ערן להב מקיבוץ ניר דוד, החוקר ומפתח כבר עשרות שנים מכלואים של אמנונים, יקבל פרס מפעל חיים מיוחד במסגרת ועידת ישראל לחקלאות על תרומתו הרבה ופעילותו רבת השנים לענף הדייג.
1 צפייה בגלריה
ערן להב. החבר הטוב ביותר של דג האמנון צילום פרטי
ערן להב. החבר הטוב ביותר של דג האמנון צילום פרטי
ערן להב. החבר הטוב ביותר של דג האמנון צילום פרטי
(צילום פרטי)
ועידת ישראל תיערך בפעם ה-13 בין ה-4-6.1.2023 במעלה החמישה שבסמוך לירושלים." זה מרגש ונותן סיפוק אחרי פעילות כל-כך ממושכת של עבודה, אף פעם לא עבדתי בשביל הפרס הזה ואם זה מגיע לי אז אני שמח שאנשים יודעים לכבד את העבודה הממושכת שעשיתי ושאני עושה אותה עד היום". הוא אומר השבוע.
פרס מפעל החיים הוענק ללהב על תרומתו הרבה לעשייה בענף הדייג. לזכותו של להב בן ה-86 יש פיתוחים והכלאות של אמנונים שונים. הפיתוח העיקרי והחשוב ביניהם הוא פיתוח דגי אמנונים זכרים ללא צורך בהורמון מלאכותי.
"בכל העולם וגם בהרבה מקומות בארץ נותנים לאמנונים הורמון מין מלאכותי כדי להפוך את כולם לזכרים, היות והזכרים גדלים יותר מהר", מסביר להב, "אבל ישנה התנגדות בציבור לאכול בעל-חיים שקיבל הורמונים מלאכותיים, זה מפחיד במידה מסוימת ונוסף על כך ההורמונים האלה נפלטים לסביבה ומשפיעים עליה ויש לזה התנגדות מצד הגורמים הירוקים. אנחנו פיתחנו פה מכלואים שבהם הדגים נולדים זכרים בלבד ללא שימוש בהורמונים מלאכותיים בכלל. זה גם חוסך את העבודה ואת עלויות החומרים של ההורמונים וגם מוציא לשוק דגים נקיים מהורמונים".
פיתוח נוסף של להב הוא דג האדמונית שיש לו ביקוש בשוק בזכות הצבע האטרקטיבי שלו והוא מיוצא לחוות דגים רבות בעולם וכן פיתוח מכלוא של אמנון שגדל במי ים. "האמנון היום גדל רק במים מתוקים והצלחנו לפתח מכלוא של אמנון שגדל במי-ים, זה יכול להיות פתרון מצוין לכל המחסור במים שישנו במקומות רבים בעולם שם יוכלו לגדל את האמנונים בים".

קראו גם:

ענף הדייג בישראל סובל בשנים האחרונות משחיקה הולכת ומתמדת ברווחיות ולדעתו של להב כדי שהענף יחזור לימיו הטובים המדינה צריכה ללכת לקראתו ולהוזיל את המים בהם משתמשים החקלאים לגידול הדגים.
"במדינה שלנו יש תנאים קשים לגדל דגים. יש מחסור במים והמים יקרים מאוד, יש גם שטחי אדמה מוגבלים ועלויות ייצור גבוהות. הענף היה במשך 80 שנים ענף רווחי וטוב ובשנים האחרונות במידה רבה הוא נלחם על חייו" אמר להב בצער, "המים שבהם אנחנו משתמשים הם מים שאין להם אלטרנטיבות אחרות, כי הם מים מליחים ואי-אפשר להשקות איתם. אם המחיר שלהם היה יותר נמוך היינו יכולים לעמוד בתחרות עם גידול דגים בארצות אחרות, ששם לא משלמים על המים בכלל. אבל אנחנו לא מוותרים, הענף ממשיך להתקיים, אנחנו מפתחים אותו ומתייעלים ומקווים לטוב".
ללהב, היכול גם להתהדר בתואר אחיינו של הסופר והמשורר נתן אלתרמן, רזומה עשיר: הוא מראשוני הבונים של קיבוץ ניר דוד, בשנת 1955 התגייס לשייטת והיה בקבוצה הצניחה שהשתתפה כעבור שנה בקרב המתלה מול הכוחות המצריים במלחמת סיני. הוא למד ביולוגיה ושימש כמורה בתיכון 'מוסד חינוכי גלבוע' לאורך השנים.
מאמצע שנות ה-70 שימש להב כמזכיר ניר דוד, אז גם החל לעבוד עם דגים בפיתוחי מו"פ במדגה הקיבוץ. הוא, כאמור, עבד בפיתוח וטיפוחי מכלואים של אמנונים וזכה לא פעם לכינוי 'החבר הטוב ביותר של דג האמנון'. בשנת 2000 מונה למנהל תחנת המחקר של הדגים בגינוסר מטעם משרד החקלאות וגם בימים אלה הוא עוד ממשיך לחקור את דג האמנון ולתרום לחקלאות הישראלית.