כל קיבוץ העוסק בקליטת חברות וחברים חדשים (ולפי הנתונים, מדובר בקרוב ל-100 אחוזים מהקיבוצים כיום) כבר מבין את המורכבות ומכלול ההיבטים בהם נוגעת הקליטה. נראה שאין תחום בקיבוץ שאינו מושפע מ- או משפיע על – הצמיחה העתידית של הקיבוץ. ריבוי הממשקים מחייב את מי שמוביל/ה את התחום הזה בקיבוצים ללמידה מתמדת.
2 צפייה בגלריה
מנגישה כלים. כריכת החוברת
מנגישה כלים. כריכת החוברת
מנגישה כלים. כריכת החוברת
(צילום: התנועה הקיבוצית)
קראו גם:
מדריך "סל קליטה" נועד לייצר שפה משותפת בנושא הקליטה במרחב הקיבוצי, לאגם במקום אחד ידע ומידע מקצועי וגם להנגיש כלים, רעיונות ודוגמאות שיכולים לשמש את הקיבוצים בתהליכים שהם מובילים.
המדריך מבוסס בעיקרו על חומרים שנאספו על ידי משתתפות ומשתתפי קורס "קיבוצומח" שנערך במהלך שנה שעברה, בסיוע משמעותי של איילת אפשטיין מכפר עזה, על בסיס ההרצאות והחומרים בקורס שהועברו על ידי מומחי/ות תוכן מהתנועה הקיבוצית ומחוצה לה, וכן על הידע המגוון שנאסף במחלקה בשנים האחרונות במפגשים, הכשרות וכנסים.
פרקי החוברת כוללים את התחומים הבאים: אסטרטגיה לצמיחת הקיבוץ, זהות הקיבוץ ומהות החברות, תשתית ארגונית, תשתית פיזית וקניינית, היבטים כלכליים, שיווק מידע והסברה, תהליכי הערכה ובחינת התאמה, ליווי והשתלבות ובינוי קהילה קולטת. כל פרק כולל עקרונות עבודה, נתונים וידע וגם קישורים לכלים יישומיים. החוברת היא דיגיטלית, על מנת לאפשר תיקונים, תוספות ועדכונים אחת לכמה זמן.
"אנחנו מבקשות להודות לכל השותפות והשותפים שלנו – רכזות ורכזי הצמיחה והקליטה וממלאות וממלאי התפקידים בקיבוצים ובמועצות האזוריות, פעילות ופעילי התנועה ולכל מי שעוסק בתחום החשוב והמרתק הזה, על החוכמה והניסיון שמצאו את דרכם אל תוך החוברת ומסייעים לנו מדי יום בעבודתנו", אומרות איילת הריס וענת מרלא שריכזו את הפקת החוברת.
2 צפייה בגלריה
כלי עבודה שמטרתו לתת "מבט מלמעלה" על הקיבוץ
כלי עבודה שמטרתו לתת "מבט מלמעלה" על הקיבוץ
כלי עבודה שמטרתו לתת "מבט מלמעלה" על הקיבוץ
(צילום: התנועה הקיבוצית)
"הסילו" פותח בהשראת מודל דומה שמשמש במועצות האזוריות עמק המעיינות וגליל עליון, ככלי לעבודת מטה מול מטה. מדובר בכלי פשוט וגמיש שמאפשר לקיבוץ למפות באופן עצמאי היבטים מרכזיים בהתנהלותו, באמצעות שאלון אותו ממלאים ממלאות/י תפקידים, חברות וחברי הקהילה ושותפות/ים בעלי היכרות מעמיקה עם הקיבוץ (וניתן להוסיף עוד קבוצות מיקוד). תוצאות המיפוי מסייעות לקיבוץ לזהות מגמות, תחומי חוזק ואתגרים ומתוך כך לייצר את המענה הקהילתי והארגוני המדויק ביותר.
מתוך חשיבות גדולה לחוסן הכלכלי של הקיבוץ, הצוות חיבר לסילו כלי לאבחון כלכלי שפותח בתנועה הקיבוצית בשיתוף 'ברית פיקוח' ומאפשר לקיבוץ למדוד את איתנותו הכלכלית ובנוסף להשוות לאזור הגאוגרפי ולתמונה הכוללת בתנועה הקיבוצית. הכלי ניתן לקיבוצים ללא עלות וחברי הצוות יסייעו לקיבוצים המעוניינים בתהליך האבחון וניתוח התוצאות.
ענת מרלא שהובילה את הצוות: "הסילו נולד כפיתוח יישומי של תפיסת "קהילה קיבוצית במיטבה". התפיסה כוללת את ערכי הליבה של הקיבוץ כיום, והסילו הוא כלי פרקטי שמאפשר לכל קיבוץ לבחון באילו מידה העקרונות האלה מתממשים אצלו, ובהמשך לכך להחליט אילו פעולות כדאי ונכון לעשות כדי לחזק אותם".
לפרטים ותמיכה ניתן לפנות לצחי רם: 050-5540470, zachi.ram@tkz.co.il.
כל העדכונים - חדשות קיבוץ