והוא מודה שהחופש הגדול של השנה לא היה דומה לשנים קודמות. "הפעם", הוא מציין, "לא היו הרבה נסיעות, גם לא הרבה פעילויות כבעבר בגלל הקורונה. בשבועות האחרונים גם נקלענו להסלמה ביטחונית, כך שניסינו לשמור על שגרה כלשהי במציאות הזו".
איך זה מרגיש במציאות כזו?
"אנחנו כבר רגילים למציאות כזו, לפחות בהיבט הביטחוני. אישית, אני לא מרגיש חרדות. הכל אצלי כרגיל. את החופש העברתי בעבודה בקיבוץ תוך שמשתדלים לשמור על שגרת חירום".
מה עם לשנת הלימודים החדשה?
"אנחנו נמצאים בחוסר ודאות. אסתדר עם כל שיטת לימוד שתגובש. ברור שאני מעדיף לימודים פרונטליים בכיתה עם מורה בצורה פיזית ולא דרך ה'זום'. אין לי חששות מבחינת הלימודים. בחצי השנה האחרונה כמעט שלא למדנו. בבית הספר לא נתנו לאף תלמיד להישאר מאחור. נקווה רק שנגיע מוכנים לבגרויות".

"יש פחד"

תום רוזנטל (15 וחצי) ממושב עין הבשור עולה לכיתה י' וגם היא מציינת כי "בחופש הגדול השנה היה לי הרבה זמן כי הרבה פעילויות התבטלו לי בגלל הקורונה. היה לי הרבה זמן להיות עם המשפחה ועם חברים מהמושב ומחוצה לו. בדרך כלל אני עסוקה בחופש הגדול, כשאני משתתפת במחנה קיץ של בני נוער חילוניים ודתיים במסגרת 'צו פיוס'. השנה זה בוטל בגלל הקורונה".
3 צפייה בגלריה
זמירה בן־יוסף
זמירה בן־יוסף
זמירה בן־יוסף
(צילום פרטי)
איך זה לחזור ללימודים במציאות המורכבת הזו?
"האמת, שזה יהיה מוזר. זה לא יהיה רגיל. מצד שני, זה כיף גדול לחזור לבית הספר, להיפגש עם חברים שלא ראיתי אותם כבר זמן רב. אני כבר רוצה לפגוש אותם, גם אם זו לא תהיה שגרה מלאה".
איך זה מרגיש במציאות של קורונה והסלמה ביטחונית באזור?
"אנחנו די רגילים לזה. זה הופך אותנו למיוחדים. אנחנו דור שגדל במציאות הביטחונית הזו זה שנים. זה חלק מהחיים שלנו ואנחנו יודעים איך להתמודד עם זה. הקורונה היא משהו עולמי ולא כל כך יודעים איך להתמודד מולה. תמיד יש את הפחד שזה יכול להדביק גם אותך ולא יודעים איך להשתלט על זה. אני מקווה שזו תהיה שנת לימודים טובה יותר מהקודמת. נתמודד ונחשוב חיובי".
רום יהושע (15) ממושב דקל עולה לכיתה י' והוא מודה ש"אנחנו אמנם רגילים למציאות הביטחונית שמלווה אותנו לא מהיום, אבל השילוב של אותה מציאות עם הקורונה זה כבר משהו מרתיע יותר, במיוחד שאנחנו רגע לפני פתיחת שנת הלימודים".
נערכים גם בצורה אחרת לקראת שנת הלימודים החדשה?
"לא קיבלנו הרבה פרטים לגבי מתכונת השנה החדשה. אנחנו לא כל כך מודעים כיצד תיראה שנת הלימודים הקרובה. ברור לי שזו תהיה שנה שונה ומיוחדת בכל המובנים. כבר חצי שנה אנחנו לומדים בהילוך נמוך. ברור שלמידה באמצעות ה'זום' אינה דומה ללמידה בכיתה עם החברים שלך ועם המורה שעומד ומסביר לך באופן בלתי אמצעי את החומר הלימודי. הלמידה מרחוק היא מבאסת".
מה התחושות בראשון בספטמבר?
"אני אישית לא חושש לא מזה ולא מזה. אי הוודאות לגבי השנה הקרובה לא משפיעה עליי. אני רק מאוד מקווה שנעבור את השנה הזו עם מינימום של נזקים".