המועצה האזורית עמק יזרעאל הפכה במהלך העשור האחרון לחממה עבור מגוון מכינות - מקדם צבאיות ועד כאלו שמקדמות, חינוך, מעורבות חברתית ואזרחית ודו קיום בין יהודים לערבים.
2 צפייה בגלריה
המכינה הקדם צבאית רבין במזרע
המכינה הקדם צבאית רבין במזרע
המכינה הקדם צבאית רבין במזרע
(הדמיה: דור אזולאי הדמיות ריאליסטיות ומידול פרויקטים)
מספר חסר תקדים ואף מפתיע של שבע מכינות פועלות ברחבי המועצה, כשהאחרונה שהצטרפה היא המכינה הקדם צבאית למנהיגות חברתית על שם רבין שהתמקמה לה בחודש האחרון בקיבוץ מזרע. שש הנוספות הן: 'הרועות למרחקים' מכינה קדם צבאית לנערות בקיבוץ שריד; המכינה הקדם-צבאית חנתון שהוקמה בשנת 2012 היא מכינה מעורבת בין דתיים לחילונים;
'המדרשה למנהיגות ישראלית משותפת' (מכינה ערבית-יהודית) במכללת עמק יזרעאל; 'מכינה ישראלית - דרך הכפר' לנערות בקיבוץ מרחביה (החלה עכשיו את שנתה התשיעית); מכינת 'שער לאדם', מכינה ערבית-יהודית בקיבוץ הרדוף ששמה לעצמה למטרה לקדם תרבות משותפת בין יהודים וערבים בגליל; מכינה למנהיגות עין דור בחברה הבדואית; וכאמור מכינת 'רבין' בקיבוץ מזרע.
איך קרה שבעמק יזרעאל פועלות כל כך הרבה מכינות? סגנית ראש המועצה דליה אייל, שהקימה לפני מספר שנים את פורום ראשי המכינות שבראשו היא עומדת, מסבירה את התופעה החיובית. "הפכנו לעמק המכינות", אמרה בגאווה, "המכינות יושבות בעמק מכמה סיבות. קודם כל המכינות מחפשות קהילות שיעטפו אותן ושהן יוכלו לחיות בתוכן, שהן יתרמו לקהילה והקהילה תתרום להן. בנוסף בתוך העמק שלנו יש מקומות וקיבוצים שבהם אפשר להשכיר מבנים שמאוד מתאימים למכינות".
2 צפייה בגלריה
דליה אייל
דליה אייל
סגנית ראש המועצה דליה אייל
(צילום: שרון צור)
קראו גם >>>
סגנית ראש המועצה מתגאה מאוד בשתי המכינות היחידות בארץ, לדבריה, שהן של ערבים ויהודים יחד שיושבות בעמק. "שער לאדם והמכינה במכללת עמק יזרעאל הן ייחודיות. כל הנושא הזה של חיים משותפים מאוד חשוב לנו ובאמצעות המכינה אפשר להכיר אחד את השני", הסבירה אייל, "בני נוער יהודים וערבים חיים ומתנדבים וגם פועלים להוביל פרויקטים של חיים משותפים. המועצה גובלת ב־26 רשויות שרובן ערביות. לכן יש היגיון גדול שהקהילות שלנו תשתפנה פעולה עם הקהילות שמסביבנו. המועצה יחד עם היישובים עושים מאמצים גדולים כדי שהחזון הזה יקרה וכדי שתהיה באמת פעילות משמעותית, ערכית ומתמשכת".
אייל מדגישה את האינטרס ההדדי של המכינות עם היישובים. "במהלך השהות של המכיניסטים במכינה הם נותנים שעות התנדבות לקהילה. הרעיון הוא לייצר פרויקטים משותפים בין המכינה ליישובים", אמרה סגנית המועצה, "אנחנו משלבים את המכיניסטים בפעולות תרבות בעמק על בסיס פנוי. המועצה הובילה בשנה האחרונה שינוי כדי שנוכל לתת תמיכות לעמותות האלה. מצאנו את המפתח לעזור להם גם כלכלית".
מנהל מחלקת החינוך במועצה יפתח גיא רואה בתופעה הזו דבר חינוכי שמעצים ומחזק את העמק. "למכינות יש תרומה גדולה להמשך מהלך החינוך של מערכת החינוך במועצה ולפיתוח אזרחי העתיד של מדינת ישראל", אמר גיא, "אנחנו שמחים לארח את המכינות במרחב המועצה, לתמוך בהן ככל שאנחנו יכולים ולשתף איתן פעולה".