במהלך חודש אוגוסט הגיעו לארץ מחזור הקיץ בתכנית גרעיני צבר, חודשים ספורים לפני גיוסם לצה"ל בנובמבר.
2 צפייה בגלריה
גרעין צבר
גרעין צבר
גרעין צבר
(צילום: נועם פיינר)
לפני שבוע וחצי נחתו בנתב"ג המטוסים שהביאו בין נוסעיהם גם את 250 החניכים מגרעיני צבר, יהודים ובני ישראלים בגילי 18-24 החיים בחו"ל והתאגדו בארץ מוצאם לקראת גיוסם לצה"ל במעמד של "חיילים בודדים". בין המדינות שמהן הגיעו העולים ניתן לציין את ארצות הברית, ארגנטינה, קנדה, אוסטרליה, איטליה, אנגליה, צרפת, גרמניה, רוסיה, ספרד ודרום אפריקה.
חלק מהחניכים הגיעו מלווים בהוריהם או בני משפחה אחרים ואחרים הגיעו לבד לגמרי, אך לפי יעל אייזנר ממחלקת חיילים בודדים בתנועה "כולם היו עם עיניים נוצצות מהתרגשות וציפייה להתחיל פרק חיים שאינו מובן מאליו, בהתנדבות מלאה". לאחר קבלת פנים, המשיכו החניכים נרגשים לטקס חגיגי וממנו אל הקיבוצים הקולטים: סאסא, רמת יוחנן, כפר מסריק, גזית, צרעה, חצור ועין צורים, וגרעין נוסף שיתגורר בכפר צבר ברעננה.
הטקס התקיים במעמד שר העלייה והקליטה אופיר סופר, שהחמיא לקיבוצים ולמשפחות המאמצות על עשייה רבת שנים עבור החיילים הבודדים, יו"ר תנועת הצופים, רז פרל, יו"ר גרעין צופים צבר, אלעד סנדרוביץ', מזכ"ל התנועה הקיבוצית ניר מאיר וראש המועצה האזורית מטה אשר משה דוידוביץ. עוד השתתפו נציגי משרד הביטחון וצה"ל, נציגי משרד הקליטה, נציגי הקיבוצים הקולטים וצוות מחלקת חיילים בודדים בתנועה הקיבוצית.
נשיא המדינה יצחק הרצוג שלח ברכה מוקלטת בה בירך את עולי גרעין צופים צבר, ואמר כי "רבים מכם הגיעו לישראל ואתגרו את עצמם. בכך אתם מזכירים לנו את ההקרבה. אתם באים אלינו עם השפה הייחודית שלכם, הקול והאמונות שלכם ומגוונים את החברה הישראלית".
את הטקס הנחו בחן שני קצינים בוגרי צבר בקיבוצים: רס"ן לוטן לביא (ניר יצחק 2014), וסגן נעה הבר (בית זרע 2020).

2 צפייה בגלריה
גרעין צבר
גרעין צבר
חניכי הגרעין מתרגלים לארץ
(צילום: נועם פיינר)

מזכ"ל התנועה הקיבוצית ניר מאיר אמר בקבלת הפנים לפני הטקס: "זה מרגש כל פעם מחדש. אני מאחל לכם המון הצלחה בארץ ובצה"ל. ברוכים הבאים הביתה". מאיר הודה למערכת המלווה את התכנית, אך ציין כי לא היה לה קיום ללא העורף הקיבוצי האיתן המלווה אותה מיומה הראשון. "תודה רבה לכל הקיבוצים הרתומים לתכנית הציונית ורבת ההישגים והמשמעות, וליעל אייזנר ולאיציק עוז ממחלקת חיילים בודדים בתנועה הקיבוצית".
רכזות ורכז הגרעינים מהקיבוצים עמלו בחודשים על הכנת הקיבוץ והחדרים המצוידים, על היכרות עמוקה עם החניכים וצרכיהם ועם בני משפחה של החניכים, ולא פלא אפוא שבטקס הם כבר נראו כמי שמכירים את החניכים מימים ימימה, מלווים אותם, גאים ב"ילדיהם" על הדרך שעשו עד כה, על הבחירה לעזוב את המוכר והמשפחתי, ולבחור להתגייס לצה"ל.
אייזנר סיכמה בהתרגשות: "יום קבלת החניכים הוא סופו של מסע מושקע, יסודי, ורציני המתחיל בקהילות היהודיות בתפוצות ונעשה על ידי שליחי תנועת הצופים בכל העולם, והמשכו בקיבוצים הקולטים ובצה"ל. שיתוף פעולה המצוין עם תנועת הצופים נמשך כבר 32 שנים ואלפי חיילים בודדים הגיעו במרוצת השנים לתרום ולקשור את גורלם אתנו. זה מרגש, ובכנות - מי לא יתרגש לראות מאות צעירים מהתפוצות שרים "התקוה" בגרון ניחר? תודה רבה לקיבוצים הקולטים על מאמץ אדיר ולב נדיב ורחב. אנחנו אתכם בכל דבר".

קראו גם:

התכנית מתאפשרת בזכות מימון ושותפות של גורמים רבים יחד עם תנועת הצופים והתנועה הקיבוצית - משרד הקליטה שמוביל את התכנית, ארגון "נפש בנפש" שמעלה את העולים מצפון אמריקה, הסוכנות היהודית, משרד הביטחון ויחידת 'מיטב' בצה"ל. מאז הוקם גרעין צבר התגייסו דרכו 6,500 חיילים, מתוכם חיים כיום בישראל 5,000. יותר מ-1,000 חיילים משרתים בו בכל רגע נתון, 89 אחוז משרתים בתפקידי לוחמה, ו-30 אחוז משרתים כקצינים ומפקדים. 40 אחוז מבנות גרעין צבר משרתות בתפקידי לוחמה. 35 אחוז מבני משפחותיהם של בני גרעין צבר החליטו לעלות לישראל.
בשלושת חודשי השהות הראשונים בארץ יעברו העולים החדשים תהליך של קליטה ומיון בצה"ל, ילמדו עברית באולפן (אלו הזקוקים לשיפור ברמת השפה), יטיילו בארץ וילמדו על המדינה וההיסטוריה שלה. כמו כן, יעברו סמינרים של הכנה רגשית וחברתית, ילמדו על הנעשה בארץ מבחינה פוליטית ותרבותית ויערכו היכרות עם הצבא. כל זאת נעשה על מנת לגשר ככל הניתן על הפער בינם לבין בוגרי מערכת החינוך הישראלית.