בשבועות האחרונים עלה לכותרות כביש 65, בקטע מצומת דברת עד מחלף גולני, לאחר ששדרוגו לא נכנס לתקציב המדינה החדש וזאת למרות שכבר קיימת תוכנית להפוך אותו לציר הרבה יותר בטיחותי. אך כביש 65 לא לבד.
7 צפייה בגלריה
תאונה בכביש 66
תאונה בכביש 66
תאונה בכביש 66
(צילום: גיל נחושתן)
באזור העמק ישנם עוד מספר רב של כבישים ישנים, פקוקים, מוזנחים ובעיקר מסוכנים שזקוקים לטיפול. למרות שהאזור התפתח מאוד בשנים האחרונות - עפולה גדלה לעיר עם מעל 60 אלף תושבים, במגדל העמק, בנוף הגליל ובנצרת נבנות שכונות חדשות ובכל יישובי עמק יזרעאל, הגלבוע ומגידו ישנן הרחבות ובהתאם לכך גדלה גם כמות כלי הרכב - לא נעשה במקביל טיפול רציני ויסודי בעורקי התחבורה המרכזיים.
קראו גם:
רגע לפני אישור תקציב המדינה, שלא מביא עמו בשורה בעניין שיפור מצב הכבישים באזור, מיינט הקיבוץ' סוקר את הכבישים הדורשים שדרוג מיידי.

כביש 66: השדרוג תקוע שנים

לא מעט דובר בשנים האחרונות על כביש 66, מצומת מגידו ועד צומת התשבי, אך למרות ההפגנות והמאבק בשורה התחתונה נעשה בו רק טיפול נקודתי, בכניסות וביציאות מהיישובים, למרות שגם זה משהו.
7 צפייה בגלריה
כביש 66
כביש 66
כביש 66. תאונות בעשור האחרון: 149, נפגעים: 448, הרוגים: 13, פצועים קשה: 24
(צילום: שרון צור)
הכביש סלול על בסיסה של דרך עתיקה שחיברה את חיפה לג'נין, בעוד התוואי הנוכחי של הכביש הקיים היום נסלל לראשונה בשנת 1929. לכל אורכו מדובר בציר בעל נתיב נסיעה אחד לכל כיוון, חלקו ללא גדר הפרדה בין הנתיבים, צר במיוחד, מפותל, בעל שוליים צרים יחסית וחשוך ברובו בלילות.
נוסף על היותו ציר מרכזי בתחום המועצה האזורית מגידו, כביש 66 הוא גם ציר בינעירוני מרכזי שמשרת גם את תושבי עפולה, יישובי המועצה האזורית הגלבוע וצפון אזור ואדי ערה. בכביש, שמבנהו אינו מתאים לנפח תנועה גדול, נוסעים כלי רכב רבים מדי יום, ובהם גם משאיות כבדות וכן כלים חקלאיים מהשדות שבפאתיו.
יוסי לוי, מזכיר מושב עין העמק, פנה לשרי התחבורה בשנים האחרונות והתריע על מצבו של כביש 66, אך פנייתו לא הניבה תוצאות. "אני נוסע כבר 20 שנה באופן קבוע יום יום על הכביש הזה והוא כביש מאוד מסוכן. הייתי עד ללא מעט תאונות בכביש של אנשים שקיפחו את חייהם", אומר לוי, "יש בו כמה קטעים ללא גדר הפרדה ורוב הדרך היא עם נתיב אחד בלבד וחשוכה בלילות. נסיעה של 20 דקות מעפולה לעין העמק לוקחת לי לפעמים שעה ורבע. לאחרונה התקינו רמזורים בכמה צמתים, אבל זה עדיין לא פתר את הבעיה. הכביש מסוכן וצר עם המון פיתולים והוא מהווה סכנה מאוד גדולה לנהגים. במקומות שאין גדר הפרדה זו סכנת מוות".
למרות הפניות לשרי התחבורה שנעשו מצדו, הכביש עדיין לא הפך לבטוח יותר. "לצערי הכביש הזה הוא ללא אבא ואמא", הוסיף לוי, "פניתי לכל שרי התחבורה ממופז והשרים אחריו, אבל עדיין לא זז כלום. הם הבטיחו להרחיב את הכביש לארבעה נתיבים, להשלים את גדר ההפרדה ולהציב תאורה וכל זה לא נעשה. בכל הכבישים בצפון יש זלזול כי אנשים בצפון דעתם פחות נשמעת. מדינת ישראל משתרעת מגדרה ועד חדרה וכל היישובים האחרים נשכחו מעין הציבור. הכביש הזה נשאר תקוע ומסוכן, וכל יום שעובר יכול לעלות בחיי אדם".
יהודה פינסקר, תושב מושב היוגב, גר בסמיכות לכביש 66 ונוסע בו לעתים קרובות. "אני היום עובד מחוץ למושב. רמזרו חלק מהכביש וזה שיפר את בטיחות היציאה מהיישובים, אבל המשך הכביש לכיוון מגידו הוא כביש מסוכן ופקוק", אומר פינסקר, "הדרך מהכניסה להיוגב לכיוון צומת מגידו שאמורה לקחת 6-5 דקות אורכת כמעט חצי שעה בשעות העומס. זה כביש תקוע, אי אפשר לזוז בו ובשעות שאין עומס נוסעים בו מהר ויש תאונות. אני עצמי גם חושש מתאונות, אנשים ממהרים ומחפשים דרך לעקוף ועוקפים בכניסות ליישובים במהירות כדי לנסות להרוויח עוד קצת זמן. מדברים בעתיד על כביש דו־נתיבי ואני יודע שראש המועצה דוחף את העניין, אבל אני לא יודע מתי יגיע הכסף. לצערי במדינת ישראל הכל עובד לפי לחץ ציבורי. אפשר להיהרג בכבישים, אבל אם לא יהיה לחץ ציבורי לא יעשו כלום. כבר שנים צריכים למצוא לכביש הזה פתרון".

כביש 675: כל שבוע תאונה

כביש 675 (כביש התענכים), הנחשב לעורק תחבורתי מרכזי בגלבוע, הוא כביש רוחב אזורי המקיף את עפולה מדרום ולאורכו ישנן הסתעפויות רבות ליישובי התענכים. הכביש מתחיל בצומת הסרגל ומסתיים במחלף נבות לאורך 13 ק"מ. המקטע המסוכן יותר של הכביש - בעל נתיב נסיעה אחד לכל כיוון, ללא שוליים וללא גדר הפרדה – הוא בקילומטר 9-1 בין צומת יזרעאל לצומת הסרגל. תושבי האזור נמצאים במאבק ממושך להסדרת תשתיות הכביש, אך בינתיים ללא הצלחה.
7 צפייה בגלריה
כביש 675
כביש 675
כביש 675. תאונות בעשור האחרון: 94, נפגעים: 302, הרוגים: 6, פצועים קשה: 25
(צילום: שרון צור)
שלומי בן שמחון, נהג מונית תושב עפולה, מסיע את נוסעיו לעתים קרובות בכביש 675. "זה כביש קטסטרופלי, אני נוסע עליו כמעט כל יום כבר 30 שנה ובכל יום שעובר אני מרגיש פחות ופחות בטוח", אומר בן שמחון בדאגה, "הכניסות והיציאות אליו קשות, נהגים עוקפים ונוסעים כמו מטורפים, הכביש הזה הוא פחד אלוהים. הכבישים נהיו כמו שדה קרב אצלנו, זה לא מה שהיה פעם. מזמן היו צריכים להרחיב אותו ולעשות בו מחלפים של יישובים כמו שעשו בכביש 77. הכביש גם לא מואר, עוד מעט מגיע החורף ומחשיך מוקדם וזו סכנה. בכל פעם שמתרחשת תאונה הכביש פקוק. זה קורה כמעט מדי שבוע ועומדים. שגרת החיים והעבודה שלי נפגעת בגלל זה. נוסעים מבקשים ממני לחתוך דרך השדה ולהסתכן, אבל אני לא מסכים. המדינה מזניחה אותנו, תושבי הפריפריה, לעומת תושבי מרכז הארץ. אנחנו פה מקבלים את הפירורים ושם הם חיים אחרת".

כביש 60: עמוס כל הזמן

קטע כביש 60 בין היישוב מוקייבלה לעפולה – 4 ק"מ בלבד שמשרתים את תושבי עפולה, הגלבוע והנוסעים לג'נין – נחשב לכביש מסוכן, ללא שוליים וללא מעקה הפרדה ובעל נתיב נסיעה אחד לכל כיוון.
גלעד, תושב מגן שאול, פתח במחאה יחד עם תושבי האזור לפני כמה שנים להסדרת מעגלי תנועה בכניסות למושבים המסתעפות מכביש 60, מחאה שהוכתרה בהצלחה, אך לדבריו הכביש עדיין מסוכן וצריך להרחיב אותו בדחיפות: "אני נוסע עליו יום-יום, והכביש הזה הוא סכנת נפשות. בעבר הקמתי מחאה ופתחתי קבוצת פייסבוק לשיפור תנאי הכביש. הקמנו צוות והצלחנו לפעול לכך שיקימו כיכרות ויעשו תאורה בכניסות ליישובים, אבל עדיין הכביש הזה הוא סכנת נפשות. כמות הרכבים והמשאיות שנוסעות בו לא תואמת את הקיבולת שהכביש מסוגל להכיל. הוא לא מתאים לעומסים האלה. אנחנו חווים פקקים מטורפים בבוקר ובצהריים מכל הכיוונים ויש עומסים בעיקר בסופי שבוע. גם הבסטות שבצדי הכביש מסכנות את האנשים, כל רגע רכב עוצר ומתפרץ וזה מאוד מסוכן. אנחנו במגן שאול ומוקייבלה חווים פקקים מטורפים. אם יש תאונה קטנה הכביש סגור מכל הכיוונים".
7 צפייה בגלריה
כביש 60
כביש 60
כביש 60. תאונות בעשור האחרון: 328, נפגעים: 1,087, הרוגים: 10, פצועים קשה: 42
(צילום: שרון צור)
מה דעתך על כך שהמדינה לא משקיעה בתשתיות בפריפריה?
"המדינה לא תתייחס ולא תשקיע עד שיהיו הרוגים בכביש. רק ככה זה עובד כאן. הכביש הזה לא מוגדר ככביש אדום. מצד אחד אני מקווה שהוא לא יוגדר ככה, אבל מצד שני לצערנו במדינה בשביל שהכביש יוגדר אדום ובשביל להזיז משהו אנשים צריכים למות".
ניצן נוריאל, תושב גן נר, מתריע גם על הבעייתיות בכביש 60 וקורא למדינה לטפל בו: "הטיפול בכביש הזה הוא עניין של חיים ומוות. אנשים נוהגים מהר בלי לשמור על החוקים והכל בעומס. עם זאת צריך לעשות הבחנה בין הדברים הטובים שנעשו כמו מעגל התנועה בכניסה לגן נר לבין הדברים הפחות טובים שלא הושלמו וזה הרחבת הכביש באופן שיהיה פחות מסוכן לנסוע עליו, אך לצערי זה לא מופיע כרגע בתקציב לביצוע של 2022. הבעיה הגדולה היא בסופי השבוע כאשר נכנסים רכבים לאזור ג'נין ונפח התנועה על הכביש הוא עצום. השילוב של רמזור קצר בצומת יזרעאל בארבעה כיוונים מאוד עמוסים גורם לאנשים 'לגנוב' אותו וזו סכנה מאוד גדולה. נוסף על כך מהתענכים לכיוון העמק נוסעות המון משאיות. כשאתה לוקח את הכל ביחד: תנועה כבדה, רכבים כבדים, רמזור קצר וכביש ללא שוליים זה פוטנציאל רע מאוד להרבה בעיות".

כביש 90: פגיעה באיכות החיים

כביש 90 הוא כביש אורך החוצה את ישראל מצפון לדרום. תוואי הכביש במקטע הצפוני שלו נסלל עוד בימי המנדט הבריטי. הכביש ברובו הוא חד נתיבי ללא מעקה הפרדה וללא שוליים. לאורך 24 הקילומטרים בין בית שאן לצומת צמח אירעו בעשור האחרון תאונות רבות.
7 צפייה בגלריה
כביש 90
כביש 90
כביש 90. תאונות בעשור האחרון: 94, נפגעים: 262, הרוגים: 7, פצועים קשה: 21
(צילום: שרון צור)
מופז שמואלי, תושב מושב בית יוסף בבקעת בית שאן, מתריע על המסוכנות של כביש 90. "הכביש מאוד חשוך ויש במקטע הזה עיקול מסוכן שגרם להרבה תאונות קטלניות. אני מכיר היכרות אישית שלושה אנשים שנהרגו בו. אמנם שיפצו אותו לאחרונה והפכו אותו לכביש קצת יותר בטוח, אבל עדיין העיקול נורא צר וחשוך. גם קטע הכביש הסמוך למאגר חמדיה הוא כביש נורא צר ויש בו מהמורות. לאחרונה אנשים התחילו לטייל במאגר חמדיה, אני רואה אנשים הולכים בצדי הכביש שאין בו שוליים וזה מסוכן. זו גם דרך כפרית שעוברים בה טרקטורים ומשאיות. מספיק שמוביל טנקים נוסע לרמת הגולן, כל הכביש תקוע והנסיעה מתארכת. באופן כללי אנשים שגרים בפריפריה מחפשים לגור במקום מרוחק עם איכות חיים, אבל הכבישים האלו פוגעים באיכות החיים שלנו. לא באתי לגור בצפון בשביל הפקקים. חד משמעית צריך להרחיב ולשפץ את הכביש בדחיפות המרבית".
יעקב יהודה, ראש אגודת המושב ירדנה, קורא לרשויות כצעד ראשון לבנות כיכרות בכניסה למושבים שיפחיתו את הסכנה בכביש. "אני נוסע בכביש וזה פחד אלוהים. הכביש עצמו ללא תאורה ונורא מסוכן. הקטע מאזור חמדיה ועד לקיבוצים בצומת צמח הוא חשוך מאוד ויש בו כמה עיקולים מסוכנים. יש בו תאונות מדי שבוע. כיום הכניסות למושבים לא מסודרות ולא מעט תאונות נגרמות כתוצאה מכך. המינימום הנדרש הוא להסדיר את הכניסה למושבים באזור עמק המעיינות. צריך לעשות כיכרות בכניסה למושב ירדנה ולבית יוסף כמו שעשו בכניסות לאפיקים, מנחמיה ומסדה".

כביש 71: עמוס כל היום

ציר 71 הוא עורק ראשי באזור בית שאן ויש לו היבט כלכלי-מסחרי גבוה כציר שמחבר בין ירדן לבין מסוף המטענים של הרכבת והיציאה לכיוון עפולה וכביש הסרגל. למשמעות של הכביש ברמה לאומית של שינוע סחורות יש חשיבות עליונה. כל אלו גורמים לכך שהכביש עמוס לאורך שעות היום ברכבים רבים.
7 צפייה בגלריה
כביש 71
כביש 71
כביש 71. תאונות בעשור האחרון: 187 , נפגעים: 562, הרוגים: 16, פצועים קשה: 45
(צילום: שרון צור)
נתי וקנין, תושב בית שאן, נוסע מדי יום על כביש 71. "עשינו פה מחאות ממושכות של תושבי העמק ובית שאן על מסוכנותו", סיפר, "יש לי חברים שנהרגו בו. זה כביש דמים. כפועל יוצא מהמחאה סידרו את המקטע בין כלא שאטה לבין צומת עין חרוד ושמו גדר הפרדה בין הנתיבים כדי לנסות ולמנוע את העקיפות המסוכנות שהיו שם וגבו מחיר דמים קשה מאוד.
"ביומיום כשאני נוסע על הכביש הוא מאוד פקוק ומסוכן. המחלפים הקטנים שסללו שם מפחיתים את גודש התנועה בשעות מסוימות, אבל כל עוד שבכל המקטע של הכביש לא יהיו שני נתיבים בשני הכיוונים, הוא ימשיך להיות מסוכן".
וקנין מתאר עד כמה מפחיד מאוד לנסוע בכביש הזה. "חלקו לא מואר בלילה וחלקו מלא במהמורות. אני רואה נהגים שעוצרים בצד הדרך כי התפוצץ להם צמיג או שהרכב שלהם קיבל חבטה כי התשתית שם רעועה. מבצעים שם תיקונים קוסמטיים לעתים רחוקות ובפועל טומנים את הראש בחול ולא מתמודדים עם הבעיה האמיתית איך להוריד את מספר הנפגעים ואת מספר תאונות הדרכים. יחסית למקטע שהוא קצר מתרחשות בו הרבה תאונות דרכים".
מה דעתך על הפער בין הפריפריה למרכז ברמת התשתיות?
"במרכז הכבישים מתוחזקים ברמה הרבה יותר גבוהה. התשתיות שם תוכננו בצורה שיכולה להכיל מספר רב של רכבים לאורך כל שעות היום. גם הצמתים מרומזרים ומוארים היטב ופה בפריפריה מזלזלים בחיי התושבים. הקצאת המשאבים לא נכונה בתחום הזה כמו בתחומים רבים אחרים וכל מי שגדל בפריפריה מרגיש את זה. המדינה מתייחסת לכביש 71 כאל כביש קטן באיזו שכונה ולא מבינה שהוא עורק ראשי וכך צריך להתייחס אליו. אני כל הזמן רואה שלטים שמתכוונים להרחיב אותו, אבל בפועל לא נעשה כלום".

כביש 73: חייב כבר שדרוג

כביש 73 הוא הציר המשמעותי במועצה האזורית עמק יזרעאל, שמחבר את צומת נהלל לצומת תל עדשים. מדובר בכביש ותיק שנסלל בתחילת שנות הארבעים כחלק ממפעל סלילת הכבישים בעמק. הכביש בעל נתיב נסיעה אחד לכל כיוון וברובו ללא שוליים נחשב למסוכן ואירעו בו בעשור האחרון (2011 – אוגוסט 2021) תאונות דרכים רבות.
7 צפייה בגלריה
כביש 73
כביש 73
כביש 73. תאונות בעשור האחרון: 106, נפגעים: 273, הרוגים: 8, פצועים קשה: 21
(צילום: שרון צור)
טוטי בלוך, תושב מושב נהלל, טוען כי מזמן כבר היו צריכים לשדרג אותו. "יש כל מיני תוכניות לפיתוח שלו והן לא עוברות לביצוע", אמר בלוך, "יש בו סיבוב באמצע השדות של נהלל ודרך הקיבוצים שהיה אמור להיות בכלל כביש פנימי. זה כביש איום ונורא שבחצי משעות היום הוא פקוק. הדרך מצומת נהלל לעפולה לוקחת לפעמים 45 דקות, זו שערורייה. כשהתקינו את הצמתים של גניגר ומגדל העמק זה היה אמור להקל וזה רק הכביד על התנועה בכביש. צומת תל עדשים מזמן היה צריך להיות מחלף, העומס בו הוא אדיר".
עד כמה אתה מרגיש בטוח לנסוע על הכביש?
"רוב הזמן נוסעים בו לאט בגלל הפקקים, אבל כשהפקק משתחרר אנשים נוסעים מהר וזה מסוכן. הרמזור של נהלל מאוד מסוכן והיו בו כמה תאונות".
איך התחושה שמשדרגים את הכבישים במרכז הארץ ומתעלמים מהפריפריה?
"אנחנו בתוך מלכודת. את הכביש ביקנעם משפצים כבר הרבה שנים ואין לנו אלטרנטיבות. האלטרנטיבה הזו ממש חסומה וזה רע מאוד. אנחנו מרגישים ממש פריפריה מוזנחת".

תגובת משרד התחבורה והבטיחות בדרכים

"המשרד רואה חשיבות רבה בטיפול במוקדי סיכון. עם כניסתה לתפקיד שרת התחבורה והבטיחות בדרכים, ח"כ מרב מיכאלי, קודמה העלאת התקציב לטיפול במוקדי סיכון כך שזה תוקצב בכ-130 מיליון שקלים, לאחר קיצוצים נרחבים שנעשו בתחום בשנתיים האחרונות. המשרד ימשיך לטפל במוקדי הסיכון בכל רחבי הארץ ולפעול להגדלת תקציב הבטיחות בדרכים במטרה לצמצם את מספר הנפגעים והנפגעות בתאונות, זאת לצד עדכון וטיוב הקריטריונים להגדרת מוקד סיכון לצורך ייעול התקציב. במקביל, מקדם משרד התחבורה בימים אלה תכנית חומש לשיפור ושדרוג התחבורה הציבורית בכל רחבי הארץ, שנועדה לייצר אלטרנטיבה יעילה ובטוחה, במקום הרכב הפרטי".

מה עושות הרשויות?

המועצה האזורית עמק יזרעאל מסרה: "המועצה פועלת מזה זמן ממושך מול נתיבי ישראל, במסגרת פגישות עבודה שוטפות, כדי להביא לשיפור בכבישים 73 ו־66, למען ביטחונם של הנהגים. בכביש 73 בוצעו מספר שיפורים, בשנים האחרונות, כגון: הצבת רמזורים בצמתים גניגר ונהלל, הקמת אי תנועה וגדר הפרדה בצומת יפעת. קיים תכנון לשדרוגים נוספים בהמשך, כגון: הצבת רמזור בצומת יפעת, במהלך השנה. נוסף על כך, חברת נתיבי ישראל הנחתה משרד לתכנון כבישים, מטעמה, לבחון את כביש 73, מצומת נהלל עד תל עדשים, בראייה תכנונית לטווח הארוך".
המועצה האזורית עמק המעיינות מסרה: "המועצה פועלת כבר תקופה ארוכה בשיתוף ובתיאום עם משרד התחבורה ונתיבי ישראל. כתוצאה מכך נכנס כביש 71 לתוכנית החומש של נתיבי ישראל, ובימים אלה מתחילות העבודות לקראת הרחבת הכביש, ושיפור הבטיחות והנסיעה בכביש".
מעיריית בית שאן נמסר: "ראש עיריית בית שאן ז'קי לוי פועל בעשור האחרון באופן עקבי, הן כראש עיר והן בזמן כהונתו כסגן שר הבינוי והשיכון לקידום הפרויקט להרחבת כביש 71 ותקצובו, עוד במהלך כהונתו של ישראל כץ כשר התחבורה ושר האוצר ובזמן כהונתה של מירי רגב במשרד התחבורה. הודות למאמציו ולמחויבות שגילו השרים כץ ורגב תוקצב הפרויקט על ידי ממשלת ישראל באוגוסט 2020. לוי רואה בפרויקט כחשוב מאין כמוהו שיצמצם בצורה משמעותית את הפקקים, וחשוב מכל: יפחית תאונות דרכים ויציל חיים.
"בנוגע לכביש 90 – ראש העיר ז'קי לוי קידם בשנים האחרונות פרויקטים תחבורתיים ביציאות מן העיר ובהם פרויקט כביש הגישה והיציאה משכונת קרית רבין לכביש 90 שכבר בוצע במימון משרד השיכון, וכן פרויקט כביש הגישה לבית העלמין בהיקף של יותר מ־10 מיליון שקל שהוא פרויקט בטיחותי ממעלה ראשונה שהחל בימים אלה במימון חברת נתיבי ישראל. נוסף על כך בוצעו ביציאה מן העיר מעגלי תנועה בצומת היציאה לקיבוצים עין הנציב ושלוחות שאמורים גם הם להקטין את הסכנות ותאונות הדרכים".
מעיריית עפולה נמסר: "בשלוש השנים האחרונות מאז נבחר לתפקיד ראש העיר, נפגש ושוחח אבי אלקבץ פעמים רבות עם שלושת שרי התחבורה שכיהנו בתפקיד ח"כ ישראל כץ, ח"כ מירי רגב וח"כ בצלאל סמוטריץ'. נושאי הליבה שעמדו בבסיס השיח הם הקמת מסילת מנשה שעתידה לחבר את רכבת העמק ישירות למרכז והארכת המסלול הקיים לתחנת בנימינה וערי השרון.
"כמו כן ראש העיר פעל ופועל כל העת לשדרג ולהרחיב את הנגישות התחבורתית בכניסות לעיר המאופיינות לצערנו בכבישים דו סטריים מסוכנים כגון כביש 66 מיקנעם, כביש 73 ממגדל העמק, כביש 60 מקיבוץ יזרעאל, כביש 65 מכיוון צפון לעיר וכמובן כביש 71 מבית שאן לעפולה.
"בעקבות השיח יצאה לדרך לפני כמה חודשים סלילתו של כביש עוקף ממזרח לעפולה עד לצומת אלון תבור שידלל את התנועה בתוך עפולה, ובהמשך עתיד לקום גם מחלף בצומת המעונות שעתיד להביא סוף לפקקים הקבועים במקום בשעות העומס".
ראש המועצה האזורית מגידו איציק חולבסקי: "המועצה נאבקת במשך שנים לשפר ולשדרג את כביש 66. המאבק הניב כמה הישגים חשובים: מעקה הפרדה בין המסלולים לאורך רוב תוואי הכביש ורמזורים שהוצבו בכניסות להזורע, היוגב, מדרך עוז ובקרוב בקיבוץ מגידו. אבל אלו פתרונות זמניים; הרמזורים יוצרים פקקים ומעקה ההפרדה אמנם מונע תאונות חזיתיות, אבל מייצר פקקי תנועה במקרה של תאונות קטנות. הכביש עמוס מאוד ואין בו מעברים מספיק טובים לחקלאים ואין מספיק כניסות בטוחות למושבים. המאבק הגדול של המועצה הוא שהכביש ישודרג בצורה דרמטית לכביש עם שני נתיבים לכל כיוון, עם מחלפונים במקום רמזורים ומעברים בטוחים לחקלאות.
"בעקבות לחץ שהפעלתי במשך שנים, השגנו שני הישגים חשובים: לשמחתי שרת התחבורה הנחתה לאחרונה להכניס את שדרוג הכביש לתוכנית החומש של משרד התחבורה שתתחיל ב־2023. הישג גדול נוסף שהשגנו הוא תקציב גדול של 50 מיליון שקל שהוקצה לתכנון הכביש החדש והמשודרג במסגרת התקציב הקרוב של 2022 שיאושר בקרוב בכנסת.
"נוסף על כך אנחנו נאבקים על מעקה הפרדה בקטע הכביש בין גבעת עוז לצומת מגידו שבשבועיים האחרונים היו בו שתי תאונות קטלניות עם הרוגים".
מהמועצה האזורית הגלבוע נמסר: "לאחר תקופה ארוכה של קיפאון מוחלט פועלת מוא"ז הגלבוע באופן אינטנסיבי לקידום מענים לצרכים תחבורתיים בגלבוע: בכביש 71, בכביש 716, בכבישים 60 ו-675 ועוד רבים.
"מכוון שהאחריות הסטטוטורית על הכבישים הבין-עירונים היא של נת"י, פועלת המועצה מול משרד התחבורה ומול נת"י בהתאם, ולאור היותם הרשויות היחידות הראשיות לקדם תכנון וביצוע בכבישם אלה. לגבי כביש 60 נזכיר כי בתום פעילויות מקיפה ונמרצת של המועצה, נבנו בשנת 2017 כיכרות תנועה בכניסה לארבעת היישובים שלאורך ציר כביש 60, כדאי למתן סכנה בטיחותית מהותית שתושבי הגלבוע סבלו בגינה, כולל מחוסר יכולת השתלבות בכביש. כמו אז גם עכשיו, אותם עומסי התנועה הכבדים בכביש, נובעים מהעבודה שהמעבר היחיד בצפון, בין הרשות הפלסטינאית אל ומתוך ישראל, קיים רק 'במעבר גלבוע' (ג'למה), באופן המייצר עומס תנועה חריג של רכבים על הכביש הצר. לכן, וכחלק מהפתרונות התחבורתיים, פועל ראש המועצה, אל מול גורמי הביטחון, לפתיחה מחודשת של מחסום סאלם, אשר יאפשר מעבר נוסף בצפון, ובהכרח להפחתת התנועה בכביש 60, עד אשר יוכנס לביצוע חדש. עניין זה שב ועלה בפגישת ראש המועצה עם שרת התחבורה לפני שבוע בלבד והובטח לסייע בנידון.
"לגבי כביש 675, הובילה המועצה להקמת מעגל תנועה חדש בכניסה לאזור התעשייה 'מבואות הגלבוע', שהיווה פתרון בטיחותי דרמטי להסדרת המחדל, שלווה את אזור התעשייה מאז הקמתו. נוכח הכיכר התאכלס אזה"ת, ומובל שלב ב' באכלוס! בהמשך לכך, הסתיימו בשנת 2018 העבודות על כביש 6734, המחבר בין כביש 675 (מצומת יזרעאל), ליישובי גוש יעל. העבודות כללו את הסדרת הכניסות ליישובים אביטל, פרזון ומיטב, ואף כללו בניית מדרכה רחבה ומוארת, לאורך של כק"מ וחצי. בנוסף, במהלך קיץ 2020, הסתיימו העבדות והוקם כיכר תנועה בכניסה לגוש הישובים באומן (מוכר כצומת ניר-יפה).
מדובר בפתרון תחבורתי מהותי וכמענה הולם לצמיחה הדמוגרפית המשמעותית באזור. ואנו לא עוצרים בכך, ופועלים בימים אלו למימוש הבטחת שרת התחבורה להקמת כיכר נוספת בכניסה לגוש ארבעת הישובים בחבר, כפתרון בטיחותי למפגעיו של הצומת הקיים, והקשיים בהשתלבות לכביש 675. כפרויקט המשך לכך יבוצעו גם עבודות של שולים בטיחותיים והסדרת הכניסה למרכז חבר, לאורך כביש 6724 המוביל מכביש 675 לישובים.
"גם במקרה של כביש 675 המועצה שותפה מובילה בתכנון העתידי בתכנית החומש לציר זה- תכנית רחבה להפיכת הכביש לדו נתיבי ודו מסלולי, כאשר על הפרק קיימות 2 חלופות עיקריות- מחלפים מתקדמים במקום כיכרות התנועה, או חלופה שכוללת הסטת הציר, והפיכת חלק מכביש 675 לכביש שירות לישובים".