"אני לא מוכנה לסבול את העובדה שקבוצה אחת מוקיעה קבוצה אחרת. כמורה אלו היו עבורי ערכים מקודשים, הרבה מעבר לחומר הלימוד לבחינות הבגרות. גם כיום מה שמנחה אותי זה יחס של כבוד כלפי אדם באשר הוא אדם", אומרת הסופרת והמשוררת רחל שדה.
קראו גם:
בימים אלו יוצא לאור ספרה החדש של שדה, "דנה ודן חברים שניים" (בהוצאת "אוריון"), שיוצא נגד כל ביזוי של השונה. "גם כשהייתי מורה הוקעתי על הסף כל ביטוי של גזענות כלפי מי ששונה, ובכלל זה בעלי העדפות מיניות שונות, בעלי לאום או דת שונה ובעלי צרכים מיוחדים", היא אומרת.
3 צפייה בגלריה
רחל שדה
רחל שדה
רחל שדה
(צילום: צבי אליאס)
שדה, חברת קיבוץ שדה נחמיה שליד קרית שמונה, אם לשלושה ילדים וסבתא לתשעה נכדים, עבדה כמורה לספרות וללשון עברית במשך 40 שנה בתיכון "עמק החולה" בכפר בלום.
בשנת 1979, לאחר שנישאה למשה, קיבוצניק מקיבוץ עמיר והפכה לאם לילד בן שנתיים, עברה שדה לגור בגליל העליון. ה'טוסקנה' הפרטית שלה, המלאה פינות חמד יפהפיות לאורך נהר הירדן, ניכרת בשירים רבים שהיא כותבת. למרות זאת, היא מודה בגילוי לב כי השילוב בין היותה עירונית לבין החיים המשותפים בקיבוץ לא היה קל עבורה. "אני לגמרי קרועה בין המרכז לצפון, אבל היום הרבה יותר שלמה עם החיים בצפון, שהם שלווים יותר מהמרוץ המטורף של מרכז הארץ".
3 צפייה בגלריה
דנה ודן חברים שניים
דנה ודן חברים שניים
דנה ודן חברים שניים
(צילום: צבי אליאס)
מאז שיצאה לפנסיה, הספיקה לכתוב סיפורים קצרים שטרם פורסמו וגם ספרי שירה שראו אור. במגירה כבר שוכבים אלה ספרי ילדים נוספים, עם תובנות המופנות לקטנטנים וגם להוריהם. "אני בעיקר כותבת שירה, אבל לכתיבת ספר ילדים יש בהחלט ערך מוסף", היא אומרת. "הכתיבה זורמת בעורקיי, ולא עובר שבוע מבלי שאני כותבת. כמורה לספרות במשך שנים אני שמה דגש על העשרה לשונית, הקניית ערכים והרחבת אופקים".
הספר "דנה ודן חברים שניים" מתאר בחרוזים מערכת יחסים מיוחדת בין ילד בהיר עור ושיער לבין ילדה שחומת עור ושחומת שיער ממוצא אתיופי. הספר נפתח במילים: "לדן שיער צהבהב כזהב, תלתלים מעטרים את פניו. דנה שחומה ומתוקה כממרח שוקולד, גם נולדה שנה לפניו'. "דנה ודן מתגוררים בשכנות ומבלים ביחד אחר הצהריים. רגע לפני שהם הולכים לישון, הם פותחים את החלונות ומאחלים לילה טוב זה לזה", אומרת שדה.
3 צפייה בגלריה
שדה. שדה. "מה שמנחה אותי זה יחס של כבוד כלפי אדם באשר הוא אדם"
שדה. שדה. "מה שמנחה אותי זה יחס של כבוד כלפי אדם באשר הוא אדם"
שדה. שדה. "מה שמנחה אותי זה יחס של כבוד כלפי אדם באשר הוא אדם"
(צילום: צבי אליאס)
"הטקסט פשוט נשלף ממוחי והוא נועד לפרוט על נימי הרגש של הילדים. מה שעומד במרכז מערכת היחסים בין דנה לדן, מעבר לכך שהספר יוצא חוצץ נגד כל גזענות וביזוי, זו העובדה שלא נלקח בחשבון כלל השוני ביניהם. במציאות ילדים רבים לועגים לילד אחר משום שהוא שמן, מגמגם או ממוצא אחר, ואילו בספר מוצגת מערכת יחסים זכה, אמיתית וטהורה. וכן, זה אפשרי! אצלנו בקיבוץ, למשל, יש שתי חברות ממוצא אתיופי, שהתחתנו עם שני חברי משק בהירי עור וכחולי עיניים. יש להם ילדים מקסימים וכולם חיים בהרמוניה נפלאה".
לאחרונה הוציאה שדה גם ספר שירים, "ללכת על הקצה", הכולל שירים אישיים, שירי נוף ואף שירים ארוטיים.
ספר הילדים הראשון שפרסמה, "סבתא אחת שיודעת" (בהוצאת "אוריון"), עוסק במערכת יחסים בין סבתא לבין נכדה הקטן.