ד"ר הילה נבון, חברת קיבוץ להב, היא לא רק דוקטור לגיאופיזיקה ומנהלת התפעול באגף הסיסמולוגיה שבמכון הגיאולוגי, אלא מחזיקה גם באג'נדה סביבתית של אהבת האדם והאדמה.
1 צפייה בגלריה
ד"ר הילה נבון
ד"ר הילה נבון
ד"ר הילה נבון
(צילום: הרצל יוסף)
קראו גם:
נבון (43), נשואה, אם לשניים ("והשלישי בדרך", היא מציינת), היא חברה בוועדה האחראית לפעילות סביבתית־חברתית וליישום פרויקטים ירוקים בקיבוץ. פרויקט הדגל של הפעילות הזו, כך היא מספרת, הוא הקמת יער מאכל שהחלה לפני כשנתיים, רגע לפני פרוץ משבר הקורונה.
"מדובר בפיסת יער קטנה שנוצרה בתוך שטחי הקיבוץ לאחר שנבנתה שכונת מגורים חדשה בקיבוץ", מספרת ד"ר נבון. "זו שכונה מבודדת יחסית משאר שכונות המגורים בקיבוץ. השטח היה מוזנח ומלוכלך במשך שנים והפך לסוג של אתר פסולת בניין בפאתי הקיבוץ. השטח הזה זכה במשך השנים על ידי ילדי הקיבוץ לכינוי 'יער המכשפות'. זהו שטח שנמצא מתחת לבריכה של הקיבוץ ויש בו אורנים וברושים".
מדוע החלטתם להפוך את השטח הזה ליער מאכל?
"מדובר ביער מאכל קהילתי. זה מגיע מתוך אג'נדה סביבתית של אהבת האדם והאדמה. רציתי לייצר מקום טבעי קהילתי לכל הגילים והשכבות בקיבוץ מתוך מטרה של חיבור לטבע ולמקום. מתוך החיבור הזה ביקשתי גם לשמור על הטבע ועל הסביבה. היער נעשה דליל במשך השנים לאחר שהאורנים הזדקנו וקרסו. קיימנו פעילות קהילתית, ניקינו את השטח, ניכשנו עשבים, בנינו פינות ישיבה ובסיוע המועצה האזורית בני שמעון והמשרד להגנת הסביבה הכשרנו את השטח לנטיעת היער".
קצת לפני פרוץ הקורונה, ניטעו בשטח חוטרים של עצי פרי ארצישראליים כמו רימון, גפן ותות עץ. כמו כן נשתלו בלוטים של עצי אלון וזרעים של עצי שקד והתוכנית היא להרחיב את מלאכת השתילה בהמשך הדרך. "המטרה היא לעבור תהליך ארוך שנים ולחבר את הקהילה לאדמה", מציינת ד"ר נבון. "עדיין מוקדם ליהנות מהפירות של היער, אבל גם זה יגיע".
ובט"ו בשבט לובש היער חג?
"היער הזה משמש מקום לקיומם של ימי הולדת ולמפגשים חברתיים של ילדי ובני הנעורים של הקיבוץ. מדי שבוע גם פוקדים אותו ילדי הגן".