הלהיט הגדול במאפיות ביישובים הערבים הוא סופגניות. ביישובי וואדי ערה וביישובים ערבים נוספים מספרים כי עבורם הסופגניות הן ממתק אהוב שנמצא כמעט בכל בית.
"אף אחד לא יכול לענות על השאלה למה הערבים צורכים סופגניות", אומר בעל מאפיה בוואדי ערה. "אולי התשובה היא שסופגניה טעימה מאוד וכולם אוהבים אותה".
4 צפייה בגלריה
"אלריף" בכפר קרע. "בגלל הביקוש אנחנו מתחילים למכור חודשיים לפני החנוכה"
"אלריף" בכפר קרע. "בגלל הביקוש אנחנו מתחילים למכור חודשיים לפני החנוכה"
"אלריף" בכפר קרע. "בגלל הביקוש אנחנו מתחילים למכור חודשיים לפני החנוכה"
(צילום: נחום סגל)
אם תשאלו ילדים רבים מיישובי וואדי ערה והמשולש מה הממתק האהוב עליהם תקבל תשובה מפתיעה: "סופגניה". מזה שנים רבות הסופגניה הפכה לאחד הממתקים האהובים בקרב הציבור הערבי בכלל והילדים הקטנים בפרט.
כמעט אין בית ביישובים הערבים שהסופגניה לא נכנסת אליו. עבור משפחות רבות היא משמשת כארוחת בוקר לילדים וגם קינוח שמוגש לאורחים.

באקה אל גרביה: סופגנייה בכל בית

"סופגניות תמיד נמצאות אצלנו בבית", אומר חוסאם מואסי, תושב באקה אל גרביה. "הילדים לוקחים אותה כארוחת בוקר וגם כאשר יש לנו אורחים אנחנו מגישים אותה. אין מה לעשות, זה ממתק שאם טועמים אותו לא נפרדים ממנו".
תעשיית הסופגניות קיימת ביישובים הערבים מזה שנים רבות והיא הולכת ומשגשגת. כמעט כל מאפיה או קונדיטוריה ביישובים הערבים מייצרת סופגניות. אפשר למצוא מבחר רב של סופגניות עם מילויים שיפנקו לכם את הבטן והנפש. קלאסית עם ריבה, שוקולד, ריבת חלב, קרם וניל ועוד. היא נמכרת גם בסופרים ובבתי קפה ואפילו במכולות השכותניות.
"יש ביקוש רב לסופגניה ולכן כמעט כולם מוכרים אותה", מספר בעל מכולת מבאקה אל גרביה. "אפילו פועלים מהשטחים קונים סופגניות כארוחת בוקר".
הסופגניות הקלאסיות עם הריבה והשוקולד הן הנפוצות והמבוקשות בקרב הלקוחות הערבים. "פחות מתעניינים בסופגניות המקושטות עם הטעמים החדשים. המגזר הערבי מתחבר יותר לסופגניה המקורית הקלאסית עם הריבה או השוקולד", מסביר אחמד ביאדסה, הבעלים של מאפיית וקונדיטורית "ג'דודנא" בבאקה.

4 צפייה בגלריה
ג'דודנא בבאקה. "אין הסבר, אבל כולם שואלים על הסופגניות"
ג'דודנא בבאקה. "אין הסבר, אבל כולם שואלים על הסופגניות"
ג'דודנא בבאקה. "אין הסבר, אבל כולם שואלים על הסופגניות"
(צילום: נחום סגל)

ביאדסה שפתח את המאפייה לפני 12 שנים מספר כי מהיום הראשון הוא מייצר סופגניות מאחר והביקוש להן הוא רב. "אין לי הסבר לכך, אבל כולם שואלים על הסופגניות. אנחנו מתחילים לייצר כבר מחודש אוקטובר עד פברואר-מרץ. לפני חג החנוכה הכול הולך לערבים, בימים אלה מתחילים לעבוד עבור הציבור היהודי".
ביאדסה משווק סופגניות למושבים, קיבוצים, בתי ספר ומוסדות חינוך ביישובים היהודים הסמוכים. "כל עבודות הייצור נעשות עם משגיח. בימים אלה אנחנו מתפנים יותר ללקוחות היהודים ועובדים בשבילם", אומר ביאדסה. לדבריו, הוא גם תורם כמויות גדולות של סופגניות למשפחות יהודיות נזקקות דרך עמותות, למחלקת הילדים במרכז הרפואי "הלל יפה" בחדרה ולעוד גופים ביישובים היהודים.
ב"ג'דודנא" מייצרים סופגניות בטעמים שונים כמו ריבת חלב, שוקולד, פיסטוק, בטעמי מסטיק, פירות יער ועוד.
סופגניה רגילה נמכרת בשלושה שקלים והמצופה בארבעה שקלים. "הסופגניה אצלנו מיוחדת. אנחנו לא משתמשים בביצים אלא בתחליף ביצים למי שיש לו אלרגיה", מסביר ביאדסה.
סער מסטלמן הגיע ממושב תלמי אלעזר ל"ג'דודנא" על מנת לקנות סופגניות. "בכל שנה אני מגיע לכאן במיוחד לקנות סופגניות", הוא אומר. "אני קונה רק כאן, זה טעים, טרי, נקי והיחס מעולה".

אום אל פחם: ביקוש רב

גם באום אל פחם הסופגניה היא ממתק אהוב. לדברי איאס אבו רעד, בעל מאפיית "עאלשובק", שבועות לפני החנוכה הם מתחילים לייצר ולשווק את הסופגניות. "באום אל פחם אוהבים את הסופגניות ויש ביקוש רב", הוא אומר. "כל יום נמכרות בעיר כמויות גדולות של סופגניות".
אבו רעד מייצר סופגניות מסוגים שונים במחיר של שישה שקלים. הוא מסביר כי הערבים אוהבים את הסופגניה והיא עבורם ממתק מבוקש. לדבריו, סמוך למאפייה יש שני בתי ספר על יסודי ותיכון והתלמידים באים לקנות אצלו סופגניות על בסיס קבוע.

4 צפייה בגלריה
"אלסבע", באקה אל גרביה. "עושים את הסופגניה האסלית"
"אלסבע", באקה אל גרביה. "עושים את הסופגניה האסלית"
"אלסבע", באקה אל גרביה. "עושים את הסופגניה האסלית"
(צילום: אלבום פרטי)

"אני שואל אותם מה הם יודעים על הסופגניה. והם לא יודעים. רק אומרים שהיא טעימה ובגלל זה הם אוהבים אותה. אפילו לא יודעים שזה מאכל ליהודים בחג החנוכה ולערבים אין קשר לזה".
לדברי עלי אבו שקרה, הבעלים של מאפיית "אלתנור אלערבי" באום אל פחם, הציבור בעיר צורך הרבה סופגניות. "לפני שהיהודים מתחילים לייצר סופגניות אצלנו כבר שבעים ממנה", הוא אומר. "יש ביקוש רב לסופגניות בעיקר של הריבה והשוקולד. יש משמעות למזג האוויר. בימי החום אין סיכוי לסופגניות בגלל המתיקות הגבוהה. זה הולך טוב מאוד בימי החורף".

כפר קרע: פיסטוק ודובדבנים

עמר מסאלחה, הבעלים של מאפיית וקונדיטוריית "אלריף" בכפר קרע, מנהל עסק לייצור לחמים, עוגיות וסופגניות. הוא למד אפייה בגרמניה, התמחה במאפיות יוקרתיות בארץ ופתח מאפיית בוטיק בכפר. הוא מייצר כמויות גדולות של סופגניות שמשווקות גם לשוק היהודי.
"שבוע לפני החנוכה אני מתחיל לשווק לעסקים במגזר היהודי", הוא אומר. "אני כבר חודשיים מייצר סופגניות בעיקר ללקוחות הערבים. בגלל הביקוש הרב אנחנו מתחילים למכור חודשיים לפני החנוכה. זה מוצר אהוב בקרב הציבור הערבי". מסאלחה מציין כי הערבים אוהבים את הסופגניות מאחר והם צרכני סוכר ומוצרים מתוקים.

4 צפייה בגלריה
מאפיית סולטאן, טירה. "אוהבים בגלל המתיקות"
מאפיית סולטאן, טירה. "אוהבים בגלל המתיקות"
מאפיית סולטאן, טירה. "אוהבים בגלל המתיקות"
(צילום: יאיר שגיא)

"הסופגניה היא מוצר מתוק לכן הערבים אוהבים אותה, הוא מסביר. הוא מייצר סופגניות עם ריבת חלב ותות, סופגניות קרם וניל, פיסטוק ודובדבנים המחירים: 6 שקלים לסופניות יותר פשוטות ו-8-12 למיוחדות.
הסופגניות במאפיית וקונדיטורית "אלסבע" בבאקה אל גרביה נמכרות מאז שנוסדה המאפייה בשנת 1985. "אנחנו המאפייה הראשונה שנפתחה בבאקה ומאז אנחנו עושים סופגניות", מספר המנהל בוראק גנאיים. לדבריו, יהודים רבים מגיעים אליהם מאחר והם מקפידים על חומרי הגלם. "אנחנו עושים את הסופגניה האסלית וכל חומר הגלם שלנו מקורי", הוא אומר. סופגניות הריבה והשוקולד נמכרות ב-6 שקלים. "אנחנו מתחילים לייצר מחודש אוקטובר עד פברואר", מציין גנאיים. לדבריו הם גם משווקים לסופרים, בתי קפה, חנויות ועוד.

טייבה: שלושה שקלים

במאפיית "אחים פאיק" בעיר טייבה מוכרים סופגניות מאז הקמתה בשנת 1986. במקום מייצרים סופגניות עם שוקולד, ריבת חלב ועוד. מחיר סופגניה הוא ארבעה שקלים וניתן לקנות שלוש סופגניות בעשרה שקלים. לדברי הבעלים פאיק ג'בארה, בשנה שעברה היו מוכרים ארבע סופגניות בעשרה שקלים, אלא שהשנה, בגלל התייקרות חומרי הגלם עלו המחירים.
"יהודים באים לקנות אצלנו מכפר יונה, פרדסיה, המושבים והישובים בסביבה וגם מנתניה", הוא אומר. "באים לקחת גם לבתי ספר ומוסדות חינוך. הכל נעשה אצלנו דרך משגיח". לדברי ג'בארה, הרבה הזמנות מתקבלות לאירועים משני המגזרים. "הערבים מאוד אוהבים את הסופגניות. לדעתי גם אם היה כל השנה היו לוקחים".
רשת מאפיות "אבו חסן" בטירה שנוסדה לפני כ-50 שנה מוכרת סופגניות מזה כעשר שנים עקב הביקוש הרב של הלקוחות. לדברי מיאס מסארווה, מנהל אחד הסניפים, הציבור הערבי היה קונה סופגניות מהיישובים הערבים ועקב כך החליט להתחיל לייצר גם אצלו.
"העובדים הערבים שעבדו במאפיות אצל היהודים למדו את הטכניקה והעתיקו את העבודה אלינו", הוא מסביר. "זה מאכל אהוב בטירה ואפילו הפועלים הפלסטינים מהשטחים קונים". ברשת מייצרים מגוון של סופגניות במחיר של שלושה שקלים לסופגניה.

קראו גם:


טירה: הכל תוצרת בית

במאפיית וקונדיטורית "סולטאן" בטירה שנוסדה לפני 22 שנה מייצרים סופגניות בשיטה המסורתית הידועה. "הכל אצלנו תוצרת הבית, מטגנים את הבצק כפי שהיו עושים פעם.
בטירה מאוד אוהבים את הסופגניות בגלל המתיקות שלה. בעיקר מעדיפים את הריבה והשוקולד", אומרים במקום.
סופגניה נמכרת בארבעה שקלים. במאפיית "ג'וד" בטירה מספרים כי ככל שהחנוכה מתקרב הביקוש עולה. "הקהל היהודי מתחיל לקנות בימים אלה, הערבים כבר מזמן קונים". אומר ראמי גאנם, מנהל המקום.