כחודשיים לאחר שעברה התנועה הקיבוצית אל משכנה החדש ביקום, נחנך ביום ראשון הבית בטקס חגיגי ורב משתתפים, במעמד השר לביטחון פנים וסגן שרת התעשייה והכלכלה. בטקס של חנוכת הבית לקחה חלק גם מזכ"לית הקיבוץ הדתי שרה עברון, שנענתה לבקשתה של סגנית מזכ"ל התנועה הקיבוצית, הדס דניאלי ילין, ויחד החליטו ליצור מזוזה שתבטא את ערכי התנועה, את הרוח הישראלית ואת הרוח היהודית. על המזוזה הוטבע ציטוט משירו של יורם טהר לב ז"ל, אשר נפטר עם תום הכנתה.
3 צפייה בגלריה
מזכ"ל התנועה ניר מאיר והמשנה למזכ"ל הדס דניאלי ילין
מזכ"ל התנועה ניר מאיר והמשנה למזכ"ל הדס דניאלי ילין
מזכ"ל התנועה ניר מאיר והמשנה למזכ"ל הדס דניאלי ילין
(צילום: התנועה הקיבוצית)
רגע לפני שקבעה את המזוזה אל המשקוף, שיתפה עברון בהתרגשות: "המזוזה שקבענו יחד בפתח הבית מסמלת רוח מיוחדת של חיבור ושיתוף פעולה שלנו, אנשי ונשות הקיבוץ הדתי עם שותפותינו ושותפינו, בתנועה ה'אחות הגדולה' התנועה הקיבוצית. סיפורה של המזוזה הזו, מכיל את החיבור. חיבור בין אנשים (נשים) שממנו נולד המזוזה הקונקרטית. הדס דניאלי ילין פנתה אלי, וחשבנו יחד מה חשוב שיהיה על הסף, מה יבטא את ערכי התרבות היהודית ישראלית של הבית הזה? איך זה יבוא לידי ביטוי במזוזה שתביא תנועת הקיבוץ הדתי כשי לאחותה הגדולה ביום חגה? הקמנו צוות קטן לחשיבה ותפעול האירוע".
3 צפייה בגלריה
המזוזה של בית התנועה החדש
המזוזה של בית התנועה החדש
המזוזה של בית התנועה החדש
(צילום: דוברות הקיבוץ הדתי)
קראו גם:
המזוזה עטופה בבית מזוזה מקרמיקה שעיצבה וייצרה יסכה חטב מקיבוץ מעלה גלבוע. על בית המזוזה הוטבעה, כאמור, שורה מכוננת של יורם טהרלב ז"ל, מילים בהן תיאר את שליחות הבית הקיבוצי בו צמח, ועליו כתב כל ימיו: "מי שרעב ימצא אצלנו פת של לחם, מי שעייף ימצא פה צל ומי באר, מי שסוכתו נופלת חרש יכנס בדלת, חרש יכנס ועד עולם יוכל להישאר".
בצירוף מקרים עצוב, בבוקר בו יצאה המזוזה מתנור הקרמיקה, נודע כי טהר לב הלך לעולמו. "אם היה לנו ספק (לא היה) שבחרנו במלים הנכונות, הוא נגוז", הוסיפה עברון. "אני מאחלת לכל שוכני הבית הזה, שתשרה בו הרוח הטובה, רעבים ימצאו בו פת לחם, צמאים ישתו את מימי בארו, ורבים ורבות יחסו בצילו ויזכו להרבות עשייה נמרצת ומעוררת השראה".
(צילום: התנועה הקיבוצית)
מזכ"ל התנועה, ניר מאיר, הודה לכל מי שהגיע ואמר: "ברוכים הבאים לביתנו החדש והמחודש. האנושות נעה בין קוטב הערכים, המסורת וההיסטוריה לקוטב של הקדמה וההתחדשות. לקח לנו הרבה זמן לקבל את ההחלטה הנכונה לצאת מבית של תשע קומות בתל אביב לבית עם קומה אחת במרחב הכפרי. תודה להדס שהוציאה את הרעיון מהכוח אל הפועל בכישרון יוצא דופן. כולכם עכשיו יודעים את הכתובת וביתנו פתוח בפניכם ולרשותכם".
3 צפייה בגלריה
מרדכי הר אבן
מרדכי הר אבן
מרדכי הר אבן
(צילום: אייל אלקלעי)

פרידה מ"הצעיר הנצחי של בית התנועה הישן"

מזכ"לית התנועה דניאלי ילין נפרדה בטקס ממרדכי הר אבן, אב הבית המיתולוגי. "מרדכי, היית יד ימיני בהרבה מאד דברים, אבל בעיקר היית האבא של בית התנועה הקודם. במשך עשרות שנים יצרת מקום שהוא בית לקיבוצים, בית לעשייה החברתית של התנועה, בית לעובדים ולעובדות ובית לפעילים ולפעילות. קשה לתמצת את מה שהיית בשבילנו בכמה מילים, אז רק אומר שאנחנו כבר מתגעגעים".
הר אבן אמר לנוכחים: "הייתי חבר בצוות עובדות ועובדים, פעילות ופעילים, שנתנו אוזן קשבת, רעיונות והדרכה ודאגו לזכויותיהם של חברי הקיבוצים אל מול המדינה. זה לא פשוט לדאוג ל-256 קיבוצים מדן ועד אילות, ולא יכולתי לעשות את מלאכתי בלי אותם עובדים נאמנים של הבית. להתראות בשמחות".
כל העדכונים - חדשות קיבוץ