חנוך אלבלק, חבר בית השיטה וזוכה פרס ישראל כחלק מ"הגבעטרון", הלך היום (רביעי) לעולמו והוא בן 84. אלבלק זכה לחשיפה גדולה ולפרסום בזכות הביצוע הייחודי לפיוט "ונתנה תוקף".
2 צפייה בגלריה
חנוך אלבלק ז"ל (צילום: שרון צור)
חנוך אלבלק ז"ל (צילום: שרון צור)
חנוך אלבלק ז"ל (צילום: שרון צור)
אלבלק נולד בירושלים למשפחה ספרדית, ועל אף שגדל בבית מסורתי - נמשך לספורט ולשירה, שני מוטיבים שאפיינו את חייו. זאת, במקביל להיותו איש משפחה מסור ואדם אהוד מאוד.
ראש המועצה אזורית הגלבוע, עובד נור, ספד לאלבלק: "וקוֹל דְּמָמָה דַקָּה יִשָּׁמַע. ראשו של הגלבוע מורכן בצער, ואנו נפרדים מאיש הזמר העברי, שביטא בצורה מבריקה את רוח העמק. מעשיו, סיפור חייו, אישיותו, ושירתו הם סיפור תולדות היישוב בארץ. לאורכו משובצים ערכי ההתיישבות, המשפחה, העבודה, המורשת ובתוך כל זה - מקום של כבוד רב לרוח. רוח הגלבוע".
(ביצועו של אלבלק ל"ונתנה תוקף")
המוזיקאי מבית השיטה יאיר גיבעון ספד לו: "איש יקר, אהבתי אותו. היה לי הכבוד ללוות אותו בנגינה במהלך השנים. בשנים האחרונות הייתי פוגש בו בקבלות שבת בבית הכנסת בבית השיטה ובחגים. ביום כיפור, בכל שנה, היה מגיע ומחזן בפני הציבור הגדול את 'ונתנה תוקף'. קולו כבר היה שבור וחלש, ויחד עם זאת היה פותח שערי שמיים בכל בוקר ביום הכיפורים. בשנים האחרונות היו מתאספים עשרות אנשים לשמוע אותו ולא היתה נותרת עין אחת יבשה".
דרכו לגדולה
הוא נולד בשנת 1935. לאחר ילדות סוערות בירושלים בתקופת מלחמת השחרור, במהלכה אף איבד את אחיו בקרבות שייח' ג'ראח, הגיע אלבלק בגיל 15 לקיבוץ בית השיטה. הוא הצטרף לקבוצת "אלון", המחזור הראשון של בית הספר המקומי.
ב-1953 התגייס לצנחנים, ושירת כמדריך צניחה וצנחן חופשי בתל נוף שנים רבות. לאחר שחרורו מהצבא נישא לשולה ונולדו חמשת ילדיו - אורלי, מירב, צליל, שאול ומיכל, כולם אוהבי שירה וזמר, וקולם הערב והמיוחד של חנוך וגם של שולה נוכח כבר למעלה מ-60 שנה בכל מסיבה ואירוע בבית השיטה, ואף מעבר לים, תחילה במסגרת להקת ה"אש-קולית", ומאוחר יותר בחבורת הזמר של המדינה - "הגבעטרון", זוכי פרס ישראל (בשנת 2007).
בריאיון לאתר הקיבוץ, סיפר אלבלק כיצד החל לעסוק בשירה: "התחלתי לשיר בגיל 7 במקהלת הילדים של בית הכנסת בירושלים. בערבי שבת תמיד חגגנו כמשפחה ושרנו מזמורים של שבת ולא פעם היו ילדי השכנים מצטרפים אלינו. כאשר הצטרפתי למקהלת הילדים של בית הכנסת התגלה קולי, והייתי סוליסט מקובל על כולם. הייתה גם תוכנית רדיו קבועה ביום שלישי שבה שרתי עם המקהלה כסולן ונהנתי מכך מאוד. תמיד כשחזרתי הביתה אנשי השכונה חיכו לי כדי לספר ששמעו את התוכנית ברדיו".
על אף שנים רבות כזמר, נדמה כי קולו המרטיט של אלבלק נודע בכל הארץ באופן מיוחד מאז הביצוע המצמרר של תפילת "ונתנה תוקף", תפילתו של רבי אמנון ממגנצא, בעיבודו של יאיר רוזנבלום. השיר עובד ליום הזיכרון לחללי בית השיטה, ש-11 מבניו נפלו במלחמת יום הכיפורים.
הרקע ליצירת הלחן החדש וזהות יוצרו - אח שכול, קיבוצניק ממשפחה מסורתית - יחד עם קולו המצמרר, נתפסו כסמל לשילוב המסורת היהודית בתרבות הישראלית.
"ונתנה תוקף", בלחן זה ובביצוע של חנוך אלבלק, מושמע תדירות בתקופה של ראש השנה ויום כיפור, והלחן אף אומץ על ידי חזנים בבתי כנסת רבים. בעשור האחרון, מאז שנחלש וחלה אלבלק, הפיוט הזה אינו מופיע יותר ברפרטואר של הגבעטרון על אף הביקוש הרב להשמעתו.
2 צפייה בגלריה
צילום: מועצה אזורית גלבוע
צילום: מועצה אזורית גלבוע
צילום: מועצה אזורית גלבוע
מעבר לשירה ולהיותו איש משפחה למופת, סיפור חייו של אלבלק, כולל כאמור פרק נרחב בתחום הספורטיבי. כבר עם הגיעו לקיבוץ התגלה כשרונות באתלטיקה הקלה, והוא החל להשתתף באליפויות שונות. בסוף כיתה י"א כבר הספיק לשבור את שיא ישראל בקפיצה לגובה. "החזקתי בשיא הזה לעשרה ימים, כאשר אריק איינשטיין, הוא ולא אחר, שבר אותו מיד אחריי", העיד אלבלק בראיון שהעניק לאתר הקיבוץ.
הוא עצמו אומנם הפסיק להתחרות אחרי הצבא, אולם הוא מעולם לא נטש את אהבתו לספורט. הוא הלך ללמוד את המקצוע בווינגייט וחינך דורות רבים בגלבוע כמורה לספורט.
לפני שנתיים זכה אלבלק לסגור מעגל ולזכות בפרס הוקרה על פועלו רב השנים. זה קרה באופן סימבולי דווקא במהלך משחק כדורסל בין הפועל ירושלים (שבה הספיק לשחק בילדותו) לבין הפועל גליל/גלבוע, הקבוצה הביתית שלו.
יהי זכרו ברוך.