תוכנית מקסימה יצאה לדרך בקיבוץ פלך: ילדי גני טרום חובה שמשתייכים לקיבוצים פלך, תובל ולכפר דיר אל אסד יוצרים חיים משותפים כבר מגיל צעיר. זאת במסגרת יוזמת "ג'אר (שכן) ביער" שפותחה על ידי הצוות החינוכי, וכעת מקבלת את תמיכת הקרן לעידוד יוזמות חינוכיות במיזם משותף עם משרד החינוך.
2 צפייה בגלריה
יוזמת שכן ביער
יוזמת שכן ביער
יוזמת שכן ביער
(צילום: שירין סבאג)
הילדים, בגילאי 5-3, מקיימים פעילות משותפת במרחב היער בקיבוץ פלך, לומדים להתגבר על פערי השפה ולבנות גשר אל האחר. הגננות חוה בר-און מקיבוץ תובל ושירין סבאג מפקיעין שעובדת בדיר אל אסד, הם אלה שמובילות את הפעילות.
קראו גם:
בר-און, יזמת בוגרת של הקרן לעידוד יוזמות חינוכיות, שהקימה יחד עם הצוות החינוכי ספריה ביער, המשיכה עם היוזמה הזו ומספרת: "מטרת המיזם היא לקרב בין שכנים מתרבויות שונות, ולשם כך בנינו וטיפחנו יחדיו יש עבודות נייר, נגרות, נדנדות ודברים שמתחלפים לפי העונות". בראון מציינת כי מי שמלווה את המיזם הוא שחף פטישי, איש חינוך מקיבוץ פלך שדובר ערבית.
"לקחנו מספר שירים, תרגמנו אותם לעברית ולערבית ואנחנו שרים אותם ביחד, כשכל מפגש מסתכם בסיפור שאנחנו מספרים בשתי השפות. בסוף כשמסתכלים מהצד על הפעילות ביער אף אחד לא יכול להבדיל בין יהודי לערבי וגם פערי השפה לא מורגשים".
"היה חשוב לנו שהמפגשים לא יתקיימו בתוך הגן שלי או בגן בדיר אל אסד, אלא דווקא במקום ניטראלי עם ערך סביבתי. ביער הכללים שווים לכולם אף אחד לא מרגיש אורח ואף אחד לא מרגיש עליונות כלפי האחר". בנוסף היא מציינת שהיה חשוב לצוות החינוכי לערב גם את הורי הילדים בשני הגנים", מסבירה בר און.
"ההורים שותפים משמעותיים במיזם וזה מעצים גם אותם, כי פעמים רבות הקשרים בין ההורים נרקמים בגלל החיבור בין הילדים".
2 צפייה בגלריה
יוזמת שכן ביער
יוזמת שכן ביער
יוזמת שכן ביער
(צילום: שירין סבאג)
"הילדים שמעו שאנחנו נוסעים לפלך הם התרגשו מאוד", הוסיפה הגננת שירין. "הילדים החדשים עדיין לא הכירו את היער והנסיעה הייתה משמעותית עבורם. הילדים תקשרו ביניהם באמצעות שפת גוף ואם הם רצו משהו מסוים אז היו פונים אלי ואל חוה, אבל לרוב הם לא נזקקו לעזרתנו.
בניגוד אלינו המבוגרים, ילדים יודעים לתקשר ביניהם מצוין בלי סטראוטיפים ודעות קדומות. כדי להקל על ההורים בגן של חוה, בנינו מילון למילים שלמדו הילדים. ההורים מדיר אל אסד מרוצים מאוד מהמפגשים ולא מוכנים לוותר עליהם, במיוחד לאחר התקופה המתוחה שעברנו".
מועצת דיר אל אסד תומכת ביוזמה והשקיעה בהסעת הילדים אל היער פעם בשבועיים וחיזוק הצוות בכל דרך אפשרית כדי להעמיק את שיתוף הפעולה והקרבה בין האוכלוסיות. שחף פטישי, שמוביל את הפעילות ביחד עם הגננות:" "הידע הבסיסי שלי בערבית הפך אותי לאיש צוות רלוונטי בשני הגנים וזה נתן להם תחושת בית".
בקרן לעידוד יוזמות חינוכיות ציינו כי בקרוב צפויה היוזמה להתרחב לשני גנים הנמצאים ברהט והיישוב הקהילתי מבועים שבצפון הנגב.
לעדכונים - חדשות הקיבוץ