לפני כתשע שנים הגיע איתמר מטיאש להתגורר בקיבוץ טירת צבי שבמועצה האזורית עמק המעיינות ומהר מאוד מצא את עצמו מקים במועצה את אגף הצמיחה, שתכליתו היה לתכלל את מאמצי הצמיחה של העמק. התפקיד הזה, אפשר להעריך, בנה אותו לקראת השלב הבא בקריירה הציבורית שלו - לרצות להיות ראש המועצה האזורית של עמק המעיינות.
4 צפייה בגלריה
איתמר מטיאש
איתמר מטיאש
איתמר מטיאש
(צילום: אפי שריר)
"כשהגעתי עם משפחתי לגור בעמק - הרגשנו שהמרחבים, הפשטות, האנשים המגוונים שחיים פה יחד, הקהילתיות הנעימה, ואפילו החום - שנכנס לנו גם ללב - נתנו לנו מייד תחושה שהגענו הביתה", הסביר מטיאש מדוע החליט להפוך לאיש פוליטי ולהתמודד על ראשות המועצה, "יש כאן באיזור שלנו אווירה מיוחדת של ישראל הפשוטה והטובה. במהלך השנים, כחלק מהצוות המוביל של המועצה, למדתי לעומק את 'רוח המקום', את החוזקות ואת האתגרים, ואיך פועלת הנהגה ישרה ואחראית כדי לקדם ולפתח את היישובים ואת רווחת התושבים. במסגרת תפקידי כמנהל אגף צמיחה ובהמשך אגף קהילה, הכרתי לעומק את החוזקות ואת הייחודיות של כל קהילה וקהילה אצלנו בעמק ובהמשך לעשייה הזו, החלטתי להתייצב למשימה הבאה ולעשות עוד למען העמק בתפקיד ראש מועצה".

מאמין בשותפויות

הוא בן 45, נשוי למיטל ואבא לחמישה ילדים. כאמור, הוא ומשפחתו הגיעו לטירת צבי לפני כ־9 שנים מקבוצת יבנה. יש לו תואר ראשון בפקולטה לחקלאות ובעבודה סוציאלית-קהילתית, לאחר שריכז את תחום הנוער והתאהב בנושאי רווחה וקהילה. כמו כן יש לו תואר שני בניהול מלכ"רים וארגונים ללא מטרות רווח.
לפני שהגיע לעמק המעיינות עבד כמנכ"ל של עמותה שעוסקת בתחום של שיקום וטיפול באוכלוסיות בסיכון ועם המעבר לעמק המעיינות הקים את אגף הצמיחה במועצה. בנוסף, לפני מספר חודשים סיים חמש שנים כמפקד גדוד חילוץ בפיקוד העורף בדרגת סגן אלוף.

4 צפייה בגלריה
יורם קרין
יורם קרין
יורם קרין
(צילום: דוברות עמק המעיינות)

ההחלטה של מטיאש להתמודד באה כמובן לאחר שראש המועצה יורם קרין החליט לא להתמודד לקדנצייה נוספת. "יורם, שאני רואה בו גם מנטור וגם כבר חבר, הביא את העמק לתנופת צמיחה מרשימה ביותר", פירגן למי שהיה הבוס שלו, "בתקופת יורם המועצה עברה מסטגנציה ואפילו הגירה שלילית, למועצה שצומחת בהיקפים משמעותיים, לסמל לניהול תקין ובניית מרקם יחסים נכון עם שלל הקהילות המגוונות במועצה והעיר השכנה בית שאן. מהנקודה הזאת, יש עוד לאן להתקדם ולהמשיך לפתח את העמק. למועצה אין היום עצמאות כלכלית. אחתור לשנות את זה. אזום יותר שטחי מסחר, תעשייה ותיירות כדי להגדיל את מקורות ההכנסה כדי להגיע למצב שנהיה פחות תלויים בממשלה".
מה דעתך על המתמודדת מולך נגה גיל בשיא?
"עבדתי עם נגה בעבר במועצה והיא עשתה כמה דברים משמעותיים בחינוך. אני מאחל לה הצלחה בכל תפקיד שהיא תעשה בעתיד".
למה אתה חושב שיש לך היכולת לנהל את המועצה האזורית עמק המעיינות?
"אני חושב שההיכרות העמוקה שלי עם כל יישובי המועצה, עם ההנהגות, עם ממלאי התפקידים והתושבים ימשיכו ללוות אותי גם הלאה. אני מאמין בעבודה בשותפויות רחבות. השותפויות צריכות להיות עם גופים וארגונים מסקטורים שונים, תוך ביסוס רמת אמון גבוהה ותחושת אחריות משותפת. אנשים רתומים, המחוברים למשימה, לארגון ואחד לשני זה מתכון להצלחה".

אינטרס משותף

למועצה האזורית עמק המעיינות יש מספר אתגרים לשנים הבאות כמו האם להמשיך להעביר שטחים מהמועצה להמשך התרחבותה של העיר בית שאן. "פיתוחה של בית שאן הוא גם האינטרס שלנו – תושבי עמק המעיינות. שיתוף הפעולה שכבר קיים בצורה מעוררת השראה עם הנהגת העיר, חייב להימשך ואף להעמיק", הציג מטיאש את עמדתו, "אני מאמין שמעבר לאינטרס משותף יש לנו פה באזור כבר סיפור משותף ולכן רק בשיח פתוח, הבנה אמיתית וקשובה של הצרכים נוכל לפתח את האזור כולו לטובת כלל התושבים. בעמק ובעיר גם יחד".
אתה בעד רחצה נפרדת במעיינות הרבים שברחבי המועצה?
"אני בעד מינימום התערבות ממסדית בתחומים הללו, יחד עם זאת אני מבין שהצורך קיים ויש אוכלוסיות בעמק שמעט מדירות את רגליהם מהמעיינות בשל אמונתם וזה מצער אותי. המעיינות שלנו פתוחים לכלל הקהל הישראלי וזה אתגר לאומי ולא רק מקומי איך חיים בכבוד הדדי תוך מתן מענה לכלל האוכלוסיה".

4 צפייה בגלריה
נגה גיל-בשיא
נגה גיל-בשיא
נגה גיל-בשיא
(צילום: גיל נחושתן)

מה הפתרון שלך למצוקת הקרקעות ביישובים ומחירי הנדל"ן שעולים?
"הקושי האמיתי שקיים כיום הוא בדיור הזמני, מה שמעיד על הצלחה של היישובים והגעת בנים ומצטרפים חדשים לקהילות שלנו. ככלל, בשנים הקרובות למירב יישובי המועצה יש מספיק עתודות קרקע להמשך הצמיחה בהתאם לקצב שמתאים להם. מעבר לכך, מחירי הקרקע באמת עולים, ובמקומות בהם יש חריגה משמעותית, עלינו לנסות ולפעול מול המינהל בכלים הקיימים להקל על כך".

אתגר התשתיות

עמק המעיינות בהחלט התפתח וצמח דמוגרפית, אך מנגד בכול הקשור לתשתיות המצב לא ממש השתנה. תושבי המועצה מרבים להתלונן על מצבים הכבישים ודורשים את הרחבתם, שידרוגם והוספה של מעגלי תנועה. האם למטיאש יש בשורה בנושא? האם הוא מתחייב שהכביש לכיוון כפר רופין ישודרג? מטיאש: "אכן יש לנו, כמו לעוד אזורים פריפריאלים בארץ, אתגר משמעותי בתחום התשתיות באופן כלל ותשתיות התחבורה בפרט. נדרשת פה עבודה רבה מול משרדי הממשלה הרלוונטיים, ובראשם משרד התחבורה וחברת נתיבי ישראל. מיפינו שלושה צמתים שרמת הסיכון בהם גבוהה ומיידית – הכניסה לבית ספר רימון-מסילות, הכניסה לניר דוד וצומת שדה אליהו. התחושה היא שהמדינה מחכה לאסון בכדי לקדם מענים, וזה נורא שזה כך. עלינו לפעול בכל הכלים מול הגורמים השונים בכדי לצמצם למינימום את הסיכון ולקדם פתרונות משמעותיים".
האם יש מקום לבנות מלון באחד מיישובי המועצה כדי לחזק את התיירות?
"אין ספק שפוטנציאל התיירותי שקיים בעמק לא קרוב למיצוי. יש מקום להגדיל בצורה משמעותית את מצאי ואפשרויות הלינה בעמק. עם ישראל מגיע לטייל בעמק הנפלא שלנו, וחובה עלינו למנף זאת גם ליתרון כלכלי – תיירותי ליישובים ולתושבים בהכנסות וממקוות תעסוקה. האם דווקא מלון זה הפיתרון הכי נכון – זאת שאלה מקצועית שתיבחן אל מול התב"עות הקיימות ופוטינציאל המבקרים".
איזו בשורה יש לך לתיירן הקטן במועצה. איך תשנה בכלל את היחס לתיירות?
"אני מתכוון להקים מחלקת תיירות ושטחים פתוחים, שתעסוק במיפוי ומינוף היתרונות היחסיים שיש לנו כאן באזור, יחד עם הגופים האזוריים. הקמתי לפני 3 שנים את מעברים מעיינות כנרת, עם צוות נהדר שמלווה עסקים קטנים ובינוניים, וחשוב אף להרחיב את הפעילות בין היתר לתיירנים העצמאיים והבינוניים שפועלים כבר היום במרחב".

מצוקת בריאות

החינוך בעמק המעיינות נחשב לטוב עם מנהלות ומנהלים מצוינים ועם צוותי חינוך והוראה מקצועיים, מסורים ומחוייבים. מה בכל זאת ישנה מטיאש? זו ההבטחה שלו: "אם אבחר נפעל להגדלת אפשרויות הבחירה במסלולים ותוכניות חינוך פורמאליות, חיזוק וביסוס מערכות חינוך חברתיות בכלל היישובים וכמובן חיזוק החיבור הנדרש בין שתי מערכות אלו. נידרש גם לתחום החינוך בגיל הרך, הן בהיבטי הכשרה והגדלת כח האדם למערכות היישוביות לצד החיבור המתחייב למערכות החברתיות והבית ספריות. אנחנו מעוניינים לקדם תוכניות מצויינות והעשרה לצד מענים לילדים עם צרכים ייחודיים שלא בהכרח תמיד משתלבים במערכות הרגילות, וכמובן לשאוף להרחבת המענים לילדים עם צרכים מיוחדים. את כל התוכניות הללו נקדם יחד עם נשות ואנשי החינוך מהמערכות, הנהגות ההורים שקולם מאוד חשוב פה ונציגי מערכות החינוך ביישובים".

4 צפייה בגלריה
איתמר מטיאש
איתמר מטיאש
איתמר מטיאש
(צילום: אפי שריר)
קראו גם:

התושבים מתלוננים על שירותי רפואה לקויים. מה יש לך להגיד להם?
"אנחנו סובלים מרפואה פחות נגישה, פחות מגוונת והתורים לרפואת מומחים ארוכים. בהחלט אתמוך בהקמת חדר מיון קדמי בבית שאן אם זה ייתן מענה מהיר לתושבים. בתוך כך, מיד לאחר הבחירות, אם אבחר, אמנה ממונה בריאות מועצתי כי יש לנו מה לפעול מול מערכות הבריאות השונות – קופות החולים ובתי החולים הקרובים. אנחנו צריכים למנף את הגודל שלנו, יחד עם בית שאן אדרוש הרחבת והגדלת המענים הרפואיים למרפאות היישוביות ולאזור. זהו אתגר גדול, אבל אני בטוח שנוכל לשפר גם פה את המענים. כשהייתי בתפקיד, מחלקת הרווחה קידמה פגישות של נציגי היישובים עם נציגי כללית. יש להרחיב ולהעמיק את הפעילות החשובה הזאת".
לגיל השלישי הצעיר אין מקומות עבודה, מה הפתרון שלך?
"חשוב להבין, הצרכים של הגילאים הקרויים שלישי ורביעי, נהיים מאוד מגוונים. הן בהיבטי תעסוקה והתנדבות ועד מענים טיפוליים, סיעודיים בתוך ומחוץ לבית. אחת הפעולות הנדרשות היא ליווי האנשים עוד בטרם הגיעם לגילאים הללו, לחשוב ולפתח קריירה ותעסוקה מותאמת, אשר תספק אתגר, עניין ומשמעות. אני מתכוון לדרוש מכלל מחלקות המועצה, לפתח שרותים ומענים לאוכלוסיה חשובה זו, אשר מהווה כבר היום קרוב ל 20% מאוכלוסיית העמק".
יש לך בשורה בכל הקשור להקמת תעשיית הייטק בעמק?
"על פי סקר שערכנו כשהייתי במועצה, ראינו שאכן בעמק יש לא מעט אנשים שעוסקים בתעשיית ההייטק, והיינו רוצים למשוך גם נוספים. תעשיית ההייטק מורכבת ממגוון רחב של התמחויות וזה לא מענה גנרי אחיד. כמובן שהיינו רוצים ואף נפעל למשוך אלינו מרכזי פיתוח ותוכנה".