קבוצת דגניה חגגה בשבוע שעבר 110 שנה להיווסדה. דגניה הידועה כ'אם הקבוצות' נוסדה בשנת 1910 על ידי החלוצים הראשונים שעלו על הקרקע שנרכשה על ידי קק"ל מאדמות הכפר אום ג'וני.
3 צפייה בגלריה
חוגגים על הדשא
חוגגים על הדשא
חוגגים על הדשא
(דוברות מועצה אזורית עמק הירדן)
הקבוצה נקראה דגניה על שם חמשת מיני דגן המוזכרים בתלמוד בהם התברכה הארץ. מאז היווסדה ועד היום עברה הקבוצה שינויים רבים כמו יתר הקבוצות והקיבוצים באזור.
השינוי המהותי הראשון היה לאחר מלחמת השחרור ב-1948 ששינתה את התפיסה הקיבוצית שדגלה עד אז ברעיון החלוציות והקמת המדינה וקבוצת דגניה תרמה את חלקה בשנים הראשונות לקום המדינה בהעסקת עולים שהשתכנו במעברת צמח הסמוכה.
קראו גם>>>
"העסקת עולי המעברה שהוקמה בצמח הייתה במידה מסוימת בניגוד לאידאולוגיה הקיבוצית שדגלה בעבודה עצמית ולא בעבודה שכירה", מסביר עודי (עודד) גנני (81) מוותיקי הקיבוץ, "אבל בן-גוריון הורה לתושבים לקבל את העולים מהמעברה ולמצוא להם מקומות עבודה כדי שיהיה להם ממה לחיות.
3 צפייה בגלריה
דגניה א' בשנים הראשונות
דגניה א' בשנים הראשונות
דגניה א' בשנים הראשונות
(באדיבות ארכיון דגניה א')
"דגניה ושאר הקיבוצים קיבלו את העולים לעבודה שכירה והם עבדו יחד עם חברי הקיבוץ במטעי הירקות והבננות. עם השנים העולים מהמעברה עברו לפוריה עילית, כפר עבודה, נווה עובד ומנחמיה וחלקם עברו לטבריה".
3 צפייה בגלריה
עודי (עודד) גנני. דגניה היא הבית
עודי (עודד) גנני. דגניה היא הבית
עודי (עודד) גנני. דגניה היא הבית
(פרטי)
בהמשך עסקה דגניה גם בקליטה של חברות נוער שחלקם נשארו כחברים בקיבוץ. עם השנים נכנסה דגניה כמו שאר הקיבוצים גם לענף התעשייה. "היה אז מהפך תעשייתי", אמר גנני, "נוצר משבר בעצם תפיסת העולם ותפיסת העבודה.
בענפים החקלאיים שהיו נהוגים עד אז בקיבוצים כל העובדים היו שווים ובענף התעשייה ההיררכיה הרבה יותר מוגדרת. רוב הקיבוצים נכנסו לענפי תעשייה ועם השנים הוא היה נתון לשינויים בהתאם לשוק ולדרישה".
לפני כ-20 שנה הוחל בתהליך ההפרטה של דגניה כמו רוב הקיבוצים. "היה ברור עם השנים שהקיבוץ נעשה יותר פלורליסטי ורחב והתחילו רוחות של שינוי.
"למרות ההפרטה יש בקיבוצים רשת ביטחון מסוימת שמגדירה שלא משאירים חברים בצד הדרך. זאת אומרת שמי שלא מצליח להתפרנס בכוחות עצמו הקיבוץ דואג ומשלים לו את ההכנסה. גם מבחינת רשם האגודות השיתופיות כל עוד יש עזרה הדדית כזו אנחנו נקראים קיבוץ", אמר גנני.
מה מיוחד בדגניה משאר הקיבוצים?
"פעם דגניה הייתה מאופיינת מאוד בסוציאליזם. בניגוד לקיבוצים אחרים דגניה הייתה מאוד חברתית ודואגת לפרט. המוטו העיקרי שלה היה שהכלל הוא חזק והפרט הוא חלש ואסור לדרוס אותו. למרות דין התנועה והחלטת האספה הקיבוצית שהייתה קובעת השתדלו בדגניה להיות גמישים וליברליים כמה שאפשר בהתאם ליכולות הכלכליות והחברתיות.
"זה היה מאופיין בדגניה א' במיוחד ועוד הרבה יותר לעומת הקיבוץ המאוחד והקיבוץ הארצי שהיו יותר שמרניים. מאז דברים השתנו והיום דגניה לא שונה במידה רבה מהקיבוצים האחרים".
מה אתה אוהב בדגניה?
"אני חושב שדגניה בשבילי היא במידה רבה בית ומקום חם תרתי משמע. דגניה היא בית שידע לבנות את עצמו ולהתפתח עם השנים. יש בדגניה הרבה מאוד יתרונות של שקט וחברות ומשפחתיות. היום עם הגידול במספר המשפחות ישנם חברים שאני פחות מכיר, אבל בסך הכל זה מקום שאני מרגיש שהוא הבית שלי".
חגיגות 110 שנים לקיבוץ כללו בופה מפנק על הדשא בבריכה, התכנסות מסביב לשולחנות של כל החברים והמשפחות, כולל כמה בנים חוזרים מוכרים כמו מואב ורדי (ערוץ כאן 11), רחצה לילית בבריכה, מסכת של שירים, טקס הבאת התינוקות שנולדו באותה שנה, קטעי שירה ונגינה של צעירי וצעירות הקיבוץ.
ראש המועצה האזורית עמק הירדן עידן גרינבאום, מזכ"ל התנועה הקיבוצית ניר מאיר ומנהל הקהילה נבות עבאדי בירכו במהלך האירוע. בנוסף היו גם ריקודים ומסיבה שמחה על הדשא.
לעדכונים: חדשות הקיבוץ