שתי טייסות קרב עברו לפעול החל מהשבוע בבסיס רמת דוד שבעמק יזרעאל והצטרפו לטייסת הקרב שכבר פעלה במקום.
2 צפייה בגלריה
עמק יזרעאל. נזקי רעש כבדים
עמק יזרעאל. נזקי רעש כבדים
עמק יזרעאל. נזקי רעש כבדים
(צילום: שרון צור)
שלושת טייסות הקרב יהיו של מטוסי F16 מסוג ברק ובהן טייסת ברק 101 הנקראת טייסת הקרב הראשונה. המעבר יכלול מטוסים, ציוד רב וכן אנשי קבע רבים ובני משפחותיהם. בצה"ל מסבירים את המהלך ברצון לחזק את היכולות המבצעיות, לייעל ולשפר את דרכי העבודה של חיל האוויר וכן את תחזוקת המטוסים בשגרה.
ברקע מעבר טייסות הקרב עומדת התנגדות חיל האוויר להקמת נמל התעופה הבינלאומי השני לישראל בנבטים ותמיכה מופגנת בהקמתו של השדה ברמת דוד. "בכירים בחיל האוויר לשעבר אמרו כי מדובר ברצון של חיל האוויר לקבל שדה תעופה חדש ברמת דוד דבר שיתאפשר אם יוחלט על הקמת שדה תעופה בינלאומי בעמק, שיוביל להריסת הבסיס הישן ובניית חדש בסמוך למקום בו הוא פועל כעת", טענו השבוע במטה המאבק של התושבים.
לדברי מטה המאבק של תושבי העמק, המתנגד להקמת שדה התעופה הבינלאומי ברמת דוד, מעבר טייסות חיל האוויר הינו כורח בטחוני איתו חיים תושבי העמק עשרות שנים. "מפגעי מטוסי חיל האוויר מוכרים לתושבים בכל מרחב העמק והם מקבלים זאת בהבנה כי מדובר במפגע שאין ברירה אלא לחיות איתו", הבהיר גורם במטה המאבק.
2 צפייה בגלריה
נלחמים על עתיד עהמק
נלחמים על עתיד עהמק
נלחמים על עתיד עהמק
(צילום: יוסי וקנין)
קראו גם >>>
אולם, לדברי התושבים, רצון חיל האוויר להקים את שדה התעופה הבינלאומי בעמק מסיבות כלכליות לא ראויה ומנוגדת לרוח הסובלנות והחיים המשותפים של תושבי העמק עם חיל האוויר. "הקמת נמל תעופה אזרחי תביא לשינוי דרמטי בנתיבי הטיסה הצבאיים כאשר מטוסי קרב ימריאו בגובה נמוך מאוד מעל מגדל העמק ויוקנעם ומטוסים אזרחיים ינחתו בגובה נמוך מאוד מעל שכונות עפולה, רמת ישי, טבעון, והישובים הסמוכים", טען גורם במטה המאבק.
לדברי בכירים במטה המאבק המרחב האווירי מעל העמק יתמלא במטוסי קרב שיפעלו לצד מטוסים אזרחיים והסכנה הבטיחותית תגדל לאין ערוך. ולפיכך, טוענים במטה המאבק, במרחב הצר והצפוף של העמק כל תקלה או חלילה התנגשות מטוסים או מטוסים עם ציפורים תוביל להתרסקות מטוס על אחד מיישובי העמק.
רופאים ומומחים בתחום מצביעים על העובדה כי מסלולי ההמראה והנחיתה החדשים יובילו למפגעי רעש קשים שיפגעו באורח דרמטי בבריאות רבבות החיים במרחב כולו תוך צורך מיידי בפעולות מיגון יקרות לצד פינוי בתי ספר ומוסדות ציבוריים הנמצאים סמוך למסלולי ההמראה והנחיתה.
במטה המאבק טענו השבוע כי צוותי התכנון העובדים על תכנון שדה התעופה ברמת דוד מסרבים עד כה להציג מפות רעש עדכניות הכוללות את השילוב בין מטוסי חיל האוויר לתעופה האזרחית: "גם העלויות הכלכליות של הקמת שדה תעופה בינלאומי ולצידו שדה חדש עבור חיל האוויר טרם הוצגו עד כה".
גורמי תכנון במטה המאבק של התושבים טענו השבוע כי הדבר ידוע למוסדות התכנון שמעדיפים להסתיר זאת מהתושבים ומראשי הרשויות באזור. לטענתם "זוהי שערורייה תכנונית ועל ראשי הרשויות בכל יישובי האזור להתעורר ולדרוש את הפסקת הליכי התכנון".
כל העדכונים - חדשות קיבוץ