להעמיד בשאלה את יסודות הקיום

יובל קומרצ'רו, בן 31 מקיבוץ אורטל, מחנך כיתה ט' ומורה להיסטוריה ותנ"ך בבית הספר 'הר וגיא' בקיבוץ דפנה, שנה רביעית במערכת החינוך.
2 צפייה בגלריה
יובל קומרצ'רו
יובל קומרצ'רו
יובל קומרצ'רו
(צילום: אפי שריר)
קראו גם:
למה דווקא היסטוריה?
"מבחינתי כל דבר שקרה בעבר משפיע על ההווה ועל העתיד. כדי להבין דברים לעומקם כדאי להבין מהיכן הם הגיעו. כשיש הבנה, קל ופשוט יותר להתנהל. מקצוע ההיסטוריה נותן לנו הצצה לדברים שקרו בעבר דרך עיניים של אנשים מתקופות שונות. לנו נותר רק לדמיין איך הם באמת קרו וחשוב יותר, לדעת איך הם מעצבים את חיינו ואיזו משמעות אנו נותנים להם. המקצוע מלמד אותנו חשיבה ביקורתית ולהעמיד בשאלה את יסודות הקיום שלנו, ולכן הוא מרתק אותי".
איש חינוך שהשפיע עליך?
"בשנה השלישית ללימודיי במכללת סמינר הקיבוצים ליוותה אותי בהתנסות המעשית מרצה מדהימה, מורן גאם הכהן, שמעבר ללימודים ראתה אותנו קודם כל כאנשי חינוך ורק אחר כך כמורים למקצועות השונים. תוכן השיעור איננו העיקר, אלא מהות הדברים וסט הערכים שאיתם אני נכנס לכיתה. הרגשה זו מלווה אותי עד היום, ואיתה אני נכנס לכל כיתה ולכל שיעור".
תלמיד מבריק שאתה זוכר?
"התלמיד המבריק ביותר מבחינתי הוא האדם השואל. זה המחפש את 'מאחורי הקלעים' של נושאי הלימוד. האדם המתעניין, שלא מסתפק בי רק כ'ספק ידע', אלא שואל את עצמו את השאלה היפה ביותר - למה? כשאני נשאל שאלה כזו על ידי תלמיד אני נפעם, כיוון שהוא מנסה להבין את המקור של הדברים ולא לקבל הכל כמובן מאליו".
עם איזו דמות היסטורית היית רוצה להיפגש ולמה?
"הייתי שמח לפגוש את מרקו פולו. כשהייתי ילד קטן חלמתי להיות מגלה עולמות. מאז ועד היום אני תר את העולם בחיפוש אחר מקומות נידחים שבהם היו רק מעט אנשים. מבחינתי מגלה העולמות האולטימטיבי הוא מרקו פולו".
מה לדעתך צריך ללמוד במערכת החינוך ולא לומדים?
"כלכלת בית וניהול פיננסי. שני דברים שכל אדם בוגר 'נתקל בהם', אך אין להם מספיק העמקה בגילים הצעירים".
איך אתה, כמורה להיסטוריה, היית מסכם את תקופת הקורונה?
"אני חושב שבראייה היסטורית נסתכל על התקופה הזו, כשתיגמר, כתקופה שהביאה אפשרויות לשינוי מהותי באורחות החיים שלנו, כיצד נראה סדר יום, מה מטרתה של מערכת החינוך, האם הקדמה הטכנולוגית תמיד עוזרת".

תקופה מאתגרת מאוד לכולם

גדעון ריאטי, בן 37 מקיבוץ כפר בלום, מורה להיסטוריה ב'אורט דנציגר'. שנה שישית בבית הספר.
2 צפייה בגלריה
גדעון ריאטי
גדעון ריאטי
גדעון ריאטי
(צילום: אפי שריר)
למה דווקא היסטוריה?
"תמיד התעניינתי בהיסטוריה. בתור ילד אהבתי מאוד את התוכנית 'היה היה'. בתיכון התחברתי מאוד להיסטוריה. כשהתחלתי לעבוד בבית הספר היה לי ברור שאני רוצה ללמד היסטוריה".
איש חינוך שהשפיע עליך?
"דרור רייכנטל ז"ל, שהיה המחנך שלי בעמק החולה. הוא תמיד היה קשוב לתלמידים, תמיד היה בגובה העיניים. אלה דברים שהרשימו אותי מאוד".
תלמיד שאתה זוכר לטובה?
"יש הרבה תלמידים מצוינים, אם היה אפשר הייתי מציין את כל כיתת החינוך שלי. אבל בכל זאת אבחר בתלמיד יוצא דופן בהבנת ההיסטוריה - שוהם
בוזורגי".
עם איזו דמות היסטורית היית רוצה להיפגש ולמה?
"א.ד. גורדון. מבחינתי הוא אחד מגיבורי הציונות שלא תמיד זוכרים. אני מעריך את פועלו ואת תרומתו בבניית הארץ. הוא הגיע לכאן בתקופה מאתגרת והצליח להשאיר חותם. חוץ ממנו הייתי שמח לפגוש את ג'ון לנון, אבל זה כבר סיפור אחר".
מה לדעתך צריך ללמוד במערכת החינוך ולא לומדים?
"יש המון דברים שחשוב ללמד. בתואר הראשון שלי לקחתי קורס מרתק בשם 'ג'נוסייד', קורס שעוסק במקרים שונים של רצח עם בעולם, חוץ מהשואה. לדעתי, תלמידים בישראל צריכים להכיר את האירועים האלה. נוסף על כך חסרים לי שיעורים שעוסקים בזכרון השואה, בעיקר בפן התרבותי/ חברתי. הייתי מלמד את 'אפר ואבק' - כל התקליט של פוליקר, או את להקת 'אל המשורר', ובאופן כללי זיכרון אלטרנטיבי. אלה דברים שמעט נדחקים הצידה בתרבות שלנו היום, וחבל".
איך אתה, כמורה להיסטוריה, היית מסכם את תקופת הקורונה?
"תקופה מאתגרת מאוד לכולם. את התוצאות נגלה רק בעוד כמה שנים. כיום אפשר לסכם את התקופה, בהיבט החינוכי לפחות, שאנחנו פחות מוכנים ללמידה מרחוק. מצד שני, אין זמן טוב מזה לרענן את תוכניות הלימודים".