לרגל 85 שנה לקיבוץ שריד יצא אלבום מהודר עם מבחר מציוריו של גיורא כהנא חבר הקיבוץ. האלבום יצא לאור בהוצאת 'ביתמונה' של נדב מן חבר קיבוץ מרחביה.
3 צפייה בגלריה
גלעד כהנא
גלעד כהנא
גיורא כהנא
(צילום באדיבות 'ביתמונה', נדב מן)
כהנא (86) נולד וגדל בקיבוץ שריד. ילדותו עברה עליו בקיבוץ וכישרון הציור ניכר בו כבר מגיל קטן. "ישבתי בשיעורים בכיתה ושרבטתי כל מיני רישומים ואהבתי את זה. תכננתי אחרי הצבא להתנסות בציור", סיפר.
לאחר שחרורו עבד כהנא כמורה לחינוך גופני וכחקלאי בקיבוץ. רק כשהגיע לגיל 40 חזר לאהבתו הישנה, לציור. "אחותי שאלה אותי כל שנה מתי אתחיל לצייר ובגיל 40 החלטתי שהגיע הזמן", נזכר, "ציירתי בכל הזדמנות, במילואים, ברכבת, בקופת חולים ובשיחות בקיבוץ. התאהבתי בנושאי הציור שלי שהיו האנשים שציירתי, אנשים בקיבוץ ובתל אביב. הרגשתי שפספסתי 40 שנה ורציתי להשלים את החסר. התחלתי לצייר לתוך הלילה עד 2 בלילה ולקום אחרי שעתיים וללכת לעבודה. עד שראיתי שאני מתחבר לזה והקדשתי לציור את כל זמני".
3 צפייה בגלריה
מתוך האלבום
מתוך האלבום
מתוך האלבום
(צילום באדיבות 'ביתמונה', נדב מן)
במהלך השנים ערך כהנא כ-40 תערוכות יחיד של ציוריו והשתתף בתערוכות רבות של אמנות בעמק ובסביבה. הוא מצייר את ציוריו בעיקר בעפרונות פחם ובעפרונות צבעוניים.
"עיפרון ומכחול הם הכלים הבסיסיים של הציור. בשלב מסוים השתמשתי גם עם עפרונות צבעוניים וצבעי אקריליק. עשיתי שבע שנים ליטוגרפיות באבן וכמה שנים עבדתי בתחריט בצריבה על לוחות נחושת ומתכת", אמר בגאווה.
מה זה עושה לך כשאתה יושב ומצייר?
"כשאני מצייר אני לבד עם הנייר הריק ואני יוצר בעצם משהו חדש. הציור לדעתי הוא סוג של תקשורת בין היוצר לבין המסתכל. אני רוצה קודם כל שאנשים ייהנו ויתעניינו. הגננות בגן הילדים בקיבוץ היו לוקחות את ילדי הגן לביקור בתערוכה של הציורים שעשיתי בביתי והילדים נהנים ומדברים על הציורים ואני מסביר להם".
3 צפייה בגלריה
מתוך האלבום
מתוך האלבום
מתוך האלבום
(צילום באדיבות 'ביתמונה', נדב מן)
קראו גם >>>
אלבום הציורים של כהנא הופק ויצא לאור כאמור על ידי נדב מן מקיבוץ מרחביה בהוצאת 'ביתמונה'. "נדב נמצא איתי בקשר כבר הרבה שנים ועשינו אלבום בשנת ה-85 לקיבוץ שהיה מורכב מצילומים וציורים שלי. רצינו לעשות שוב משהו ביחד ועכשיו זה יצא לפועל", אמר כהנא.
באלבום כלולים מעל 400 מציוריו לאורך השנים, ציורים של נופי העמק והחלוצים הראשונים שהיו ואינם: "אחד השערים באלבום נקרא 'ימים ראשונים ושנים' והוא כולל דמויות מהעבר. ציירתי את החלוצים הראשונים ביניהם ההורים שלי. את אורח החיים בקיבוץ ואת כלי האוכל הישנים ואפילו כלי הנשק שהשתמשו בהם בקיבוץ. הכלים מעידים במידה רבה על חיי האנשים".
מה אתה רוצה שיקרה עם האלבום?
"אני מצייר כי אני אוהב לצייר ולא כדי שמישהו יגיד שזה יפה, זה לא השיקול. אני מנציח בציורים את החיים בעמק שעבר מהפך במהלך השנים. אני עוזר לאנשים לחוות את העבר ואת ימי הנעורים".