עין הנצי"ב הפך לפני ימים אחדים משיתופי למתחדש, אחרי הצבעה חמישית על שינוי אורחות החיים שמחייב גם שינוי בתקנון הקיבוץ.
3 צפייה בגלריה
"לא היו קרעים ועימותים". עין הנצי"ב, צילום: דוברות עמק המעיינות
"לא היו קרעים ועימותים". עין הנצי"ב, צילום: דוברות עמק המעיינות
"לא היו קרעים ועימותים". עין הנצי"ב, צילום: דוברות עמק המעיינות
140 חברים תמכו בשינוי המוצע כנגד 44 מתנגדים, כשהמאבק שהעסיק את הקיבוץ מחודש אוגוסט 2017 הוכרע על חודם של 12 קולות. כעת נותר רק הקיבוץ הדתי בעמק המעיינות, שדה אליהו, שמקיים אורח חיים שיתופי לנוכח העובדה שגם טירת צבי ושלוחות הפכו לדיפרנציאליים, יחד עם מירב ומעלה גלבוע.
רחל קרן, חברת עין הנצי"ב ומובילת מהלך השינוי בשנים האחרונות, הרחיבה על הגלגולים של התהליך בקיבוצה. "לפני כ-15 שנה עשינו מהלך מקיף של הפרטה, ומאז היתה הפסקה גדולה בהתקדמות של השינוי הדיפרנציאלי", סיפרה קרן.
"לפני חמש שנים הצליח אחד החברים להעביר הצעה לבדיקה של שתי חלופות לשינוי. חצי שנה לאחר מכן נבחר צוות שינוי שכונה 'דרכים' בתמיכה של 80 אחוזים מהחברים. השינוי היה ממש מתבקש כי 20 משפחות לערך, בהן בנים חוזרים, המתינו להחלטה כדי להתקבל ולבנות את ביתם בקיבוץ. את הצוות ליוותה חברת הייעוץ הארגוני מודוס.
3 צפייה בגלריה
היו רגישים. קרן, צילום: אלבום פרטי
היו רגישים. קרן, צילום: אלבום פרטי
היו רגישים. קרן, צילום: אלבום פרטי
"באוגוסט שנה שעברה התקיימה הצבעה ראשונה שבה הושג רוב של 67 אחוזים, קצת יותר משני שליש, בעוד השינוי אמור היה לעבור ב-75 אחוזים. במהלך השנה האחרונה קיימנו עוד שלוש הצבעות שבהן עלה אחוז התמיכה, אבל לא בשיעור הדרוש. היתה פניה גם לרשם האגודות כדי לקבל אישור להורדת אחוז הרוב הקובע, אבל הוא סירב לאשר זאת".
מדוע הצעת השינוי נפלה שוב ושוב בקלפי?
"צריך להבין שלכל אורך הדרך הצהרנו על שינוי רך עם סבסוד גבוה של נושאים כמו חינוך, ביטוח סיעודי, ביטחונות שונים תוך הבטחת פנסיה גבוהה. הוותיקים קיבלו הבטחה להעברת 50 אחוזים מהרנטה שהעבירו עד כה לקיבוץ לתקציבם האישי.
"בנוסף הצענו למי שמעדיף להישאר בשיטה הקודמת שכך יהיה. למרות זאת היו התנגדויות שנבעו מחשש וממידע שלא היה נכון ומדויק. בין ההצבעה הרביעית לחמישית קיימנו מפגשים אישיים עם חברים מכל הגילים, אסיפות הסברה וגם הזמנו את רשם האגודות להסברים על המודל המוצע. לפני כשלושה חדשים הגענו כבר ל-60 אחוזים, והפעם בפער קטן השגנו 76 אחוזים הנדרשים לאישור".
וכל אותו זמן איך היתה האווירה במשק?
"אני עצמי ראש מדרש ומורה לתורה, וככזו מעבירה שיעורים לחברות ולחברים רבים. גם המתנגדים למהלך למדו אצלי ולא הביאו לידי ביטוי את המחלוקת. באסיפות היה קצת סוער, דובר על רמאות וכפייה על קשישים אבל בשגרה לא היו קרע ועימותים.
"המתנגדים קיבלו פתחון פה להציג את הטענות שלהם ואנחנו המשכנו להיות רגישים לדברים. אני מקווה ומאמינה שהשקט חזר לקיבוץ, ושהשינוי יעשה רק טוב לכלל החברים".
מי שהתנגד לשינוי המוצע, ובעיקר לדרך שבה ניסו להשיג אותו, הוא אלחי רוט, חבר הקיבוץ מזה 30 שנה. רוט הודה שבא לקיבוץ כדי לחיות בדרך שיתופית, אבל היום הוא משלים עם החלטת הרוב.
3 צפייה בגלריה
"הדרך מקוממת". רוט, צילום: אלבום משפחתי
"הדרך מקוממת". רוט, צילום: אלבום משפחתי
"הדרך מקוממת". רוט, צילום: אלבום משפחתי
"לשמחתי ישנה הבטחה מפורשת מיו"ר הקיבוץ ידידיה צור שיותר לא תהיה קליטה למעמד של 'חבר תושב', אלא רק של 'חבר מלא'", הסביר רוט. "בנוסף ישיבו כעת לנפגעי הנאצים את כספם שהוחזק במשך שנתיים ונקבע תחת סעיף 'חלוקת פירות ונכסים' תוך ציון היום הקובע. גם הפנסיה המוצעת עלתה ב-1,000 שקלים".
רוט הודה שהקיבוץ נמצא במעמד כלכלי איתן, הן בתחום התעשייה והן בחקלאות, כך שההבטחות להערכתו יקוימו בסבירות גבוהה מאוד. "כולי תקווה שביחד נצא לדרך חדשה עם מבט קדימה לעתיד טוב יותר", הוא סיכם.