מאבק התושבים נגד קיבוץ מעגן מיכאל, שלטענתם סוגר את שעריו וחוסם את הגישה לחוף הים, עולה מדרגה. התושבים פנו לראש המועצה האזורית חוף הכרמל בדרישה להתערבות מיידית על מנת למצוא פתרון הולם לשני הצדדים.
1 צפייה בגלריה
אורי שור. "גזל של משאב ציבורי"
אורי שור. "גזל של משאב ציבורי"
אורי שור. "גזל של משאב ציבורי"
(צילום: אלעד גרשגורן)
קראו גם:
בשבוע שעבר חשפנו כי קיבוץ מעגן מיכאל סוגר את שעריו בשעות אחרי הצהריים, בסופי שבוע ובחגים ולא נותן למבקרים להגיע לחוף הים. תושבים מזכרון יעקב והסביבה פתחו במאבק נגד הקיבוץ בדרישה לאפשר להם להגיע לחוף דרך הקיבוץ, ללא תנאים והגבלות. "הקיבוץ מתנהל כאילו חוף הים נמצא בבעלותו הפרטית, ומונע מאנשים שאינם חברי הקיבוץ ליהנות מהחוף", טענו הגולשים.
אורי שור, שמוביל את המאבק, שלח מכתב לראש המועצה האזורית חוף הכרמל, אסיף איזק, בדרישה להסדיר את הגישה לחוף לאלתר. "אני רוצה לשתף אתכם בחוסר האונים ובעצב הרב על מה שבעיניי הוא לכל הפחות חוסר אונים של הרשות המקומית, ועדת התכנון המחוזית והמדינה, מול גזל הרבים של משאב ציבורי על ידי קיבוץ אמיד ומבוסס", ציין שור במכתבו.
במכתב טען שור כי כבר מעל לעשור שתוכניות ההרחבה של מעגן מיכאל מאושרות בתנאי שהקיבוץ יפתח גישה לחוף ממערב. לדבריו, תוכנית המתאר הכוללנית של מעגן מיכאל המאושרת מ־2009 קובעת דרך מעבר צפוני לחוף הים, שיבוצע תוך שנה מיום אישור התוכנית - שטרם בוצע עד היום. "לא זו בלבד שהמועצה האזורית והוועדה לתכנון לא עמדו על כך שהקיבוץ יעמוד בהוראות התוכנית, אלא פרוטוקול הוועדה המחוזית חושף שניתנו חמישה אישורי בנייה למבני תעשייה בשנים 2009-2018", טען.
לדבריו, מאז שנת 2007 הגיש קיבוץ מעגן מיכאל שלוש תוכניות מופרכות ומקוממות להסדרת הגישה לים. "הקיבוץ עשה זאת בצורה רשלנית ואיטית. את התוכנית האחרונה הקיבוץ הגיש בשנת 2018 ומשך אותה בשנת 2019. קשה שלא לראות בהתנהלות של הקיבוץ גרירת רגליים מכוונת".
נציגים מתושבי זכרון יעקב והסביבה פנו במכתב לאיזק בדרישה לקיים איתם פגישה ולדבר על אפשרות לפתרון, "שגם סוף סוף תשיב את הגזילה לבעליה, וגם תחסוך הרבה עוגמת נפש מאנשי הקיבוץ ומהמועצה. אנחנו מבקשים שהמועצה תאכוף את החוקים ותוכניות הבנייה ותאפשר לאלתר גישה חופשית לחוף מעגן מיכאל. לא צריך להיכנע לקבוצות כוח, חזקות ונחושות ככל שיהיו. יש כאן עיוות של שנים, ואתם יכולים לפתור אותו בנועם וביעילות".
במכתב ציין שור כי קיימת חשיבות רבה ללוח הזמנים, מאחר שלטענתו, האירועים עשויים להתגלגל מאליהם בעקבות הפרסומים. "אם לא אשמע מכם בימים הקרובים, בכוונתי לפנות ישירות למשרדי הממשלה הרלוונטיים (פנים, הגנת הסביבה), וגם דרך נציגים בכנסת. כאמור, אני מאוד חושש שהימנעות מפתרון העוולה בעת הזו מהווה סכנה. אני חושש שבגלל הסנטימנט הציבורי המצב יידרדר במהרה למשהו שדומה להתרחשות העגומה בניר דוד".
ראש המועצה האזורית חוף הכרמל, אסיף איזק, מסר בתגובה: "אני מברך את שני מיליון המבקרים בחופי האזור, מכפר גלים בצפון ועד לקיסריה בדרום. אני שמח להזמין את כולם להגיע וליהנות מבילוי בחופים הכי יפים בארץ, שעברו בשנתיים האחרונות תהליך הסדרה שבו הושקעו משאבים רבים להסדרת החופים והסביבה הימית: הנגשה, חידוש מתקנים, פיתוח כלכלה מקיימת, דגימת מים ופיקוח, הסדרת לינה, אכיפה ועוד. חופי המועצה האזורית חוף הכרמל פתוחים לכל מי שמבקש לבקר בהם, כולל חוף מעגן מיכאל. אני מבקש מציבור המבקרים לשמור על הסדר והניקיון".
לכל העדכונים - חדשות קיבוץ