שיירת משאיות ועליהן הבתים של תושבי קיבוץ בארי הזמני החלו להגיע אתמול (שלישי) אל קיבוץ חצרים.
1 צפייה בגלריה
המבנים הראשונים בקיבוץ בארי הזמני
המבנים הראשונים בקיבוץ בארי הזמני
המבנים הראשונים בקיבוץ בארי הזמני
(צילום סטילס: דרור קריצ'מן)

שכונת 'קיבוץ בארי הזמני' נבנית באחריות מנהלת תקומה, תחת לוח זמנים צפוף בקיבוץ חצרים ועתידה לאכלס את קהילת בארי בתקופה הקרובה, בשכונה ייעודית בחלקו המערבי של הקיבוץ, עד שיוכלו לשוב לביתם בבטחה. בשבועות הקרובים צפויות להגיע כ-250 יחידות דיור חדשות במבצע הובלה מורכב.
קיבוץ בארי הזמני תוכנן בקפידה על ידי מנהלת תקומה ומשרד הבינוי והשיכון בשותפות עם קהילת בארי והמועצה האזורית בני שמעון, על מנת להעניק תחושה של סביבת מגורים כפרית מוכרת, בדומה לקיבוץ המקורי אליו שואפת קהילת בארי לשוב במהרה.
הקרקע תוכננה על פני שטח של כ-200 דונמים, ועליו יוקמו יחידות הדיור בטווח של 60-120 מ"ר - כולן עם ממ"ד פנימי. בליבו של הקיבוץ הזמני יוקם חדר אוכל ולצידו מדשאה רחבת היקף ומתחם גני ילדים, שיופעל עצמאית החל משנת הלימודים הבאה.
בקיבוץ חצרים פעלו בחודשים האחרונים בשיתוף פעולה מלא עם המועצה האזורית בני שמעון ובהובלת מנהלת תקומה, כדי להרחיב את התשתיות הקיימות בקיבוץ, שעתידות לשרת את האוכלוסייה שתגדל בכ-70% ולאפשר את התנאים האופטימליים למעבר מסוג זה: תשתיות המים, החשמל, הביוב, התקשורת והכבישים המשותפים. הקהילות נערכות גם ברמה החברתית, להכיר, להתחבר ולציין יחד מסורות קיבוציות הייחודיות להם.
אופי החיים השיתופי של שני הקיבוצים הוביל את קהילות חצרים ובארי לייצר מגורים במודל חדשני של "קהילות שכנות" - שתי קהילות שיגורו בנפרד, אך בשכנות צמודה, ויחלקו משאבים רבים זו מזה, כך שייווצר חיבור בין הקהילות בסביבה קיבוצית מוכרת, תוך שמירה על הזהות העצמאית של כל קהילה. ההחלטה המשותפת על בניית הקיבוץ הזמני במודל "קהילות שכנות" הייתה תהליך טבעי עבור שתי הקהילות, בזכות גודל הקהילות ואורח חיים דומה שהפכו את חצרים לפתרון זמני נכון ומתאים עבור קהילת בארי, כדי שיוכלו לחזק ולחבר מחדש את הקהילה, ולהמשיך להפעיל את התעשייה המקומית בקיבוץ בארי.

המבנים הראשונים בקיבוץ בארי הזמני
(צילום: אלדד מרקוס, כאן הפקות, קיבוץ חצרים)

מנהלת תקומה הובילה את הפרויקט ועמלה את האצתו, על מנת שתושבי בארי יוכלו להיכנס למשכנם הזמני בקיבוץ חצרים מהר ככל האפשר. שורה של קבלנים פועלים בשיתוף פעולה, בעצימות גבוהה ובלוח זמנים צפוף של 2-3 משמרות עבודה בכל יום. סביב השולחן שמקדם את בניית הקיבוץ הזמני פועלים נציגים מהזירה הארצית והמקומית גם יחד, לרבות הנהלת בארי וחצרים וזאת על מנת לפעול בסנכרון וביניהם: משה אדרי, ראש מנהלת תקומה, אגאי יחזקאל, סגן ר' המנהלת, אסנת קמחי, סמנכ"לית משרד הבינוי והשיכון, אבישי קראוס וחיים הובר, מטעם רמ"י מחוז דרום, רשות התכנון, זהרה ישי, מהנדסת מועצה אזורית בני שמעון, זבולון כלפא, פרויקטור מטעם המועצה לנושא קליטת ישובים והחטיבה להתיישבות.
גילי מולכו, מזכיר קיבוץ בארי: "מרגש לראות את הבית העתידי, ואפילו שזמני, של קיבוץ בארי עולה על הקרקע הצמודה לחצרים. כבר שמונה חודשים שחברי בארי מנסים לנהל שגרת חיים במלון. הקשיים רבים מלהכיל, והמראות היום מחצרים מביאים איתם תקווה גדולה".

קראו גם:

יגל דויטש, מנהל תחום הבינוי במנהלת "קהילות שכנות", מטעם קיבוץ חצרים: "זהו רגע מרגש ומלא תקווה".
ניר זמיר, ראש המועצה האזורית בני שמעון: "זוהי זכות עבורנו לחבק את חברי קיבוץ בארי בימים קשים אלה ולאפשר להם בסיס לשגרת חיים מתוך הכאב הגדול. כל עובדי בני שמעון ואני בראשם מחויבים לדאוג לכל שיצטרכו ולפעול למענם בשיתוף פעולה מלא עם הנהגת קיבוץ חצרים, הנהגת מועצה אזורית אשכול ומנהלת תקומה. כמובן ששום דבר לא יחזור לשגרה אמיתית עד שכל החטופים ישובו הביתה".