השנה שהחלה בצל מגיפת הקורונה לא פגעה במורל ובמוטיבציה של הצעירות והצעירים חדורי הערכים והמוטיבציה, וצוות מחלקת שנת השירות באגף חינוך של התנועה הקיבוצית עמל לילות כימים להתאים ולדייק את המשימות למציאות המשתנה ולהנחיות התו הירוק.
4 צפייה בגלריה
קומונת בית אפל
קומונת בית אפל
קומונת בית אפל
(צילום: באדיבות התנועה הקיבוצית)
התנועה הקיבוצית היא אחד מתוך כ-30 גופים המפעילים מסלולי שנת שירות, אך הביקוש לשנת השירות של התנועה גבוה בהרבה ממספר המועמדים שניתן לקבל (כמות המקומות נקבעת ע"י משרד הביטחון, אשר מקצה לנו כמות מוגדרת של תקני דחיות גיוס).

קומונות שנת השירות מנותבות לשישה אשכולות פעילות עיקריים:

התיישבות - היכרות עם חיי הקיבוץ, השתלבות בחיי הקהילה, במערכת החינוך ובענפי המשק, התנדבויות במסגרות נוספות בסביבת הקיבוץ.
חינוך – משימות חינוכיות מתמשכות עם קבוצות ילדים ונוער, ללא עיסוק משמעותי בחקלאות או ביציאה לטבע.
חינוך + חקלאות וטבע – משימות חינוכיות מתמשכות עם קבוצות ילדים ונוער, במקומות בהם המשימה כוללת עבודה במשק חקלאי או יציאה תכופה לפעילויות וטיולים בטבע.
טיפול ושיקום – משימות בעלות אופי טיפולי ו/או ושיקומי, בד"כ בפנימיות טיפוליות/פוסט-אשפוזיות, במסגרות של חסות הנוער ובכפרי נוער טיפוליים.
צרכים מיוחדים – עבודה עם ילדים, נוער ומבוגרים בעלי מגבלות פיזיות, שכליות ו/או רגשיות.
הדרכה – הדרכת קבוצות מתחלפות של ילדים, נוער ובוגרים בתחומי טבע, סביבה, ידיעת הארץ וחקלאות
4 צפייה בגלריה
קומונת נרדים
קומונת נרדים
קומונת נרדים
(צילום: באדיבות התנועה הקיבוצית)
המיון לשנת השירות פועל על פי עיקרון הבחירה ההדדית. בהתאם לכך, המועמדים בוחרים לאילו מסגרות ברצונם להתמיין (בהתאם לאשכול אליו שובצו אחרי יום ההיכרות) וצוות המסגרת בוחר מי מבין המועמדים שהגיעו למיון יתקבל לקומונה. דבר זה יוצר מחויבות של שני הצדדים להצלחה במהלך השנה. המועמדים נוסעים לכנסים במסגרות בסופי שבוע ועוברים מיון נפרד בכל מסגרת, בנוסף ליום ההיכרות הראשוני.
כמו כן, בשל העובדה שישנן מסגרות מבוקשות יותר מאחרות, לא כל מועמד ישובץ למיון בשלושת המסגרות אליהן הוא הכי היה רוצה להגיע. כדי לאפשר שביעות רצון כללית גבוהה מהשיבוץ למיונים כל מועמד מתבקש לדרג 10 עדיפויות, ומועמדים משובצים למיונים ע"פ מספר שיקולים (דירוג ההעדפות, מספר המועמדים האפשרי למסגרת, תאריכי הכנסים ועוד).
תקופת המיונים עשויה להיות תקופה לא פשוטה עבור חלק מהנערים. מיון ככלל עשוי להיות מלחיץ, ועבור רוב המועמדים זו אחת הפעמים הראשונות שהם חווים תהליך ממיין בסדר גודל כזה, בעיקר כאשר לעתים התחושה היא שהם מתמודדים מול חבריהם ליישוב או לכיתה על אותם מקומות.
לכן, חשוב שלכל מועמד תהיה כתובת מכוונת ותומכת שעוזרת לו לעבור את התהליך – בין אם הוא מסתיים בקבלה לאחת הקומונות ובין אם לא – באופן בריא ובפרופורציות נכונות.
4 צפייה בגלריה
קומונת צובה
קומונת צובה
קומונת צובה
(צילום: באדיבות התנועה הקיבוצית)
את מסגרות שנת השירות ואת הקומונות מלווים, מכוונים ומדריכים: יוחאי גרוס, רון ויצנר, גלי גרוס ועופר רימון, על התוכנית החינוכית מנצחים רות ברנד ונחשון אלוני ואת הפעילות האדמיניסטרטיבית מנהלת רויטל נאמן. את המחלקה כולה מוביל בהצלחה, כבר מספר שנים, לירז ברנד (נען).
לדברי לירז, "אנחנו בתנועה הקיבוצית גאים במתנדבי שנת השירות אשר מבינים שמורכבות השעה והיומיום בעקבות הקורונה דורשת לעבוד קשה יותר, במשך שעות רבות יותר, והם עושים זאת במסירות וברצון".
4 צפייה בגלריה
דבי ברא"ס. ראשת אגף החינוך בתנועה הקיבוצית
דבי ברא"ס. ראשת אגף החינוך בתנועה הקיבוצית
דבי ברא"ס. ראשת אגף החינוך בתנועה הקיבוצית
(צילום: באדיבות התנועה הקיבוצית)
דבי ברא"ס, ראשת אגף חינוך בתנועה הקיבוצית: "כל שנה אנחנו מתרגשים מחדש לראות את הצעירים והצעירות מתחילים את השנה חדורי מוטיבציה לתרום לחברה הישראלית ולדחות את השירות הצבאי בשנה, ומסיימים אותה בתחושת סיפוק בוגרים יותר ובשלים לצאת לחיים ולהתמודדות עם מצבים מורכבים ומאתגרים. אני מודה לשינשינים שבחרו להתנדב דרכנו לשנת השירות, למשפחות שלהם שנותנות בנו אמון וכמובן למחלקת שנת השירות באגף חינוך שמלווה במסירות לאורך השנה ובמהלך המיונים. נתראה במסע י"ב בכ"ט בנובמבר!".
בהצלחה לכל השינישינים, שתהיה לכם שנה של תרומה, הנאה והתפתחות אישית!
ביום ראשון האחרון נפתחה ההרשמה לשנת השירות של התנועה הקיבוצית לשנת תשפ"ג (שתחל באוגוסט 2022), והחל תהליך המיון.
לפרטים אודות התהליך והרשמה: לחצו כאן