בשבוע שעבר התכנסו כ-60 רכזי ורכזות צמיחה וקליטה כדי לשמוע מקיבוץ כפר החורש על תהליך שרטוט ואישור תכנית צמיחה אסטרטגית שתאפשר לקיבוץ "לגדול בקצב ובצורה נכונה שיאפשרו לנו לשמור על ה- DNA שלנו - שותפות ומעורבות בכל מה שקורה פה ולהישאר קהילה רב-דורית שמתחדשת באופן טבעי".
1 צפייה בגלריה
כפר החורש. מבט מלמעלה
כפר החורש. מבט מלמעלה
כפר החורש. מבט מלמעלה
(צילום: מתוך אתר הקיבוץ, באדיבות התנועה הקיבוצית)
בקיבוץ תיארו את שורשיה של התכנית ככאלה הנטועים בשנת 2005 - כבר אז, ההשלכות הדמוגרפיות של התבגרות והזדקנות הקהילה החלו להיות ברורות והקיבוץ קלט לשורותיו חברים וחברות חדשים. ההתחדשות בעיסוק בניהול הצמיחה הדמוגרפית בשנים האחרונות התבססה על הצורך להיערך לקליטה של 130 חברים וחברות נוספים, והיה ברור שצריך לנהל ולתכנן את קצב הקליטה, לבחור טוב את השותפים והשותפות העתידיים בקיבוץ ולוודא שהתשתיות יוכלו לתת מענה לגידול הצפוי.
קראו גם:
תמרה קשת, מנהלת הקהילה של כפר החורש, תיארה רקע קהילתי רעוע והרבה סימני שאלה לגבי תפיסת העתיד של הקיבוץ. מתוך הקושי, ועם הרבה אמונה וגיוס שותפים ושותפות, כפר החורש יצאו לדרך על מנת להתוות ביחד את שביל הצמיחה המחודש. הצעד הראשון היה לגייס את גלעד תלם לתפקיד מנהל הצמיחה הדמוגרפית של הקיבוץ.
תלם: "מהר מאוד הבנו שהסיפור פה הוא לא ניצול של תכנית בניה מאושרת, אלא שהצמיחה של כפר החורש צריכה לשרת את החלום הדמוגרפי של הקהילה שלנו - לגדול בקצב ובצורה נכונה שתאפשר לנו לעצור בגודל שעדיין ישמור על ה- DNA שלנו - שותפות ומעורבות בכל מה שקורה פה על הרכס הקטן שלנו ועדיין להישאר קהילה רב-דורית שמתחדשת באופן טבעי ללא צורך בגידול נוסף".
העבודה בקיבוץ התבססה על שיתוף של הקהילה - צוות הצמ"ד שבנה את התכנית היה מורכב מחברות וחברים בחתך מייצג של גילים, "שכונות", כיווני מחשבה ועוד. עדכונים על התהליך הועברו במדיות התקשורת השונות, וכן - לפני האסיפה התקיימו פגישות הסברה בפאב עם בירה על חשבון הצמ"ד לצעירים ברוחם, למבוגרים יותר - במועדון "פפריקה" וגם בשבילים. בכפר החורש רואים באלו תהליך של שקיפות וחיבור של הקהילה לתכנית שלנו.
תלם מדגיש: "המסר שהתחלנו בדחיפתו - לקהילה וגם למתעניינים בקליטה כאחד - אנחנו קולטים שותפים. בדגש על אנחנו - כל הקהילה שותפה - כולל הנה"ח, הגננות, ילדי הגנים והחבר שמחייך בחנייה בבוקר, גם כשמגיע עוד מיקסר בטון וחוסם את המעבר... בינתיים זה ברמת ההצהרות, אבל מהר מאוד נגיע גם לצד המעשי".
ומסכם: "אנחנו רק בתחילת הדרך. אמנם התכנית שלנו אושרה בקלפי, אבל עומדות בפנינו עשר שנים עמוסות במשימות ואתגרים קהילתיים לביצוע... וזה רק עד אמצע הדרך... שיהיה לנו בהצמחה!"
לצפייה במפגש: הקלטת המפגש
לצפייה במצגת: מצגת כפר החורש
לתכנית הצמיחה: תכנית צמיחה כפר החורש