לאחר שסייעה לאחרונה רבות לתנועה הקיבוצית בנושא מיסוי שותפויות וסוגיות אחרות בתקציב ובחוק ההסדרים, הגיעה ביום שלישי האחרון נעמה שולץ, מנכ"לית משרד רה"מ החליפי, לסיור היכרות מקרוב עם הקיבוצים ועם יכולותיה של התנועה ונכונותה להתגייס למטרות לאומיות. לסיור, שנערך בהזמנת מטה התנועה, נבחרו שני קיבוצים סמוכים בעלי אופי שונה: שיתופי – צובה, ומתחדש – מעלה החמישה.
4 צפייה בגלריה
נעמה שולץ ורועי דרור בתצפית מעלה החמישה
נעמה שולץ ורועי דרור בתצפית מעלה החמישה
נעמה שולץ ורועי דרור בתצפית מעלה החמישה
(צילום: באדיבות התנועה הקיבוצית)
מטרות הסיור, שאורגן על ידי המחלקה הפוליטית המחודשת בתנועה, היו חיזוק הקשר בין התנועה למשרד ראש הממשלה החליפי, היכרות וחשיפת נעמה שולץ לסוגי הקיבוצים השונים (שיתופי ומתחדש) תוך שימת דגש על הערבות ההדדית המתקיימת בשתי הצורות, הצגת יכולותיה של התנועה הקיבוצית ונכונותה להתגייס לקידום מטרות לאומיות ורתימת משרד רה"מ החליפי, יחד עם משרדי ממשלה אחרים ורשויות רלבנטיות, להקמת מיזמים משותפים בפריפריה הגיאוגרפית והחברתית.
קראו גם:
מלבד הצוות של המנכ"לית שולץ הצטרף לסיור גם רועי דרור, ראש אגף בכיר ממשל במשרד רה"מ (ובן קיבוץ מצפה שלם). לסיור בצובה הצטרף ראש המועצה האזורית המארחת, מטה יהודה, ניב ויזל (נתיב הל"ה). מטעם התנועה נכחו המזכ"ל והמשנה למזכ"ל, ראש אגף כלכלה, מנהל מחלקת ש"ש, מנהלת מחלקת חיילים בודדים, רכזת האזור מטעם התנועה, צוות המחלקה הפוליטית וצוות הדוברות.
הסיור החל ביקב של צובה, שם הצטרפו מטעם הקיבוץ המזכיר, איתן ליבנה, מנהלת הקהילה, שרלין בלום, המנהל העסקי, מור עובדיה ומנהלת מש"א, אמילי רוזן.
ראש המועצה ניב ויזל, פתח היום בהסבר ונתונים על המועצה, שהיא בעלת מספר הישובים הגדול ביותר בישראל, וסיפר כי הם "נמצאים במאבקים מטורפים על הגבולות שלנו ועל הלב הירוק". אחריו סיפק מזכ"ל התנועה, ניר מאיר, רקע ונתונים על הקיבוצים והתנועה, ואמר כי התנועה הקיבוצית מקיימת לאורך שנים ארוכות, על חשבונה ועל חשבון חבריה, עשרות פעילויות ברחבי החברה הישראלית. פעילויות אלה מתבצעות לרוב בצורה של מצ'ינג עם כספים ממשלתיים, סוכנותיים ואחרים.
4 צפייה בגלריה
ביקור ביקב צובה
ביקור ביקב צובה
ביקור ביקב צובה
(צילום: באדיבות התנועה הקיבוצית)
משם המשיכו כולם ל"בית לפעילויות" המאגד את כלל הפעילויות של עמותת "ברכת רעות" במקום אחד קבוע, ונותן לחניכים תחושה של בית. "ברכת רעות" פועלת משנת 2012 לקידום שוויון הזדמנויות לאוכלוסיות עם צרכים מיוחדים על ידי מתן כלים לאוכלוסיות אלה להשתלב בחברה הישראלית.
העמותה, שהוקמה על ידי חברי הקיבוץ שסברו כי אחד מרעיונות ומטרות הקיבוצים היא תרומה לחברה, מופעלת כולה בהתנדבות על ידי מתנדבי שנת השירות מטעם התנועה הקיבוצית ומהתנדבות יוצאת דופן של חברי צובה ושל מתנדבים רבים נוספים מכל הארץ. המקום מותאם לצרכים הייחודיים של המשתתפים השונים ומאפשר הרחבת קשת המסגרות ותחומי הפעילויות במטרה להתאים בצורה מיטבית את כישוריו, יכולותיו וצרכיו של כל חניך, לכלים ולאופן הלמידה בתחום בו יתמקצע.
הנוכחים שמעו שני מתנדבי ש"ש שסיפרו על פעילותם, זכו להסבר על מפעל שנת השירות ממנהל מחלקת ש"ש בתנועה, לירז ברנד ולהסבר כללי על צובה ממלאי התפקידים בקיבוץ. הסיור בצובה הסתיים בתצפית והסברים על השריפה הקשה שהשתוללה בסמוך לקיבוץ לאחרונה ועל צינור המים הייעודי עם השקייה שהניחו בעבר בקיבוץ על הדרך שנסללה באזור היער הסמוך, שעזר למנוע את התפשטות האש ולהציל את הקיבוץ מאסון.
4 צפייה בגלריה
השינשינים מהקומונה בצובה
השינשינים מהקומונה בצובה
השינשינים מהקומונה בצובה
(צילום: באדיבות התנועה הקיבוצית)
הביקור בקיבוץ המתחדש, מעלה החמישה, החל בתצפית על הכפר הפלסטיני קטאנה, השוכן מצפון, סמוך לרפת של הקיבוץ והסברים מפיהם של ממלאי התפקידים על הרפת והקיבוץ. אנשי הקיבוץ סיפרו על תהליך השינוי שהתרחש בקיבוצם וצורת החיים שלאחריו ועל הבית לחיילים בודדים בקיבוץ. ניר מאיר סקר את ההבדלים בין הקיבוץ השיתופי למתחדש. מטעם הקיבוץ הצטרפו יו"ר הקיבוץ, איתן ליברמן, המנהל העסקי, ערד סלוצקי, מנהלת הקהילה, שרון אולמן ורב"ש הקיבוץ, שרון ששון.
המשך הסיור התבצע במועדון, שם הציגה יעל אייזנר את פרויקט החיילים הבודדים בתנועה, וריגשה את הנוכחים בסיפורים על חיילים שמצאו בית בקיבוצים. המשנה למזכ"ל התנועה, הדס דניאלי ילין, הציגה את התנועה ואת המתווה למיזמים משותפים בין הממשלה לתנועה הקיבוצית, וביניהם פריצת דרך בתחום האנרגיה הסולארית ואישור דו שימוש (חקלאות והפקת חשמל סולרי) כחלק מהמאבק בהתחממות הגלובלית, ובהתאם ליעדים שהציב רוה"מ בוועידת האקלים בגלזגו, ושיתופי פעולה בקשר שבין קיבוצים ומועצות אזוריות לערי המחוז הצמודות למרחב הכפרי, על מנת להוביל עשייה משותפת שתחזק את שיח האחדות והפיוס שמובילה הממשלה הנוכחית.
4 צפייה בגלריה
מפגש היכרות חגיגי
מפגש היכרות חגיגי
תצפית במעלה החמישה
(צילום: באדיבות התנועה הקיבוצית)
אחריה, הציג מנהל מכון המחקר "יסודות", עמית בן צור, את נייר המדיניות של המכון "קואופרציה כמנוע כלכלי בפריפריה".
לסיכום הסיור, אמרה נעמה שולץ כי הם טווים כל מיני מהלכים ומנסים לחבר את מרכיבי הקואליציה לתוכניות וחזון ארוכי טווח. "מצאנו קצוות של חוטים שיכולים להתחבר לשמיכת הטלאים שלנו ולהיות חלק ממנה. בהחלט יש על מה לדבר ולהתקדם בנושאים שהצגתם והצעתם. בואו נעבוד ביחד, אפשר תמיד להתקשר אליי".
מזכ"ל התנועה הקיבוצית, ניר מאיר, סיכם: "היה ביקור מוצלח ואני מקווה שההמשך שלו יהיה מוצלח אפילו יותר. נעמה כבר התגלתה בדיוני התקציב וחוק ההסדרים כידידה ובת ברית, ואני מקווה שהסיור עזר לה להבין יותר את החיה הנדירה הזו שנקראת "קיבוץ" ואת היכולות האדירות של התנועה והקיבוצים בהן יכולה לעשות הממשלה שימוש לטובת כלל אזרחי המדינה. אמרתי לנעמה מספר פעמים כי כל מה שאנו צריכים הוא רק שהמדינה תפסיק להפריע לנו".
המשנה למזכ"ל התנועה, הדס דניאלי ילין, הוסיפה: "המפגש עם מנכ"לית משרד רוה"מ החליפי וצוותה, היה חשוב והעלינו בו את שיתופי הפעולה שאנו רואים בין המשרד לבין התנועה הקיבוצית. שמחתי לראות שקיימת אוזן קשבת ורצון עז לעשייה משמעותית. אני בטוחה שהיכולות והפריסה של התנועה הקיבוצית יביאו תועלת לממשלה הנוכחית בהשגת מטרותיה השאפתניות".