פרויקט הצעירים המשפיעים החל ב־2015 עם הקמת צוות "הטורקים הצעירים". המחשבה בייסוד פרויקט זה הייתה לשים את נושא הצעירים על השולחן, לפרגן לעשייה צעירה ולחבר בין צעירים וצעירות משפיעים לבין התנועה הקיבוצית. הפרויקט נועד להוקיר את הצעירים על פועלם ותרומתם לקהילה ולחברה הישראלית.
6 צפייה בגלריה
נבחרת הצעירים המשפיעים חלק ב
נבחרת הצעירים המשפיעים חלק ב
נבחרת הצעירים המשפיעים חלק ב
(עיבוד תמונה)



מייה אוונס // "רעב בעיניים וצמא מתמיד ללמוד עוד"
6 צפייה בגלריה
מייה אוונס
מייה אוונס
מייה אוונס
(צילום: אלבום פרטי)

  • גיל: 38
  • קיבוץ: קטורה
  • תפקיד: פיתוח עסקי וניהול פרויקטים, שירותי תקשוב ערדום
  • מצב משפחתי: נשואה ואם לשלושה
לא כל יום נופל בחלקו של מנהל למצוא שותפה לדרך עם מחויבות להצלחה כמו מייה. ההיכרות שלי איתה החלה לפני חמש שנים, בתקופה שבה הייתה אחראית על מערכות מידע בתחום החקלאות בערדום תקשוב, ואני הייתי אחראי לתחום הפעילות עם קשר למוצר.
לאורך כל שנות היכרותנו הייתה התעוזה המאפיין הבולט ביותר אצלה, בעיקר התעוזה ללמוד דברים שאינם באזור הנוחות שלה. החלום של מנהל הוא לעבוד עם אנשים שיודעים להתמודד עם סיטואציות מתסכלות וקשות, שלפעמים נראה שאין להן מוצא, ולדעת לתעל את זה למקום של צמיחה.
זהו אתגר בשבילי, כמנהלה הישיר של מייה וכמנכ"ל של תאגיד בבעלות קיבוצית, למצוא את הדרכים שבהן החוזקות של מייה מקבלות את הביטוי המיטבי לטובת הקהילה שאנו חיים בה ולטובת התאגיד כדי שזה יוכל להתקיים, לצמוח, ולספק פרנסה טובה.
לאהוב אתגרים
היא בת קטורה, ולאחר טיולים בעולם ומגורים במקומות שונים חזרה ונעשתה חברת קיבוץ. כהרפתקנית ואוהבת אתגרים חדשים היא אחת כזאת שמשגשגת תחת לחץ ומסתגלת מהר מאוד לסביבה חדשה. היא נהנית מפתרון בעיות, מתכנון מורכב ומפיתוח מערכות לשיפור העסק.
כאומנית מטבעה, וכמעריכה את היופי הטבעי של העולם, היא פתחה סטודיו לצורפות בקיבוץ ומייצרת תכשיטים מכסף ומזהב בעבודת יד נוסף על משרה מלאה בערדום תקשוב - חברה לפתרונות טכנולוגיים, תוכנות ERP, שירותי IT וניתוח מידע. במסגרת הרצון לפיתוח עסקי השתתפה מייה בקורס דירקטורים ונושאי משרה כמו כן היא חברה שנים מספר בוועדה הכלכלית של קיבוץ קטורה, שם היא מקבלת כלים עסקיים המשלימים את ידיעותיה ואת יכולותיה.
הפעילות המרכזית של מייה בשנים האחרונות התמקדה בניהול פרויקטים ובמוצרים שחלקם מוכוונים לפעילות העסקית של הקיבוצים. היא הייתה צריכה למצוא את הדרך שלה לנהל פרויקטים שבהם הקיבוץ שבו היא חברה הוא הלקוח, להתמודד עם בעיות ועם סוגיות, לעבוד מול אלו שבקרבם נולדה וגדלה, ובאופן כללי למצוא דרכים להגדיל את ההכנסות בתחומי הפעילות של ערדום, תחומים שהיא לא הכירה לפני כן מעולם. היא נחשפה לשלל סיטואציות, מודלים עסקיים ושיטות להתנהלות מול לקוחות, והכול עם רעב בעיניים וצמא מתמיד ללמוד עוד, אף על פי שהמשימות הן מורכבות ומתסכלות לא אחת.
אני חושב שהתמיכה של חבריה לצוות והתרבות הארגונית שיש בערדום תקשוב אפשרה למייה להצמיח את הכנפיים הנדרשות כדי להתמודד עם האתגרים. כיום, אחרי שנתיים של עבודה משותפת כמנהלה הישיר, מייה אחראית במידה רבה על ההתנהלות השוטפת של החברה, המשלבת פיתוח מוצרים, ניהול לקוחות, מכירות עסקי. כל זאת תוך כדי שמירה על איזון מול המשפחה ותפקידיה בקיבוץ.
מייה ניחנה ביכולת להבין את צורכי הלקוחות, להציג להם את המוצרים באופן מובן לצד התועלת הברורה מהם ולהלהיב אותם להתקדם עם המוצרים ולהטמיע אותם. כל זאת בנעימות וברהיטות, ועם קריאה נכונה של הקהל היושב מולה.
הגיוון הרב והניסיון שהיא צברה בשנים האחרונות, הצלחות ואתגרים כאחד, קידמו את ההבנה העסקית שלה ואף שיפרו את יכולתה להתמודד ולקרוא סיטואציות בצורה איכותית יותר.
כצופה מהצד, ההנחה שלי היא שהפיתוח האישי והניסיון שמייה רכשה יתרמו רבות לקיבוץ, לקהילה ולאזור - בעתיד הקרוב ובעתיד הרחוק.
אני רק יכול לקוות שהיא מכירה בערכה, במעמדה הייחודי בתאגיד ובפוטנציאל הגלום בה הן במסגרת העבודה והן בקיבוץ, מאחר שהאתגרים בעידן הנוכחי והשינויים התכופים בתעשייה שבה אנו פעילים מחייבים הסתגלות מהירה ולמידה תמידית, תכונות שמייה הוכיחה לנו - חבריה לצוות ושותפיה לדרך - שקיימות אצלה בשפע.
כתבו: ערן גילת, מנכ"ל ערדום תקשוב,
עדית גרפונקל, מנכ"לית ערדום ניהול ואחזקות
================

6 צפייה בגלריה
תומר גרינברג
תומר גרינברג
תומר גרינברג
(צילום: סתיו בלנק לוי)
תומר גרינברג // "הקפדה, חריצות ומסירות לענף, המשגשג תחת ניהולו"

  • גיל: 39
  • קיבוץ: רגבים
  • תפקיד: מנהל את מטע האבוקדו ברגבים
  • מצב משפחתי: נשוי ואב לבת
תומר גדל והתחנך בקיבוץ רגבים ועדיין גר שם עם משפחתו. כיום תומר מנהל את מטעי האבוקדו בקיבוץ.
המטע ברגבים הוא אחד ממטעי האבוקדו הגדולים בארץ ומשתרע על שטח של כאלפיים דונם. לאחר כעשר שנים שבהן ניהל תומר את תחום ההשקיה של הענף בהקפדה, בחריצות ובמסירות, הוא קיבל עליו את תפקיד ניהול הענף כולו.
ענף האבוקדו בקיבוץ רגבים, נוסף על גודלו, מאופיין בפיזור בין חלקות רבות, ולכן חלקו מנוהל על ידי הקיבוץ, וחלקו בשותפות עם מטעי גרנות (ומשווק תחת חקלאי גרנות).
תומר מצליח להתמודד עם מורכבויות אלו תוך כדי שליטה בתחומים השונים, הקפדה על כל פרט ופרט, ראייה כוללת וניהול העובדים בצוות מתוך החדרת מוטיבציה לעשייה וללמידה.
ואכן, המטע ברגבים מגיע לתוצאות יפות מאוד והוא מקור ההכנסה העיקרי של הקיבוץ בשנים האחרונות.
האחריות על ענף כה מרכזי וההצלחה שהתלוותה אליה, נוסף על אישיותו, הן אלו שעשו את תומר לדמות משפיעה ברגבים.
היכרותי עם תומר החלה בתפקידי הקודם, שבו ניהלתי את ענף האבוקדו ברגבים ותומר היה אחראי על מערכת ההשקיה במטע. עבדנו יחד בצוות של שלושה בשיתוף פעולה מקסימלי וקידמנו את ענף האבוקדו בקיבוץ להישגים מרשימים.
הדרך שבה ביצע תומר את הדברים, צורת ההתייחסות הרצינית שלו, המעורבות והאחריות בלטו לטובה לאורך הזמן.
אבטחת המטעים מפני גנבות, נושא שעליו לקח תומר אחריות, הביא לשיתופי פעולה חיוביים ולירידה משמעותית בהיקף הפשיעה החקלאית ברגבים ואף בקיבוצים שכנים.
כשסיימתי את תפקידי ברגבים והיה עליי להמליץ ולבחור את מחליפי, הבחירה הטבעית הייתה בתומר. כיום אני מנהל את ענף החקלאות בתאגיד צומח גרנות ועובד בקשר רציף ויום־יומי עם תומר, המוכיח לי שוב ושוב שהבחירה בו הייתה הנכונה ביותר לענף, לקיבוץ ולמטעי גרנות.
לא לחשוש מעבודה קשה
נוסף על הצלחתו בתחום המקצועי, תומר הוא איש משפחה ואב מסור לבתו, מעורב מאוד בחיי החברה בקיבוץ (חגים ואירועים), בקידום הקשר בין הקיבוץ לתנועת השומר החדש, באבטחת היישוב וביצירת תחושת ביטחון בקרב התושבים.
תומר מוביל בתקופת ניהולו קו המשתף גם את צעירי הקיבוץ בענף האבוקדו: שילוב הנוער בעבודה בענף; חינוך לעבודת כפיים וליצירתיות; איסוף שאריות אבוקדו לאחר הקטיף על ידי ילדי המשק; חלוקת האבוקדו בבתי החברים - לשמחתם של הילדים, האוהבים מאוד את התעסוקה במיון הפרי ובאריזתו.
תומר הוא דמות אהובה, מוכר לכולם בשבילי הקיבוץ, מסביר פנים, נעים לעבודה, יודע להקשיב ואינו חושש מעבודה קשה ומהתמודדות. הוא אדם של חברה ושל חבר'ה, אוהב טיולים ומסעות, אוהב את הארץ ומכבד את סביבתו.
ובשל כל אלה אני מאמין שהבחירה בתומר לפיתוח ולקידום מנהיגות צעירה ומעורבות בחברה ראויה ומוצדקת ביותר, והוא האדם הנכון להיות חלק מפרויקט "הצעירים המשפיעים".
כתב: אילון ברנס, מנהל חקלאות בצומח גרנות
=====================
6 צפייה בגלריה
גדעון אוקו
גדעון אוקו
גדעון אוקו
(צילום: אייל בן יעיש)
גדעון אוקו // "מוביל סדר יום חברתי–כלכלי המשפיע על החיים שלנו כאן"
  • גיל: 37
  • קיבוץ: נען
  • תפקיד: עיתונאי, עורך ומגיש טלוויזיה
  • מצב משפחתי: רווק
את דרכו בעולם התקשורת החל גדעון אוקו במחסן התחפושות של קיבוץ נען. כשהיה בן 16 הקים שם עם כמה חברים תחנת רדיו קטנה ששידרה לחברי הקיבוץ מדי יום ביומו. הוא בוודאי לא דמיין שכעבור עשרים שנה ישוב לקיבוץ כשהוא מגיש בכיר בחברת החדשות של ערוץ 12, וכמגיש אחת מתוכניות החדשות הנצפות והמשפיעות בישראל.
גדעון התגייס לגלי צה"ל ושובץ לתקליטייה. הוא עשה כל מה שהיה יכול כדי לעבור משם למחלקת הקריינים, ואכן כעבור שנה זה קרה. הוא החל להגיש מבזקי חדשות ותוכניות שונות. במשך שלוש שנים הגיש את התוכנית "שתיקת הכבישים" בגלגל"צ.
לחברת החדשות של ערוץ 2 הגיע לפני 13 שנה. בהתחלה עבד בכוכבית 22 (מבזקי חדשות לסלולר), אך עד מהרה ניגש אליי ואמר שהוא רוצה להגיש מבזקי חדשות בטלוויזיה. ואכן, גם כאן הוא היה מכֻוון מטרה. כעבור זמן לא רב החל גדעון לערוך ולהגיש את מבזקי החדשות המשודרים בבוקר ובערב. בד בבד החל להכין כתבות למהדורה המרכזית ולמגזינים בסוף השבוע.
באותה תקופה בא אליי גדעון עם רעיון חדש - מהדורת חדשות לילדים. נתתי לו אור ירוק, ועם סיגל ריבה וחגית כרמון הוא יצר את המהדורה הצעירה - מהדורת חדשות יומית המשודרת כבר כמעט תשע שנים ומספרת לילדים ולנוער את החדשות באופן המצליח לתווך להם את המציאות המטורפת שבה אנחנו חיים. המהדורה הצעירה יצרה שפה חדשה של חדשות, שפה המחברת אליה גם חלק גדול מהצופים המבוגרים, שלפעמים מעדיפים אותה על פני מהדורות החדשות הרגילות. עם השנים החלו בתי ספר בכל הארץ להקרין את המהדורה הצעירה בתור שיעור אקטואליה בכיתות הלימוד.
מגיש מחונן
לפני שש שנים הצטרף גדעון לקרן מרציאנו בהגשת "תוכנית חיסכון". מאז הוא מגיש את התוכנית בקביעות ומוביל סדר יום חברתי־כלכלי המשפיע יום-יום על החיים שלנו כאן. "תוכנית חיסכון" הובילה למשל את מהפכת הצהרונים שהוזילה את ההוצאה החודשית לכל זוג הורים צעירים בישראל. הם הובילו את התחקיר שחשף את פערי המחירים האסטרונומיים בין רשתות השיווק במרכז לפריפריה, וממש לאחרונה העלו לראש סדר היום הציבורי את מצבם הקשה של העסקים בנהריה ובתל אביב, שספגו נזקים חמורים בעקבות ההצפות.
גדעון הוא עיתונאי מעולה, מראיין מצוין ומגיש מחונן, אך לצד כל מעלותיו המקצועיות גדעון הוא בן אדם נהדר ואהוב הן על הצופים - תמיד מתברג במחקרים שאנחנו עורכים למעלה ברשימת האהובים והמוערכים - והן על כל מי שעובד איתו.
בכל השנים שבהן התגורר בתל אביב הקפיד גדעון להיות בקשר עם קיבוצו. הוא תרם את קולו לסרטים, הנחה טקסים חגיגיים ומדי שנה בשנה הגיש מבזק חדשות מיוחד שסיכם את אירועי השנה החולפת בנען.
ממש כמו בשיר "בלדה לעוזב קיבוץ", לא היה לי ספק שזה רק עניין של זמן עד שגדעון יעזוב את העיר הגדולה וישוב למשפחתו בקיבוץ. לא מזמן גם הופיע בריאיון משותף מהדשא הרחב שמול חדר האוכל, עם ארתור ואלכס, שני הכלבים שאימץ. גאווה קיבוצית אמיתית.
כתב: אבי וייס, מנכ"ל ועורך ראשי, חדשות 12
=======================

6 צפייה בגלריה
ד"ר הדס מלדה מצרי
ד"ר הדס מלדה מצרי
ד"ר הדס מלדה מצרי
(צילום: אליאב מייסון)
ד"ר הדס מלדה–מצרי// "לא רק מקצוע הרפואה הרוויח אותה, אלא גם הקהילה שהיא חלק ממנה"
  • גיל: 39
  • קיבוץ: כרמים
  • תפקיד: רופאה מתמחה בבית החולים סורוקה, מרצה בנושאי בריאות ומתנדבת למען הקהילה האתיופית
  • מצב משפחתי: נשואה ואם לארבעה
לפני כשנתיים פנו אליי אנשי מקצוע מתחום הבריאות, החברים בפורום הרופאים והאחיות יוצאי אתיופיה, כדי שארגון "שתיל", שבו אני עובד, יתמוך ויסייע בפעילות הפורום.
נפגשנו במתנ"ס "מרכז טבג'ה" ברמלה. בפגישה השתתפו כמה חברי הפורום לשיחה ולהיכרות, אך בלטה במיוחד אישה אחת - רהוטה, משכנעת, רצינית וערכית; אישה שאינה מוּנעת ממאבקי כוח אלא מגויסת כולה לטובת החברה. היא הציגה את התפיסה שלה ושל הפורום.
כבר בפגישה זו השתכנעתי בחשיבות החיבור. יותר מכול שכנעו אותי החזון, הרצון לתרום והגישה הערכית המוסרית.
מאז ד"ר הדס מלדה־מצרי ואני בקשר יום־יומי כמעט - אני במסגרת עבודתי, והיא כמתנדבת. את כל זה היא עושה במקביל לעבודתה במשרה מלאה כרופאה מתמחה בבית החולים סורוקה שבבאר שבע, נוסף על היותה אם לארבעה (החמישי בדרך).
מכוונת לקידום הבריאות
יום ולילה מחשבותיה נתונות לפורום הרופאים. היא מכֻוונת כל כולה לקידום הבריאות, למניעת התחלואה, להסברה ולקידום חיים בריאים בקרב קהילת יוצאי אתיופיה בישראל. היא לעולם אינה מרפה, אינה מתעייפת ואינה אומרת נואש. בבוקר היא נפגשת עם בכירים במערכת הבריאות, ואחר הצהריים עם קבוצת אימהות מהקהילה.
ד"ר הדס מובילה את הפורום כדי לראות בסופו של דבר את הקהילה שלה במקום חברתי משמעותי יותר. נושא קידום הבריאות בקהילה הוא חלק מראייה כוללת של חברה בריאה, שוויונית וצודקת.
להיות חברה בפורום שבו כל החברים עובדים במערכת הבריאות בתפקידים מובילים אינו דבר פשוט כלל ועיקר. כל החברים עובדים עבודה קשה ותובענית, ונוסף על כך הם מתנדבים ופועלים בשטח בתחומם המקצועי לטובת הקהילה שממנה הם צמחו ושאליה הם שייכים.
היו הרבה ספקות לגבי קיומו ועתידו של הפורום, ולא מעט חברים נשרו מהקבוצה מאילוצים שונים. אולם ד"ר הדס נחושה, מאמינה וממשיכה. למרות הקשיים וחרף המגורים במקום מרוחק, היא מתמידה ומגיעה לכל המפגשים, מגיבה לכל ההתכתבויות ויוזמת רעיונות חדשים.
לא פעם אני שואל את עצמי: מניִן היא שואבת את הכוחות שלה? מהיכן היא דולה את משאב הזמן היקר כל כך? כיצד היא אינה מתייאשת? אין ספק שנחישותה ודבקותה במטרה הן אלו הסוחפות ורותמות אליה את שאר חברי הפורום.
הראש שלה אינו מפסיק לעבוד. היא יזמית שאינה מרפה, ומלאה ברעיונות כיצד להביא יותר מזור ליותר אנשים, איך להעניק יותר מידע ויותר כלים למניעה ולטיפול, ומעל לכול - כיצד להפוך אותנו לחברה בריאה יותר, תרתי משמע.
ד"ר הדס, כפי שכולם קוראים לה, משמשת מודל לחיקוי הן לי אישית והן לבני הקהילה - מבוגרים וצעירים כאחד. פעילות פורום הרופאים והאחיות מחוברת כיום לעמותת "פידל", המקדמת חינוך בקרב צעירים יוצאי אתיופיה, בין השאר במטרה לאפשר להם ללמוד ולהכיר דמויות מפתח ומשפיענים מקרב הקהילה, ממש כמו ד"ר הדס, ולקבל מהם עידוד והשראה.
אני בטוח שעוד נשמע רבות עליה. אני יודע מעדוּת קרובה שהיא רופאה אהובה ומוערכת, וזוכה להוקרה הן מעמיתיה והן מהילדים המטופלים ומהוריהם. ועוד אני בטוח כי לא רק מקצוע הרפואה הרוויח אותה. פעילותה ההתנדבותית בעבור הקהילה שלה היא למעשה פעילות עבור החברה הישראלית, כדי שזו תשתפר ותהיה טובה יותר לכולנו.
אני שמח על בחירתה של ד"ר הדס בתואר משפיענית. זו הוקרה לפועלה, וזכות גדולה בעבורי, לפעול לצידה בנושאים חברתיים. אני מאחל לה בראש ובראשונה שהלידה הצפויה לה בקרוב תעבור בקלות, ושעם שובה מחופשת הלידה היא תמשיך בפעילותה המבורכת למען הגשמת חזונה החברתי.
כתב: גדעון אמבייה, מארגן חברתי בארגון "שתיל"
================
6 צפייה בגלריה
עדי מאירי
עדי מאירי
עדי מאירי
(צילום: אלבום פרטי)
עדי מאירי // "מתפעלת כל מצב במקצועיות שיא, גם כשמדובר באירועים רגישים"
  • גיל: 32
  • קיבוץ: יד מרדכי
  • תפקיד: דוברת המועצה האזורית שער הנגב
  • מצב משפחתי: נשואה לליאור ואם לערן (6) ולעמליה (3)
עדי מאירי היא דוברת המועצה האזורית שער הנגב כמעט ארבע שנים, מתוכן אנחנו עובדים יחד כבר יותר משנה, מאז שנבחרתי לראש המועצה. היא אחראית לכל מערך התקשורת של המועצה - התקשורת הפנים־מועצתית והדברור בשגרה ובחירום.
עדי היא בראש ובראשונה אשת מקצוע: יודעת לנתח מהלכים תקשורתיים; מנהלת קשרים טובים מאוד עם גופי תקשורת, כתבים ועורכים; תמיד נותנת את העצה הנכונה, את הטיפ המדויק ואת המסר החד ביותר. לא רק עובדי מועצה נעזרים ביכולותיה, אלא גם תושבים שיש להם אינטראקציה עם כלי תקשורת בארץ ובעולם.
היעדר היציבות הביטחונית באזור עוטף עזה בשנתיים האחרונות העמיד את מערך ההסברה והדוברות שלנו מול אתגרים חדשים שלא הכרנו. את כל האתגרים האלה צלחה עדי כשהיא מקפידה לייצר במסרים חוסן קהילתי ואישי ולחזק את תחושת הביטחון. בעוד שבסבבי הלחימה יש כאלה הבוחרים להתרחק לכמה ימים מהאזור, עדי "מגויסת" למועצה, ולצד הדאגות בבית דואגת גם לרווחת תושבי שער הנגב.
דוברות היא עבודה הדורשת זמינות, קל וחומר במועצה אזורית בעוטף עזה. העבודה של עדי לא זו בלבד שהיא דורשת זמינות מלאה (לפעמים באמצע הלילה), אלא שהיא גם יכולה להימשך ימים ושבועות ארוכים, ללא הפוגות או הפסקות. עדי תמיד מתייצבת בחמ"ל המועצה, מְתפעלת כל מצב או משימה במקצועיות שיא, גם כשמדובר באירועים רגישים או מורכבים.
להמחיש את המציאות
עדי, עירונית בעברה, בחרה להיקלט כחברת קיבוץ מלאה ביד מרדכי. כמי שבחרה בקיבוץ, היא מבינה את מרקם החיים המיוחד הקיים בקהילות קטנות ומביאה זאת לידי ביטוי בעבודה מקצועית, מדויקת ומסורה.
עדי תרמה רבות לחיזוק הקשרים של המועצה עם שאר רשויות עוטף עזה ועם הגופים הרלוונטיים במרחב העוטף. עבודתה שלה בעיצוב המסרים של המועצה משרתת בראש ובראשונה את תושבי שער הנגב, המרגישים שהם מיוצגים נאמנה במרחב הציבורי הישראלי.
גם תדמיתה של המועצה ושל תושביה בעיני החברה הישראלית מושפעת לא מעט מעבודתה של עדי. ההסברה שעדי עושה לשער הנגב בארץ ובעולם ממחישה את המציאות שלנו - את הצמיחה הדמוגרפית המרשימה, את הציונות, את הערכים וגם את הקושי ואת האתגרים.
לעדי חלק חשוב לא פחות בעבודה הפנים־מועצתית. היא מכירה את כולם ויודעת לעבוד מצוין הן באופן אישי והן בקבוצה. היא מכירה היטב את מחלקות המועצה ואת אופי העבודה שלהן ותמיד נכונה לסייע.
מלבד עבודתה במועצה, עדי פעילה במסגרות קיבוצה יד מרדכי. וכן, היא גם משרתת פעילה במילואים ואם צעירה לשני ילדים קטנים.
עדי מייצגת בעיניי את הדור הבא של התנועה הקיבוצית. דור הבוחר לגור בקהילה, להיות פעיל בה ולהשפיע על עיצובה. זהו סוג הצעירים שאנו צריכים לבקש לעצמנו ולקהילות שלנו.
כתב: אופיר ליבשטיין, כפר עזה, ראש המועצה האזורית שער הנגב
פורסם לראשונה: 11:19, 20.02.20