בשנת 2010 אותר מאגר הגז לווייתן. מאז, כבר שנים שתושבי חוף הכרמל - עם פעילי איכות הסביבה - נאבקים בפרויקט שמובילה חברת נובל אנרג'י ושבמסגרתו הוקמה אסדה במרחק של כעשרה קילומטרים מחוף דור. המחאה שמובילה עמותת התושבים "שומרי הבית" כללה הפגנות בצמתים, פרסומים בתקשורת והגשת תביעות משפטיות ובג"צים - שכולם נדחו.
עם זאת, תושבי חוף הכרמל, ובהם חברי קיבוצים רבים באזור, אינם מתכוונים לעצור, והם מוכנים, כך לדבריהם, להמשיך ולהילחם בסכנות לבריאות שינבעו מהזיהום שתיצור אסדת הגז האמורה להזרים בקרוב מאוד גז לארץ.
1 צפייה בגלריה
צילום: אלעד גרשגורן
צילום: אלעד גרשגורן
צילום: אלעד גרשגורן
בהרצת האסדה תוכנן להתבצע השבוע נישוב גזים (הליך שבו מזרימים גז למתקני הטיפול באסדה במטרה לדחוק את גז החנקן הנמצא כעת בצנרת), העלול להוביל לזיהום אוויר קשה במשך כעשר שעות, זיהום שווה ערך להיקף זיהום של שנה שלמה, לטענת ארגוני הסביבה.
המשרד להגנת הסביבה הודיע לתושבי האזור על ההליך המתוכנן, והודעה זו נתנה את האות להחלטתם לנקוט צעד שהוא שילוב של התגוננות ומחאה: לא רק ללכת על התפנות המונים מהאזור מחשש לפגיעה בבריאות, אלא גם לקחת את כל אותם אנשים להפגין בתל אביב מול משרדי הממשלה.
אלא שמשטר הרוחות אילץ לדחות את הנישוב, והוא נקבע מחדש. בהמשך החודש אמור להתקיים הליך נישוב נוסף. לדברי ארגון "שומרי הבית", הסיכון קיים לכל מי שמתגורר בין חיפה לנתניה, שכן בהליך הנישוב נפלטים חומרים מזהמים ומחוללי תחלואה קשה (בעיקר בנזן) בהיקף אדיר של יותר מארבעים טונות, בעוד שקצב הפליטה השגרתי אמור לעמוד על עשרים טונות בשנה.
"קיבלנו הודעה על דחיית הנישוב, והדבר יצר בלבול גדול, כי אנשים כבר לקחו יום חופש כדי לא להיות באזור, וכי מועצות התלמידים תכננו להשבית את הלימודים", אומר תומר הגלילי (נחשולים), פעיל ב"שומרי הבית" בשנתיים וחצי האחרונות. "אומנם הנישוב נדחה", הוא אומר, "אבל אלפים רבים יעזבו את חוף הכרמל עד יעבור זעם".
מדוע הוחלט על דחיית ההרצה של האסדה? "לדעתי, גם מפעילי האסדה מבינים שמדובר בזיהום מסיבי ומסוכן, שברוח מערבית רגילה יגיע לבתי התושבים. לכן דחו למועד עם רוח מזרחית".
ד"ר אילן טסלר (מעגן מיכאל), גם הוא אחד מ"שומרי הבית", מסביר שהליך זה מביא איתו פליטה של חומרים מסרטנים העלולים להביא לתחלואה ולמחלות נשימה קשות. "זה דומה למה שקורה בחיפה בעקבות שריפת הגזים של בתי הזיקוק", הוא אומר. "הליך הנישוב נועד לנקות את הצנרת של הולכת הגז לקראת הזרמת החומרים האמיתיים, וזה לא נעשה על ידי שריפה שמקטינה את הזיהום. באותן שעות של נישוב מסוכן להישאר באזור, ומכאן נולדה יוזמת הפינוי והמחאה".
על אף שהנושא לא זכה לתהודה רחבה במיוחד בתקשורת, פעילי המאבק מקווים שהציבור יתעורר ויצטרף למחאה.
מהמשרד להגנת הסביבה נמסר בתגובה: "אין כל הנחיות מיוחדות באשר להפסקת פעילות או שינוי בהתנהלות היום־יומית של תושבי האזור, גם לא בעת נישוב האסדה. על פי הערכות כל המומחים, העלייה בריכוזי המזהמים בחוף, אם תהיה, צפויה להיות מינורית ולא מורגשת בהשוואה לאזורים אחרים בארץ.
"המשרד מדגיש כי אין יסוד לאמירות חסרות האחריות הקוראות לתושבים להתפנות עם תחילת הרצת האסדה. אם נגלה בזמן אמת כי מתרחשת עלייה בזיהום האוויר המסכנת אוכלוסייה - לא נאפשר לאסדה להמשיך לפעול.
"גורמי המקצוע במשרד להגנת הסביבה בדקו את הנושא בצורה הקפדנית ביותר, ומהמידע שיש בידינו על פעילות האסדה בעת ההרצה, על הרכב הגזים, על כמויות הגזים שיפלטו ותרחישים מחמירים של ריכוזים ביישובי החוף - ניתן לקבוע כי לא קיים סיכון לתושבי יישובי החוף בכל שלב משלבי ההרצה, כולל בזמן הנישובים.
"ביום הנישוב יתוגברו צוותי המשרד על האסדה ובחוף, כולל בתחנות הניטור. אנו קוראים לציבור להוריד את האפליקציה 'אוויר בסביבה' ולהתעדכן בזמן אמת בתוצאות תחנות הניטור המשקפות את מצב איכות האוויר באזור".
ומה באשר לעמדת המדינה? הן בית המשפט המחוזי והן בית המשפט העליון בחיפה, קבעו שהמניע למאבק הוא מסוג NIMBY (ראשי תיבות באנגלית של "לא בחצר האחורית שלי", Not In My Back Yard).