מוזיאון 'מזרע הקטנה' בקיבוץ מזרע מציין בימים אלה 40 שנה להקמתו. המוזיאון מציג את עברה המפואר של התנועה הקיבוצית ושל קיבוץ מזרע אך עתידו של המוזיאון אינו ברור. חבר הקיבוץ פיני שיבולי (87), מייסדו ומנהלו של המוזיאון, חושש כי לא יהיה מי שייקח ממנו את המושכות לאחר שיפרוש.
2 צפייה בגלריה
פיני שיבולי
פיני שיבולי
פיני שיבולי
( צילום: שרון צור)
קראו גם:
"החשש שלי שכאשר אני אגמור את העבודה, חברי מזרע לא ירצו להמשיך להחזיק את המוזיאון", אמר השבוע. "למרות שאני יודע שיש הרבה מאוד שירצו את המשך הפעלתו, אני חושש מאוד שזה לא מה שיקרה".
המוזיאון שממוקם במבנה הרפת הישנה של הקיבוץ מציג את חיי היומיום של הקיבוץ באמצעות חפצים אותם אגר שיבולי במהלך השנים. "מאז שאני זוכר את עצמי כילד מאוד אהבתי לאסוף ולאגור דברים", מספר שיבולי, "כאשר בגרתי וניסיתי לחשוב מה הניע אותי לזה הגעתי למסקנה שבעצם מאחורי כל חפץ יש סיפור וזה מה שמעניין אותי".
2 צפייה בגלריה
מראה כללי של המוזיאון
מראה כללי של המוזיאון
מראה כללי של המוזיאון
( צילום: שרון צור)
מיקומו הייחודי של המוזיאון במבנה הרפת הוא מעין קפסולת זמן המציגה לצד הצילומים המוצגים באולם המוזיאון את העבר המפואר וההיסטוריה של מייסדי הקיבוץ מאז עלייתם לקרקע לפני יותר מ־90 שנה.
החפצים המוצגים במקום כוללים בין היתר עגלה שנסעה בשדות המשק עם רתמות הסוסים לצדה, מכונת בטון ישנה, כלי חקלאות לצד כדי חלב וציוד חליבה ישן. "ראיתי שכל הסיפור של הקמתה של מזרע מקופל כולו בחפצים שכבר הולכים ונעלמים. אספתי אותם ובשלב מסוים הצגתי אותם והם נשארו. המוזיאון מציג את תולדות מזרע דרך חפצים, ובמילה אחרת ציונות", ציין.
עכשיו חשוב לשיבולי להמשיך ולשמר את המורשת של הקיבוץ: "אם למזרע חשוב לשמר את עתידה היא צריכה גם לדעת את עברה לכן חשוב שהמוזיאון ימשיך להתקיים. כל עוד אני יכול להועיל אני אמשיך לתפקד. בשלב מסוים כמובן היכולות שלי תרדנה ואז יגיע רגע האמת".