בתקופה האחרונה על רקע הירידה בהכנסות החקלאים מגידולי שדה, הפך ענף הכרמים בעמק לפופולרי. בכפר יהושע, הסוללים, עין דור, מגידו ועין השופט ניטעו בשנה האחרונה מאות דונמים של כרמים שישמשו לתעשיית היין.
1 צפייה בגלריה
הכרם שניטע בכפר יהושע
הכרם שניטע בכפר יהושע
הכרם שניטע בכפר יהושע
(צילום: רפי יריב)
במושב כפר יהושע ניטעו לאחרונה 300 דונם של כרם בשיטת גידול מיוחדת. רפי יריב (78), חקלאי וותיק, שאחראי על כרם הגפנים במושב מסביר את ההחלטה לזנוח את ענף הגידול החקלאי המסורתי ולעבור לגידול גפנים.
"מכורח המצב המידרדר מהכנסות שהולכות ויורדות בחקלאות במדינה והרפורמה עוד תחמיר את המצב, צריך היה לחשוב מחוץ לקופסה", הסביר יריב, "בשנים האחרונות כל גידולי השדה והירקות הפסיקו להיות רווחיים אז היה צריך למצוא פתרון ותחליף ראוי לגידולים בשדות. הכרם הזה אמור להיות יותר רווחי. שיטת הגידול שאנחנו הולכים עליה בעמק היא שיטה חדשנית לגמרי. הכרם ששתלנו מיועד ליין שייצא לשוק הרחב במחירים שווים לכל נפש. הוא יהיה מתועש לגמרי והחל מהשנה השלישית כמעט הכל יהיה בעבודה ממוכנת כולל הגיזום של הכרם עם מעט מאוד עבודת ידיים. בשנה הרביעית הכרם יוכל כבר להפיק תוצרת של יין שישווק בחנויות. בשיטת הגידול הזו הכרם יפיק הרבה מאוד יבול ביחס לכרם רגיל".
כרם הגפנים בכפר יהושע שייך לאגודה החקלאית של המושב והיא זו שדואגת לכרם מכל היבטיו ויריב הוא האחראי בפועל על הכרם. "מיד כששמעתי על הרעיון התלהבתי ואמרתי שאני מוכן לקחת על עצמי את הענף הזה ולהצעיד אותו קדימה כי אני חושב שזו מהפכה גם בחשיבה וגם בהיבט הכללי ואני אוהב לנסות לעשות שינויים. כרגע אנחנו בתחילת הדרך. מה שמפתיע הוא גם קצב הגידול המהיר של הגפנים. תוך 80 יום השתיל שהיה קטנצ'יק צמח לגובה של שלושה מטרים".
מבחינת תנאי האקלים העמק נחשב מקום מתאים לגידול גפנים?
"האגרונומים שאנחנו עובדים אותם עשו בדיקות קרקע ואמרו שמאחר ומדובר בכרמים מתועשים עדיף שהם יהיו על קרקע מישורית ולכן האזור של העמק מתאים הרבה יותר מהאזור ההררי. הם טוענים בנוסף שבשיטת הגידול של הכרם שלנו שנעשה בשיטה כמותית, דווקא באזור הזה אמורה להיות כמות ענבים יותר גדולה".
קראו גם >>>
היין יהיה מיועד לשוק הישראלי?
"אנחנו אישית חתמנו עם יקבי כרמל מזרחי והיין יהיה מיועד לשוק הישראלי. הכרם יפיק הרבה יין מה שיכול להוזיל את מחירי היין לצרכן, וגם יבטיח לנו, המגדלים, הכנסות יותר גבוהות מהגידולים האחרים שגידלנו עד היום".
אתה חושב שבעתיד עוד קיבוצים ומושבים בעמק יצטרפו לענף הכרמים?
"כן. התכנון הוא לטעת 3,000 דונם בעמק בשיטה הזו. הבעיה שהחברה ממנה אנחנו קונים את השתילים כבר שנה שנייה לא מצליחה לייצר את כמות השתילים הדרושה לנו. ולכן בינתיים הצלחנו לנטוע רק פחות מחצי משטח הכרם בגלל המחסור. הכרם הוא משהו שהוא משובב נפש ויפה לעין ואני מקווה שבקרוב נראה את העמק כולו מתחיל להיות ירוק מכרמים".