בימים הקרובים תתקבל החלטה דרמטית: האם לפתוח את סכר דגניה? אותו פקק מפורסם בעמק הירדן שעוצר את מי הכנרת מלזרום לנהר הירדן.
2 צפייה בגלריה
סכר דגניה. היערכות נרחבת לפתיחתו
סכר דגניה. היערכות נרחבת לפתיחתו
סכר דגניה. היערכות נרחבת לפתיחתו
(שרון צור)
על פי מספר הערכות ולאור העלייה המתמדת במפלס הכנרת קיים סיכוי גבוה שרשות המים תחליט על פתיחתו במהלך הימים הקרובים. זה יהיה לא פחות מאשר אירוע היסטורי, שכן חלפו 16 שנה מאז הפעם האחרונה שהסכר נפתח.
פתיחת הסכר היא אכן אירוע מרגש ורבים מביטים אליו כאקט נוסטלגי ואפילו רומנטי, אך מדובר בהחלטה כבדת משקל שמקפלת בתוכה לא מעט משמעויות פיזיות ותרחישים שעלולים לסכן חיי אדם ורכוש.
מפקד יחידת חילוץ גולן, צביקה פוגל: "אחת הפועלות שיצטרכו לעשות לפני פתיחת הסכר הוא לפרק את סכר אלומות, שבנוי מאדמה וסלעים. תחתיו יש צינור גז, שגם הוא יפורק"
בשלושת החודשים האחרונים גורמים רבים ביניהם המשטרה, כיבוי אש והצלה, רשות הטבע והגנים, המועצה האזורית עמק הירדן, יחידת חילוץ גולן, צה"ל ואחרים עוסקים בתרחישים הצפויים במידה וסכר דגניה ייפתח. את סכר דגניה פותחים משתי סיבות עיקריות: האחת, למנוע את הצפת היישובים שוכני הכנרת כמו טבריה, עין גב, האון ומעגן. השנייה, להחיות את הירדן הדרומי ועד הזרמת מים לים המלח.
קראו עוד >>>
פתיחת הסכר יכולה להתבצע בצורה מבוקרת. כלומר פתיחה בשליטה, שהמשמעות שלה זרימת 70 קוב מים בשנייה לנהר הירדן. פתיחה מלאה מייצרת זרימה של 140 קוב בשנייה. בשני המקרים מדובר בזרימה חזקה במיוחד.
יחידת חילוץ גולן היא אחד הגורמים שאמורים לתת מענה לתרחישים שצפויים לקרות עם פתיחת הסכר. "עיקר המיקוד שלנו הוא בין סכר דגניה לקיבוץ גשר. צריך לפתוח את הסכר בשליטה וזה אכן מתוכנן להיפתח בשליטה, כלומר במצב שיזרמו 70 קוב בשנייה", הסביר מפקד היחידה צביקה פוגל, "זו זרימה מטורפת. פתיחת הסכר תייצר סחף של עצים ואבנים שהרבה שנים לא חוו זרימה כזאת".
2 צפייה בגלריה
הכנרת
הכנרת
הכנרת. חשש מחובבי אקסטרים
(צילום: יוסי וקנין)
לדברי פוגל החשש הגדול הוא מהסתננות של סקרנים וחובבי אקסטרים לאזור כשהסכר ייפתח. "אם חלילה אדם ייפול למים בזרימה כזו, כמאמר השיר: 'רק אלוהים יכול לעזור לו'", הסביר פוגל, "הרי אנחנו מכירים את עם ישראל. תמיד יש את אלה שיצליחו להסתנן ולנסות לעבור את הירדן עם רכב או לקפוץ למים. נצטרך למנוע מסקרנים להגיע. לכן, בשלב הראשון של הפתיחה נציב לאורך הקטע בין סכר דגניה לגשר תצפיות ויחידות שיודעות להיכנס למים במידה ומישהו ייפול".
עוד הוא מוסיף ואומר כי, "אחת הפעולות שיצטרכו לעשות לפני פתיחת הסכר הוא לפרק את סכר אלומות, שבנוי מאדמה וסלעים. תחתיו יש צינור גז, שגם הוא יפורק. כל היחידות יכנסו לכוננות. עשינו כבר מקרים ותגובות וחמישה סיורים. כחלק מההכנה ליד מנחמיה מעמיקים את ערוץ הנחל כדי למנוע הצפה. נעשו הרבה הכנות, אך אנחנו לעולם לא נדע מראש איך המים יתנהגו. מספיק שפספסנו איזו פריצה - והמים יכולים להציף למשל את תחנת החשמל שנמצאת בין דגניה למנחמיה".
לשאלה האם להערכתו סכר דגניה ייפתח השנה, פוגל לא ממש אופטימי: "אני מעריך שהוא לא ייפתח כי שואבים ממנו עכשיו מים למוביל הארצי. אולי אם תגיע עוד מערכת חורפית כמו זו שהייתה בשבוע שעבר יחליטו לפתוח. כל יום שהסכר יהיה פתוח במלואו המשמעות ירידה של כ-7 ס"מ מגובה מפלס הכנרת".
לעדכונים: חדשות הקיבוץ