סליק של ארגון 'ההגנה' מתקופת המנדט הבריטי בשנות הארבעים של המאה הקודמת ובתוכו מצבור נשק נחשף בדרך מקרה לאחרונה בקיבוץ גבת שבעמק יזרעאל. הממצאים שוכנו בארכיון הקיבוץ.
4 צפייה בגלריה
הסליק בגבת
הסליק בגבת
הסליק בגבת
(צילום: פרטי)
קראו גם:
באותה תקופה התגורר בקיבוץ גבת יצחק נבו ז"ל שהיה מהנדס הפתחים הסודיים של ארגון ההגנה, שתכנן גם את פתח הסליק שנחשף כעת כמו גם סליקים נוספים שהתגלו בעבר בקיבוץ. חברי הקיבוץ קיבלו את הגילוי בהתרגשות רבה וכעת הם מצפים למטיילים שיבואו לפקוד את הקיבוץ, לשמוע ולחוות את הסיפורים מאותה התקופה.
4 צפייה בגלריה
הסליק בגבת
הסליק בגבת
הסליק בגבת
(צילום: פרטי)
הסליק שהוסווה היטב התגלה במקרה בתחומי הרפת של הקיבוץ. רון יזרעאלי, מנהל הרפת והאחראי על פיתוח התיירות בגבת, מספר על השתלשלות האירועים שהובילה לגילויו: "באותם ימים היתה במקום אורווה. רק ברבות השנים נבנתה במקומה רפת פרות ולפני 10 שנים נעשה בה שיפוץ והאבוס הוצא מהחצר. כמנהל הרפת תמיד ידענו שהיה סליק באזור הזה, אבל לא ידענו בדיוק איפה הוא ואף פעם לא חפרנו. לפני כחודש עבר שם טרקטור שעשה כמה תיקונים ודרך על כיסוי הסליק וכך חשף במקרה את פתח הבור של הסליק שהיה כולו מלא באדמה וסחף שנוצרו במשך עשרות השנים".
4 צפייה בגלריה
הסליק בגבת
הסליק בגבת
הסליק בגבת
(צילום: פרטיצילום: פרטי)
יזרעאלי מספר כי גילוי הסליק התקבל בהתרגשות רבה אצל כל חברי הקיבוץ, צעירים וותיקים כאחד. "יוסי גת, רכז הבניין וענף האחזקות שלנו, דואג לכל נושא תיירות ופיתוח הקיבוץ וגם בי הסיפור נגע באופן אישי, כמורה דרך טרי שנכנס לאחרונה לענייני התיירות בגבת ולפיתוח האתרים והמסלולים באזור".
ביום רביעי שעבר, לאחר שהבור נוקה והוצאה מתוכו האדמה, יצא יזרעאלי יחד עם בנו איתמר לחפש מציאות בסליק. "נכנסנו פנימה עם הסנדלים לתוך כל הלכלוך שיש שם והתחלנו לחפור עם ברזלים ולגרד את החול. די מהר גילינו כמה רימונים מתקופת ההגנה עם מרעום בצורת משולש, חשפנו חלק מהם והבנו שאנחנו צריכים להפסיק לחפור בגלל הסיכון. למחרת התקשרנו לחבלני משטרה, התחיל 'טררם' גדול, הגיעו רכבי חבלה וכוחות כיבוי אש שעשו סריקות משמונה בבוקר עד חמש אחר הצהריים ויזמו שני פיצוצים גדולים. כל הקיבוץ התעניין מה קרה".
4 צפייה בגלריה
הסליק בגבת
הסליק בגבת
הסליק בגבת
(צילום: פרטי)
אחרי שהחבלנים סיימו לפנות את הבור יצאו שוב יזרעאלי ובנו בשבת בבוקר לחפש בבור ממצאים נוספים. "קמנו ונכנסנו שוב לבור והתחלנו לחפור ומצאנו כמה דברים מאוד נחמדים, כמו מברשות עם ראש ברזל לניקוי מטולי רימונים. כמו כן מצאנו כידון שהיו מלבישים בזמנו על הרובים ומצאנו עוד ארגז מלא רימונים. לשמחתי לא מצאנו אותו בהתחלה וכשמצאנו אותו עצרנו שוב את החיפושים. שוב באו החבלנים והשמידו הכל והמקום נסגר עד להודעה חדשה מפאת הסכנה".
הסליק ייפתח למבקרים בהמשך?
"כן, כרגע בגבת יש לנו חמישה סליקים שאנחנו מכירים, לא כולם ראויים לביקור בינתיים. אנחנו רוצים לנסות לשחזר בעיקר את הכניסות הסודיות שהיו להם, כמו בסליק הזה שמצאנו שנפתח באמצעות מנגנון ברזל עם ציר שהיה מסתובב. אנחנו בהחלט רוצים להביא תיירים לכאן שיראו ולספר להם את הסיפור. יש לנו בגבת גם תחנת קשר סודית שיש לה דגם מאוד מיוחד של מעלית חשמלית שמוליך אליה".
אף אחד מוותיקי הקיבוץ לא זכר שהיה שם סליק?
"זה היה סיפור אמיתי שהפך לאגדה אורבנית, כולם ידעו ושכחו. אחרי שגילינו הם נזכרו ואמרו 'בטח, זה היה הסליק של האורווה'".
מה מיוחד בגבת שהיו בה כל כך הרבה סליקים?
"גבת היה קיבוץ מרכזי בעיקר בזכות האנשים שחיו בו. באותה תקופה הדמויות המובילות היו חיים גבתי שהיה שר החקלאות ומנהיג רוחני, יצחק נבו שהיה מהנדס הפתחים הסודיים של כל ההגנה ושמוליק רבניצקי שהיה איש העבודה והעשייה. הם היו מוכנים לשעת צרה והיו קשורים להגנה. הם לקחו את האחריות והיוו מקור שסמכו עליו, זו ההשערה שלי".
כל העדכונים - חדשות קיבוץ