יותם מינץ // "נוכחותו ודמותו הם מקור השראה לצעירים בקיבוץ"
5 צפייה בגלריה
יותם מינץ
יותם מינץ
יותם מינץ
(צילום: אלבום פרטי)

  • גיל: 30
  • קיבוץ: רבדים
  • תפקיד: מנהל מתחם חברתי קהילתי לצעירים ברבדים, ומדריך נעורים י'-י"ב
  • מצב משפחתי: רווק
את יותם הכרתי עוד בילדותי בקיבוץ. כבר בגיל צעיר הוא ניחן ביכולות הובלה והנהגה, יכולות שהלכו והשתכללו עם השנים. לאחר השירות הצבאי חזר יותם לקיבוץ וניגש להגשים חלום ישן - פתיחת פאב קיבוצי. מטרתו הייתה ליצור מוקד חברתי לצעירי הקיבוץ לבילויים ולתרבות.
כבר בשלבי הקמת הפרויקט נראָה שהרעיון מתחיל לקרום עור וגידים, והעבודה כולה נעשתה בידי צעירי הקיבוץ שהגיעו בהתנדבות מלאה. כיום, לאחר המעבר למקום חדש וכמה שדרוגים שנעשו ועדיין נעשים, ניתן לומר שהחזון כמעט והושלם (כי בכל זאת, העבודה אף פעם לא נגמרת).
הפאב משמש מקום מפגש מרכזי לכלל הקיבוץ, והוא מוחזק ומופעל בעיקר על ידי צעירי הקיבוץ. כל זאת ללא תשלום משכורת כלל. מבלי לשים לב הפך המקום למערכת שלמה של ליווי צעירים, פיתוח מיומנויות טכניות, עיסוק בספורט, העצמה אישית, תרבות ופנאי. מתחם הפאב הוא במה ליצירות ולרעיונות של צעירי הקיבוץ, החל בהקמת פרויקטים והפקות, מחגים, אירועים ומסיבות שונות, ועד סדנה ליצירה ולבנייה בסביבה בטוחה ומאפשרת, שימוש בכלי עבודה שונים, מִחזור ועוד.
יותם הוביל שינוי נוסף - בוועדת צעירים. הוועדה שהוקמה ב־2010 עסקה רבות במציאת פתרונות דיור מוזלים לצעירים בקיבוץ ובחלוקת שי בימי הולדת. כיום, עם כניסתו של יותם לריכוז הוועדה, היא עברה לעיסוק רחב יותר ומדברת בראש ובראשונה על יצירת תחושת השייכות של הצעירים לנעשה בקיבוץ ובאזור, מקדמת מקומות תעסוקה ותנאים משופרים לצעירי הקיבוץ, מקדמת פתרונות דיור בהתאם לצרכים העולים מהצעירים בקיבוץ, מקדמת תרבות מקומית ומנגישה אירועים אזוריים, עוקבת ומלווה כל צעיר וצעירה בשלבים המשמעותיים בחייהם תוך כדי מתן מענה חברתי ובהתאם לצורך - גם כלכלי ונפשי.
שילוב הכוחות בין הפאב לוועדה יצר מצב שבו קיים המשך ישיר למערכת החינוך החברתית ברבדים. יותם מתפקד הלכה למעשה כמדריך לצעירי הקיבוץ, תומך בהם, מסייע להם ומשמש אוזן קשבת לכל צעיר וצעירה בקיבוץ. לבסוף הכיר הקיבוץ בחיבור זה בכך שהכניס את ועדת צעירים תחת אשכול חינוך, עם החינוך החברתי ועם מערכת הגיל הרך.
הסתכלות אישית
בתחילת שנת הלימודים (בספטמבר 2019) החל יותם לעבוד כמדריך נעורים של השכבה הבוגרת (י'-י"ב). הוא נחשף לצדדים המקצועיים הכרוכים בליווי הצעירים והנערים. חיבור זה יצר רצף חינוכי לעשייה ולתהליכים חברתיים ואישיים שעוברים הצעירים בקיבוץ כקבוצה גדולה, כקבוצות קטנות וכפרטים.
ניכר כי עשייתו של יותם נעשית במסירות רבה, תוך כדי הסתכלות אישית על כל צעיר, צעירה, נער ונערה. יותם מלווה את הצעירים ותומך בהם בזמני משבר ובזמנים טובים יותר. נוכחותו ודמותו הם מקור השראה לצעירים ולבוגרים ממנו במעגלי הקהילה השונים.
נראה שעתידו של יותם עוד לפניו. אני מקווה שבשלב מסוים הוא יבחר לקחת תפקיד הובלה מרכזי בקיבוץ. היכולת שלו להוביל ולקדם משימות טכניות וחברתיות היא ברמה גבוהה ונעשית בצורה עניינית ובה בעת ברגישות רבה לאדם הנמצא מולו.
נראה שזה רק עניין של זמן עד שיותם יבחר להשפיע ולקחת חלק משמעותי המשפיע על מעגלים נוספים בזירה המקומית, המועצתית, התנועתית ועם קצת הכוונה - גם ברמה הארצית.
כתב: מתן ליבנה, מנהל חינוך חברתי קיבוץ רבדים
=======================

5 צפייה בגלריה
לימור יעקב ספראי
לימור יעקב ספראי
לימור יעקב ספראי
(צילום: אלבום פרטי)
לימור יעקב–ספראי // "אשת חינוך המאמינה במעורבות חברתית"
  • גיל: 38
  • קיבוץ: מעלה גלבוע
  • תפקיד: מנהלת אגף החינוך במועצה האזורית הגליל התחתון
  • מצב משפחתי: נשואה ואם לארבעה
לימור עבדה בתפקידי חינוך שונים ומגוונים בקיבוצה מעלה גלבוע, וכן הייתה שותפה בהקמה ובניהול של מדרשת תורה ועבודה (זרוע חינוכית־ערכית של תנועת הקיבוץ הדתי). לאחר מכן מילאה תפקידי חינוך שונים במזכירות הקיבוץ הדתי, ובין השאר ניהלה את מחלקת חינוך וצעירים במשך שמונה שנים, עד השנה שעברה.
בתקופה זו תרמה לימור רבות לעיצוב התפיסה החינוכית, לחניכת צוותי החינוך ביישובי התנועה, לחינוך הנוער ולתוכניות הצעירים. כמו כן הייתה שותפה לנושאים שונים הקשורים לתפיסת התפקיד של התנועה.
במסגרת זו הייתה לימור אחראית לא רק לפעילות ולעשייה בשטח, אלא גם לתכנון ולפיתוח של תוכניות חינוכיות שונות לילדים, לנוער ולצעירים, וכן להפעלה של תוכניות מורכבות להשתלמויות צוותים. בשנים האחרונות פעלה לימור גם בתחום הנחיית מנהלי החינוך וצוות החינוך.
עמידה על עקרונות
לימור מצטיינת בראייה למרחוק, בתכנון על פי חזון, בהצבת יעדים וביצירת תוכניות מגוונות וחדשניות תוך כדי עידוד שותפויות.
גם ביכולת הביצוע - בצד התפעולי, בניהול ובהפקה של כנסים, של סמינרים ושל פעילויות חינוכיות שונות - ניכרת היכולת המיוחדת של לימור.
תקופת מה נדרשה לימור להפעיל צוות עובדים בעצימויות שונות ובמורכבות רבה, בעיקר בנושאי תכנון והוצאה אל הפועל של כנסים וסמינרים, שבהם גדל משמעותית מספר המשתתפים. היא עשתה זאת בהצלחה מרובה.
ללימור יש הבנה והיכרות טובה של אופי הקהילות הקיבוציות והיישובים הכפריים ואתגריהם, ובשנים האחרונות למדה את היישובים השונים גם בפריסה ארצית רחבה יותר.
לימור מצטיינת בייחוד ביכולת ההבעה בעל פה ובכתב, בעמידה על עקרונותיה, על ערכיה ועל דעותיה, ומתוך כך תרמה לפורומים השונים במסגרות חשיבה, דיון, תכנון והפקת לקחים.
היכולות האישיות הגבוהות משתלבות היטב גם בעבודת הצוות, ובכך היא משפיעה לטובה על איכות הצוותים שבתוכם היא פעילה.
כחלק מהיותה אשת חינוך המאמינה במעורבות חברתית, היא לא רק מחנכת לכך אלא גם פועלת ועושה. לימור חברת מליאה במועצה שבה היא מתגוררת, וגם חברת דירקטוריון בחברה הכלכלית שלה. היא חברת הוועד המנהל של בית לוחמי הגטאות, חברת ועדת ההיגוי של פורום דב לאוטמן, חברה בקואליציה הדתית למיגור הזנות, שותפה בקבוצות שונות לחיבורים בחברה הישראלית ועוד.
עשייתה החברתית משקפת את דרכה החינוכית, המאמינה בשוויון, בשותפות, בקהילתיות ובתרומה לחברה.
בשנה האחרונה נבחרה לימור לתפקיד מנהלת אגף החינוך במועצה האזורית הגליל התחתון, ובכך היא מתרחבת לתחומים משמעותיים חדשים, ליישובים בעלי מאפיינים מגוונים יותר, לניהול ולארגון בהיקפים חדשים ולעיסוק בתחום החינוך הפורמלי נוסף על החינוך החברתי־קהילתי.
כתב: אמיתי פורת, כפר עציון, מזכ"ל הקיבוץ הדתי
=======================

5 צפייה בגלריה
יובל אופק שני
יובל אופק שני
יובל אופק שני
(צילום: אלבום פרטי)
יובל אופק–שני // "שותף לשינוי דרמטי בתפיסת הכלכלה"
  • גיל: 38
  • קיבוץ: פלך (בן הזורע)
  • תפקיד: מרצה באוניברסיטת חיפה ובמכללת תל־חי
  • מצב משפחתי: נשוי ואב לבת
לא בכל יום נופלת בחיקו של אדם הזכות לכתוב בשבחו של אדם אחר. לא בכל יום האדם הזה משלב בצורה מופלאה כל כך בין מקצועיות, הומור, חברות, הורות שוויונית וניצוצות של גאונות. לכן אני חש בר מזל על שזכיתי לכתוב בשבחו של יובל אופק־שני.
עוד בילדותו בקיבוץ הזורע, ונעוריו במוסד החינוכי שומריה, התבלט יובל בעשיה חברתית ענפה שלא באה על חשבון הצטיינות בלימודים. אין זה מפתיע אפוא שאחרי שנת שירות בתנועת השומר הצעיר ושירות צבאי ב־8200 בחר יובל במסלול הערכי, ובמקום לקדם קריירה עם שכר נאה בצידה, בחר להיות רכז אזור בשומר הצעיר.
כסטודנט צעיר לכלכלה יִסד את פורום הסטודנטים לכלכלה - ארגון סטודנטים הקורא לשינוי בלימודי הכלכלה. הקריאה שהתחילה כאקט ערכי ברוח הילד המצביע על כך שהמלך עירום, הפכה עם השנים לתוכנית עבודה. בעבודת התואר השני שלו הראה יובל את הנזקים לצרכן שהביאה עימה הסרת פיקוח המחירים על מוצרי החלב בשנות ה־2000, ובימים אלו הוא מסיים את עבודת הדוקטור שלו בכלכלה, שם הוא חוקר את השלכותיהם של מבחני מיצ"ב ופיז"ה. במקביל למחקר שותף יובל לשינוי דרמטי של תוכנית הלימודים בקורס מבוא לכלכלה, שינוי שהוא מיישם באוניברסיטת חיפה ובמכללת תל־חי.
לצד עבודתו האקדמית משמש יובל גם כחוקר מדיניות כלכלית בקרן ברל כצנלסון. אני בטוח שבתוך שנים מספר הוא ישלב בין מחקרי מדיניות ומחקרים אקדמיים כחבר סגל במחלקה לכלכלה באחת האוניברסיטאות.
גאווה גדולה
לאורך השנים, לצד המסלול האקדמי, עסק יובל בכמה תפקידים, לרבות כתב כלכלי של עיתון "הדף הירוק", ריכוז המשק של קיבוץ פלך והובלת ההקמה של הבנק הקואופרטיבי הראשון ("אופק"). יובל גם התנדב לשבת בהנהלה הכלכלית של פלך, בהנהלה הציבורית של השומר הצעיר ובוועדת הכספים של ארגון "כוח לעובדים". כיום הוא משמש בתפקיד יו"ר הרפת המשותפת לקיבוצים פלך ואילון.
לקיבוץ פלך הוא הגיע בראשית בעשור השני של שנות האלפיים בזמן שהקיבוץ היה בתקופת ההתבססות הראשונית שלו. יובל היה חלק מוביל מקבוצת מתיישבים נחושה שהחליטה ליצור קיבוץ קבוצות של המאה ה־21. זמן קצר לאחר הגעתו לקיבוץ, היה לרכז המשק הראשון של הקיבוץ המגיע מתוך הקיבוץ ולא כשכיר מבחוץ. במהלך עבודתו כרכז משק פיתח את המשק החקלאי ואת הפעילות המשימתית באמצעות הקמת עמותה הפועלת בקיבוץ לשינוי חברתי.
ואם אין די בכל מה שנכתב עד כה, יובל עושה את כל זאת תוך כדי שהוא מגדל לתפארת ובאופן שוויוני את איילה בתו עם דפנה שני־אופק, מזכירת הקיבוץ, אומנית וחברת ההנהלה הציבורית של ארגון כוח לעובדים.
ברמה החברתית, יובל מקפיד להשתתף באופן קבוע כשחקן זוטר במחזמר השנתי של פלך, כזמר בהרכבים הקיבוציים השונים, והוא אף מחזיק בתואר החומוסאי ומבשל הקפה הראשי של פלך. הבעיה היחידה עם חבר כמו יובל היא שבצד הגאווה הגדולה תמיד קשה שלא לקנא בו.
מה נשאר לנו? רק לאחל שימשיך בעשייה במלוא המרץ, שיהפוך את העולם (ואת הקיבוץ) למקום טוב יותר וכמובן - חזק ואמץ.
כתב: עומר מגל־שמיר, פלך
====================

5 צפייה בגלריה
אלון קוברסקי
אלון קוברסקי
אלון קוברסקי
(צילום: אלבום פרטי)
אלון קוברסקי // "ליקט את העוולות שנשכחו מהלב והביא את בעליהן לקדמת הבמה"
  • גיל: 32
  • קיבוץ: שובל
  • תפקיד: מנהל תחום ליווי כלכלי באגף יישובים במועצה האזורית בני שמעון. עד לאחרונה היה היועץ והדובר של איציק שמולי ושל איתן ברושי
  • מצב משפחתי: נשוי ואב לבת
הפוליטיקה הישראלית איננה מקום פשוט, אך אין בלתה. במציאות שבה ניצבת ישראל על פרשת דרכים, מעניקה הבחירה הדמוקרטית לכל אחד מאיתנו, חברי הכנסת, מפתח זהב להשפעה על עתידה ועל מהותה. דווקא במציאות מרובת עוולות ואתגרים, יש הכרח בחבורה לוחמנית הדבקה בישראל כפי שנרצה לראותה: דמוקרטיה ליברלית שוחרת שלום ושוויון, עם גבולות קבע ועם מצפן חברתי.
ואני זכיתי שבשעה חשובה כל כך שימש אלון קוברסקי בתפקיד היועץ הקרוב שלי ולעיתים קרובות גם הכוח המניע שמאחורי פעילותי הציבורית. בתקופה כה קצרה הצלחנו יחד לגעת באנשים רבים כל כך ולשנות בעבורם את נסיבות חייהם: מענקי חימום לקשישים עניים; תרופות מצילות חיים לילדים חולים; קורת גג לחיילים בודדים; שילוב בתעסוקה לאנשים עם צרכים מיוחדים - תמיד היינו שם במאבקים שנראו בהתחלה חסרי סיכוי והסתיימו בחיוך גדול שהחליף מבט מיואש.
להזיז הרים
בכל אלה הצליח אלון ללקט מהחצר האחורית בזו אחר זו, באופן נחוש וסיזיפי, את העוולות שהתרחקו מן העין ונשכחו מן הלב ולהביא לקדמת הבמה את סיפור בעליהן. כן, אלון לימד אותי לראות בתקשורת לא רק אמצעי להעברת מסרים כי אם כלי לשינוי חברתי שבאמצעותו אפשר גם להזיז הרים.
ואנחנו הצלחנו בכך. עשרות חוקים ומהלכים דרמטיים בכנסת לצד שלל אותות ופרסים שייכים לצוות המופלא הזה שלי, ובראשו אלון, שמדי יום ביומו היה קם להסתערות מחודשת על הדברים שבהם אנו מאמינים. וגם בהקשר ההתיישבותי, כנציג צעיר של המרחב הכפרי, אלון דחף והאיץ בכולנו ללמוד ולפעול במרץ למען החקלאים והמתיישבים בקיבוצים ובמושבים, מתוך הבנת חשיבותם למפעל הציוני, לביטחון במובנו הרחב ולשגשוג הכלכלי במדינתנו הריבונית.
וזכינו יחד לחלוק באותו זמן בערך את הניצחון הגדול ביותר שיש לחיים להציע - ילדים. מאור שלו ונבו שלי לא רק העניקו לנו טעם מתוק יותר לחיים, אלא גם הכניסו בהם יותר דחף להיאבק על העולם שנעביר להם ולאחרים. דמוקרטיה, שוויון, סולידריות ושלום איבדו מהמופשטות שלהם, ודרך הפגנות, כנסים, נאומים וחקיקות יצקנו למאבק עליהם תכנים יום־יומיים.
אומנם אני החזקתי בגביעים ונקראתי אל הפודיום כדי לקבל תשואות, אבל אלון תמיד היה שם איתי: מקצוען, מוכשר, ערכי ונחוש - והוא שגרם לדברים לקרות. לא בכדי נשמרו אצלי בנייד הישגיו התקשורתיים העצומים לצד מכתבי התודה מאזרחים רבים, וזאת כדי להזכיר לעצמי יום־יום שזכיתי, וזכתה גם החברה הישראלית כולה, שאנשים כמו אלון הם הכוח המסייע של נבחרי הציבור שלה.
אלון נבחר ל״משפיעים״ בזכות רבה, וזוהי רק תחילת הדרך שלו. דווקא כשהכרעות חשובות כל כך עתידות להתקבל כאן, יש צורך בעוד ועוד צעירים מוכשרים וערכיים, בני ובנות הכפר והעיר, שיפרצו כמוהו את חומת הבטון וייכנסו אל מעגלי ההשפעה. כולנו נרוויח מכך.
כתב: ח"כ איציק שמולי, יו"ר סיעת העבודה
=======================

5 צפייה בגלריה
הילה ברקן
הילה ברקן
הילה ברקן
(צילום: ארז ביט)
הילה ברקן // "מנהיגות סוחפת, כושר ביצוע מרשים וערכים נעלים"
  • גיל: 38
  • קיבוץ: אשדות יעקב איחוד
  • תפקיד: סמנכ"לית המכללה האקדמית כנרת
  • מצב משפחתי: נשואה ואם לשיר, לאסיף, לנריה ולמיכאלה
הילה, סמנכ"לית מובילה ובכירה בהנהלת המכללה האקדמית כנרת אשר בעמק הירדן, צמחה במהירות במסלול תפקידיה וקודמה במכללה לאורך העשור האחרון. כל זאת כיוון שניחנה בשילוב נדיר של מנהיגות סוחפת, כושר ביצוע מרשים מאוד, ערכים נעלים מכל היבט, השקעה בשעות עבודה רבות, מסירות ויצירתיות.
כישוריה המעולים, שאותם שכללה במסגרת לימודיה לתואר השני בייעוץ ארגוני מערכתי ולתואר השני ביישוב סכסוכים וניהול משא ומתן, תורמים רבות לאיכות תפקודה ומעניקים יתרונות מהותיים בעבודת המטה ובהשלמת משימותיה העצמאיות.
מתוקף תפקידיה המורחבים היא ראש המטה המתאם את האסֵפה הכללית ואת הוועד המנהל (הדירקטוריון), ומשמשת יד ימינם של הנשיא ושל מנכ"ל המכללה.
במרוצת השנים הגדלנו את תחומי אחריותה לכלל קשרי החוץ, לריכוז מפגשי האקזקוטיבה ולאחריות על פרויקט נשיא המדינה - "תקווה ישראלית באקדמיה". בשנים האחרונות היא גם "גנרטור" מוביל בצוות הקמתו של מרכז כנרת לחדשנות ויזמות אשר יזמנו במכללה בשותפות מוצלחת עם "צמח מפעלים ומשקי עמק הירדן", וכן קק"ל (שהצטרפה לאחרונה).
מחברת את החלקים
היא בת למשפחת סוסן מאשדות יעקב איחוד. היא טופחה כמנהיגת הדור הצעיר גם בשבט הפרטי שלה שבקיבוץ, ולצידה שלושת אחיה, היזמים המחוננים והמצליחים למופת גם הם. היא נשארה מחוברת לעמק, והעמק הוא חלק ממנה.
קשרי הקהילה שהיא מקדמת מחברים את חלקי התצרף האנושי סביב העשייה האקדמית, ובכלל זה תושבי האזור (בדגש על נוער ועל מערכות החינוך); תעשיות וארגונים אסטרטגיים במרחב; סגל אקדמי ומנהלי במכללה.
אשר על כן, המלצנו על הילה להצטרף השנה לתוכנית ההכשרה היוקרתית "מעוז" למנהיגות ציבורית ערכית. תוכנית העמיתים של "מעוז" מסייעת בהתוויית דרכם של מנהלים מובילים למימוש אישי ולעשייה משמעותית במרחב הציבורי והחברתי בישראל. לשמחתנו היא אכן התקבלה לקבוצה הנבחרת לאחר המיונים הקפדניים.
מכללת כנרת, שהילה היא חלק בלתי נפרד ממנה, שוכנת במתחם מרשים ויפה כשברקע נופיהם הקסומים של האגם ושל העמק. החזון האקדמי והקהילתי שלנו חותר למצוינות בלמידה ולהקניית כישורי התפתחות עתידית של הבוגרים כמהנדסי המחר וכבוגרי מדעי הרוח והחברה. כחלק מחזוננו אנו מאמצים אל החינוך המדעי ואל ערכי ההצטיינות בלימודים את כלל תלמידי המרחב הגאוגרפי שבו פועלת המכללה. כמו הילה, גם אנחנו מאמינים שבמקביל לשליחות האקדמית ונוסף עליה אנו שותפים מובילים ביצירת אקו־סיסטם שיתכלל את היכולות האקדמיות ואת המחקר לעולם התעשיות המתקדמות והמיזמים של המהפכה התעשייתית הרביעית.
אין לי ספק שעתידה של הילה פרושׂ לפניה, וכי היא תמשיך לעשות חיִל במעלה תפקידיה. התברכנו ותבורכי, הילה!
כתב: אלוף (במיל') אילן בירן, יו"ר הוועד המנהל של המכללה האקדמית כנרת
פורסם לראשונה: 11:40, 20.02.20