פקח רשות הטבע והגנים, זיו וידן, תיעד בשבוע שעבר במצלמתו אירוע די נדיר של התגוששות שני ראמים לבנים זכרים ראמים בשמורת הטבע חי־בר יוטבתה.
1 צפייה בגלריה
שני הראמים מתגוששים זה בזה
שני הראמים מתגוששים זה בזה
שני הראמים מתגוששים זה בזה
(צילום: זיו וידן)
קראו גם:
הקרב בין שני הראמים היה על הזכות להיות הזכר השליט (אלפא), שכן כידוע, הזכר השליט נהנה מחסדיהן של הנקבות בעדר ואשר מצליח להותיר חותם בזכות הגנים שהוא משאיר אחריו. הקרב בא לידי ביטוי בכך ששני הזכרים נכנסים למאבק באמצעות הקרניים שלהם. הזכר שמסיים את הקרב כמנצח זוכה למעמד העליון בעדר.
הראם הלבן נחשב לאחד הפרסתנים המרהיבים, בעל חיים מעלה גרה גדול מימדים שנעלם מנופי ישראל בסוף המאה ה־19 והוחזר לראשונה לטבע לפני כעשרים שנה. בזכות התאמתו לתנאי המדבר הקיצוניים, הוא יכול לשרוד ימים רבים מבלי לשתות, והוא תלוי במזונו בעצי השיטה המדבריים המספקים לו גם הנוזלים שהוא צריך. הוא ניזון גם מעלים, פרחים ותרמילים של העצים.
מדובר בבעל חיים חברתי שחי בעדרים של עד עשרה פרטים, הכוללים זכר שליט, כמה נקבות דומיננטיות וצאצאיהם. בכל קבוצת ראמים, הנקבה הדומיננטית היא זו שמכוונת את העדר במשך היום ובמהלך חיפוש מזון. תפקידם של הזכר הדומיננטי ושאר הזכרים האחרים הוא להגן על העדר מפני טורפים.
רשות הטבע והגנים מבצעת השבות לטבע של הראמים מגרעין הרבייה בשמורת הטבע חי־בר יוטבתה. עשרות ראמים הושבו בשנים האחרונות לטבע באזור הערבה והנגב הדרומי, וכיום, נותרו מהם כ־120 פרטים החיים בשמורת החי בר.