עוף ענק שנצפה בשבוע שעבר בשמורת הטבע "חי בר" יטבתה משך לא מעט תשומת לב, ואנשי השמורה זיהו כי מדובר בעזניית נגב. מדובר במחזה נדיר שכן עוף מהסוג הזה לא נצפה במדינה מאז שנות השמונים של המאה שעברה.
1 צפייה בגלריה
העזנייה שנצפתה בערבה
העזנייה שנצפתה בערבה
העזנייה שנצפתה בערבה
(צילום: יהושוע שקדי, רשות הטבע והגנים)
עזניות הנגב נכחדו מישראל כמקננות כבר בשנת 1989. בשלושים השנים האחרונות חלה ירידה דרסטית באוכלוסיית המין בכל תחום תפוצתו, ונותרו ממנו בכל אפריקה והמזרח התיכון כ־5,700 פרטים בלבד, כאשר גורם ההכחדה העיקרי הוא הרעלות כנגד טורפים.
קראו גם:
הקינון הידוע האחרון נרשם באזור יטבתה בשנת 1989. כיום מוחזקים כמה פרטים בודדים בגרעיני רבייה במסגרת פרויקט "פורשים כנף" בשיתוף רשות הטבע והגנים, החברה להגנת הטבע וחברת חשמל.
יהושוע שקדי, מנהל חטיבת המדע ברשות הטבע והגנים, סיפר בהתרגשות: "עזניה לא נראתה במדינה מאז שנות ה־80 של המאה שעברה, ולכן זה רגע מכונן בחייו של כל אוהב ושומר טבע בישראל. העזניה נראית במצב מצוין. אנחנו מקווים שהפרט הזה יהיה הסנונית הראשונה של גרעין רבייה חדש בישראל".
ברשות הטבע והגנים מתכננים להקים גרעין רבייה בשיתוף פעולה עם מדינות המפרץ, שם יש עזניות רבות. מדובר בעוף ענק עם מוטת כנפים של 1.90 מטר הניזון בעיקר מפגרים. "אנחנו מזמינים את הציבור לבוא לבקר בשמורת הטבע חי בר ולראות את העזניה", הוסיף ד"ר שקדי, "אני מקווה שהעזניה תישאר בארץ, מדובר בעוף שיש לו חשיבות רבה".
לעדכונים - חדשות הקיבוץ