במציאות שבה לקליטה לחברות יש משמעויות כלכליות כבדות, עולה הצורך לעסוק בהתארגנות המשפחתית של הנקלטים, בשאלת מידת המעורבות והאחריות של הקיבוץ וכיצד מייצרים תהליך מיטבי. מפגש זום שערכה מחלקת צמיחה ופיתוח קהילה בתנועה הקיבוצית עבור רכזי ורכזות הקליטה, יחד עם חברי וחברות הוועדות והמשפחות שנקלטו בקיבוצים, נועד לענות בדיוק על השאלות הללו
2 צפייה בגלריה
 שכונה חדשה בקיבוץ - במרבית הקיבוצים הנקלטים החדשים מתמודדים עם האתגר הכלכלי של בניית בית
 שכונה חדשה בקיבוץ - במרבית הקיבוצים הנקלטים החדשים מתמודדים עם האתגר הכלכלי של בניית בית
במרבית הקיבוצים, הנקלטים החדשים מתמודדים עם האתגר הכלכלי של בניית בית
(צילום: באדיבות התנועה הקיבוצית)
בחלקו הראשון של המפגש, העבירה חופית קדם עטר (מבוא חמה), יועצת כלכלית, הרצאה פוקחת עיניים על האחריות שמוטלת על הקיבוץ בהנגשת מידע, ליווי ותמיכה של משפחות נקלטות בהיבט הפיננסי.
קדם עטר סיפרה על התהליך הרגשי והמורכב שעוברות משפחות בדרכן להפוך לחברי וחברות קיבוץ. מכיוון שבמרבית הקיבוצים, הקליטה כרוכה בבנייה של בית, ההוצאות הכספיות וההתחייבויות הפיננסית הן משמעותיות מאד, הלחץ הפיננסי והאתגר עלולים להוביל משפחות רבות למצבי דחק ולמשברים משפחתיים.
קראו גם:
על מנת לתמוך ולסייע למשפחות החדשות לצלוח את האתגר המורכב, על הקיבוץ לגלות רגישות, ערנות ותשומת לב לציר הכלכלי. בחלק גדול מהקיבוצים, אחריות הקיבוץ על הציר הכלכלי, מסתיימת באבחון הכלכלי בו מעריכים את האיתנות הכלכלית של משפחה לעמוד בתשלומי בניית ביתן ולשאת בהוצאות הקיבוץ השוטפות.
חברים וחברות רבים למדו על בשרם כי בדיקה אחת בנקודת זמן אחת אינה יכולה לתת ודאות על העתיד. המציאות רבת תהפוכות ושינויים, תכניות לחוד וחיים לחוד. על כן, הוצגו מגוון של כלים ופתרונות (חלקם ממש בחינם) על מנת לתמוך ולסייע ולהרחיב את הערבות הדדית שלנו גם בתהליך המורכב הזה.
2 צפייה בגלריה
 שכונה חדשה בקיבוץ
 שכונה חדשה בקיבוץ
שכונה חדשה בקיבוץ
(צילום: באדיבות התנועה הקיבוצית)
המטרה המרכזית בתהליכי הקליטה היא להביא חברים וחברות לתוך השותפות החברתית-כלכלית שנקראת קיבוץ. על מנת שהחברים והחברות החדשים והחדשות יוכלו לקחת חלק פעיל, מועיל, יוזם ומשמעותי, יש לתת להם להרגיש את אותה התחושה על ידי הקולטים. על כן, מלבד הגברת המודעות למגוון הקשיים שעוברות משפחות נקלטות נרצה להעמיק את התמיכה והליווי.
על פי תפיסתה של חופית ישנם ארבעה צמתים מרכזיים להנגיש את המידע למשפחות: ניתן לערוך סדרת הרצאות וסדנאות מקדימה על הערכות כלכלית לבניית בית והנגשת מידע על התנהלות פיננסית נכונה, לפני הקבלה לחברות להכין את הקרקע למהלך, אחרי הקבלה לחברות ולפני תכנון הבית, בתוך תהליך הבנייה ואף לאחריה.
ניתן לחבר את המשפחות לעמותת פעמונים שנותנת ליווי כלכלי למשפחות (ללא עלות) ועוד פתרונות יצירתיים שאינם מרחיבים את העלויות הישירות על הקיבוץ אבל בהחלט מגבירות את תחושת האחריות, התמיכה והליווי.
בדיון שנערך בחלקו השני של המפגש, התייחסו המשתתפים, ביניהם ממלאי תפקידים ונקלטים חדשים, לדילמות והמורכבויות שמייצר הנושא.
ענבר טובול, מנהלת מחלקת קליטה במועצה אזורית חבל אילות, סיכמה את המפגש כמשמעותי ונחוץ מאוד: "התפיסה שהוצגה משקפת פן אחר לגמרי של האבחון הכלכלי ומרחיבה את ההבנה שלנו לגבי אחריות הקיבוץ הקולט כלפי המשפחות הנקלטות", הוסיפה.
מוזמנים ומוזמנות לצפות בהקלטת המפגש: לחצו כאן
לסיכום עיקרי ההרצאה: לחצו כאן