רועי חנצ'ינסקי, נער בן 13 מהגליל התחתון, מצא במסגרת טיול שגרתי באזור ציפורי, בסמוך לביתו, נר חרס בן כ-1,900 שנה מהכפר העתיק שיחין. הוא מסר את הנר לאוצרות המדינה, ורשות העתיקות העניקה לו תעודה על אזרחות טובה.
2 צפייה בגלריה
 רועי חנצ'ינסקי עם ד"ר עינת עמבר-ארמון ופרופ' מוטי אביעם
 רועי חנצ'ינסקי עם ד"ר עינת עמבר-ארמון ופרופ' מוטי אביעם
רועי חנצ'ינסקי עם ד"ר עינת עמבר-ארמון ופרופ' מוטי אביעם
(צילום: שרית חנצ'ינסקי)
חנצ'ינסקי יצא לאחרונה לרכיבת אופניים עם חבריו. במסגרת טיולם הגיעו לציפורי ולכפר העתיק שיחין, הסמוך לביתם. בשלב מסוים הוא הביט בשטחים שנחפרו במקום על ידי הארכיאולוגים. לפתע הבחין בחפץ חרס עגול, שכנראה נחשף בעקבות הגשמים - נר שמן עתיק שלם. היה לו ברור שמדובר בממצא חשוב ולכן הוא עטף בזהירות את החפץ והביא אותו הביתה. ביחד עם אמו דיווח על התגלית לרשות העתיקות.
קראו גם:
ההודעה על מציאת הנר הגיעה אל ד"ר עינת עמבר-ערמון, חוקרת נרות שמן ומנהלת תחום חינוך וקהילה ברשות העתיקות במרחב צפון, אשר כחלק ממדיניות רשות העתיקות, לקירוב וחיבור הציבור, החליטה להעניק לרועי ולחבריו, תלמידי כיתה ז' בבי"ס נתיב הושעיה, מפגש כיתתי חגיגי כהוקרה על האזרחות הטובה. למפגש הוזמן פרופ' מוטי אביעם ממכון כנרת לארכיאולוגיה גלילית במכללת כנרת, אשר חופר באתר זה כמה שנים. שניהם העניקו לרועי תעודת הוקרה בשמו של אלי אסקוזידו, מנכ"ל רשות העתיקות על כך שגילה יושר, אחריות ואהבת הארץ.
2 צפייה בגלריה
נר השמן שהתגלה
נר השמן שהתגלה
נר השמן שהתגלה
(צילום: עינת עמבר-ארמון)
במהלך המפגש שמעו התלמידים הצעירים על חשיבות השמירה על הממצאים הקדומים ועל התפתחות נרות השמן. כמו כן שמעו התלמידים את הרצאתו של פרופ' אביעם על חפירתו בשיחין ועל התגליות בחפירה, כחלק מחוויה מעצימה וחיבור של הנערים אל ההיסטוריה והמורשת שלהם.
ד"ר עמבר-ערמון ציינה כי "מדובר בתגלית מיוחדת ומרגשת הן משום שנדיר למצוא כך סתם ביום בהיר נר שלם, מעוטר ומרשים שכזה אך גם משום שנעים להכיר נער בוגר אשר מבין את החשיבות שבמסירת הנר לרשות העתיקות כדי שהציבור כולו יוכל ליהנות ממנו. "רועי הפגין אזרחות למופת בכך שמסר את הנר השלם לטובת המשך המחקר של נרות שיחין", אמרה.
הכפר העתיק שיחין נזכר פעמים רבות במשנה ובתלמוד ככפר של קדרים יהודים הסמוך לציפורי. בשנים האחרונות נערכת חפירה ארכיאולוגית מטעם אוניברסיטת סאמפורד באלאבמה, ארה"ב ומכללת כנרת, בניהולם של פרופ' ג'יימס סטריינג' ופרופ' מוטי אביעם. "זו תגלית ארכיאולוגית חשובה ולא סתם מציאה רגילה", אומר אביעם, "בשיחין מצאנו תגלית נדירה ביותר בארץ, בית מלאכה לתעשיית נרות. הנר שהילד מצא מעוטר בסוג עיטור שכמוהו עוד לא מצאנו".
נר השמן עשוי חרס ומיוצר בשתי תבניות אבן שכמותן נמצאו בחפירה. הנרות שיוצרו בשיחין מעוטרים להפליא, כמו הנר שמצא רועי. הנרות שימשו לתאורה בבתים וגם כנרות שבת, נרות שהודלקו על גבי מנורות שבעה קנים שעמדו בבית הכנסת וגם כמובן כנרות חנוכה, הקרב ובא.
לעדכונים - חדשות הקיבוץ